Venstres stortingsgruppe i krisemøte om bompenger

– Jeg antar at det handler om bompenger, sier stortingsrepresentant Abid Raja til VG på vei inn til et hastemøte i Venstres stortingsgruppe.

Venstre-leder Trine Skei Grande ankom møtet på Thon konferansesenter i Oslo like før klokken 12 onsdag formiddag. Hun ville ikke si noe til pressen på vei inn.

Det gjorde derimot Raja, som ankom rett før partilederen.

– Jeg vet egentlig ikke hva som skjer, men jeg regner med å få en orientering om hva som skjer, så får vi diskutere veien videre derfra. Det er stortingsgruppen som er det øverste besluttende organet i Venstre mellom landsmøtet, så det er naturlig at vi blir orientert, sier han.

– Jeg håper vi får presentert hovedlinjene og en plan for veien videre. Hva som er planen og hva som er diskutert vet vi ingenting om, sier Raja.

Hele Venstres stortingsgruppe deltar på møtet. Det samme gjør nestleder og klima- og miljøminister Ola Elvestuen, hans politiske rådgiver Naomi Røkkum, statssekretær Sveinung Rotevatn og sekretariatsleder Torild Skogsholm.

– Skal snakke om ståa

Utenfor kjøpesenteret Paleet på Karl Johan, et steinkast fra Thon konferansesenter, møter VG Venstres nestleder Terje Breivik.

– Skal du på møtet?

– Jeg skal i alle fall inn på Paleet, sier han til VG, på vei mot bokhandelen.

Han svarer ikke på spørsmålet om når innkallelsen til møtet kom eller om han vet når det er.

– Det blir i løpet av arbeidsdagen?

– Ja, det blir sikkert det. Vi skal ha en orientering. Vi skal selvsagt diskutere begivenhetene, bompengespørsmålet. Men utover det har jeg ingen kommentar, sier han.

– Primært skal vi snakke om ståa. Det er helt naturlig at vi har noen løypemeldinger.

Breivik forteller at det i Venstre er stortingsgruppen som formelt vedtok blant annet regjeringsplattformene.

– Selv om landsstyret ble konsultert både om Jeløya og Granavolden. Så stortingsgruppen tar formelt slike bestemmelser

– Så landsstyret blir ikke konsultert nå?

– Jeg kjenner ikke til noe landsstyremøte p.t.

Elvestuen taus om tidsfrist

En time før han haster inn på konferansehotellet er Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) til stede på en pressekonferanse sammen med partiets ungdomskandidater. VG får noen ord med ham i etterkant av det som i utgangspunktet var en lansering av partiets innspurtskampanje for valgkampen.

– Har dere noen tidsfrist på å få løst denne regjeringskrisen?

– Vi har en klimakrise, så det som er viktig for Venstre er at vi skal ha resultater i politikken gjennom å støtte opp under de store byenes arbeid med å få bedre kollektivtransport ,få ned utslippene og få renere luft. Det må være førende for den politikken, altså den tiden det tar å få på plass det.

– Så du tenker at dere kan bruke enda mer tid på å få på plass en løsning på bompengespørsmålet?

– Vi har dårlig tid med å få ned klimagassutslipp, og det er der hovedarbeidet ligger.

– Da må vel denne skissen, eller avtalen, snart komme i mål?

– Det er fire partier som må samtale om hvor vi er nå, og så er det det som må avgjøre hva som skjer videre.

MED UNGDOMSKANDIDATENE: Elvestuen på pressekonferanse med August Simonsen (Bergen), Eirin Sørå (Trondheim), Bjarte Horpestad (Stavanger), Anna Dåsnes (Oslo). Til høyre statssekretær Sveinung Rotevatn. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix

Elevstuen har tidligere sagt at Frp ikke kan inngå en avtale med seg selv, samt at Venstre er innstilt på å snakke videre om bompengespørsmålet. Også flere lokale Venstre-topper har gått ut mot Frps håndtering av prosessen.

– Snakker dere og Frp sammen i større grad nå?

– Det er det egentlig Frp som må uttale seg ut fra hva de gjør. For oss er vi i en regjering med fire partier, og vi har et veldig godt utgangspunkt i regjeringsplattformen med en offensiv miljøpolitikk. Det er vår posisjon. Så er vi selvfølgelig villige til ... Vi må jo snakke med de andre tre partiene om hvordan vi skal gjennomføre det.

– Er dere nå mer løsningorientert i å få på plass en litt mer «Frp-vennlig» bompengeløsning?

– Vi er alltid innstilt på å få resultater som gjør at vi når målene om bedre kollektivtransport, bedre byluft og å få ned klimagassutslippene. Men det kan ikke skje på en sånn måte at biltrafikken øker.

EN TIME SENERE: På vei inn til hastemøte. Foto: Thomas Andreassen

Solberg hjem fra Island

Søndag ettermiddag sa Frps landsstyre ja til en skisse som skal løse regjeringens bompengeproblem, men hverken Venstre eller Kristelig Folkeparti (KrF) har sagt foreløpig stilt seg bak denne skissen.

Det bekrefter Raja på vei inn til møtet onsdag.

– Ut ifra det jeg har forstått på partiledelsen har ikke Venstre sagt ja til noe ennå, og nå vil ledelsen involvere oss. Jeg har tillit og tiltro til at partiledelsen vil gjøre en god jobb som ivaretar Venstres ve og vel, sier han.

Ligger Granavolden-plattformen fortsatt fast?

– Til nå har vi sagt at vi står fast på den, og jeg regner med at det også er partiledelsens linje. Før vi kommenterer dette ytterligere, er det bedre at vi får vite mer om hva som har skjedd de siste dagene.

I STORTINGSGRUPPEN: Stortingsrepresentant Guri Melby (V) på vei inn til møtet onsdag. Foto: Thomas Andreassen

KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan rykket tirsdag ut og avviste at partiet har hatt noen bompengeavtale å ta stilling til. KrF hadde et ekstraordinært telefonmøte søndag, men dette var ifølge Grøvan ren informasjon fra partiledelsen.

– Vi har ikke blitt presentert en fremforhandlet skisse eller et forslag som vi har tatt stilling til. Vi forventer at forhandlingene fortsetter, sa han til VG.

Finansminister og Frp-leder Siv Jensen har på sin side vært klar på at partiet ikke er interessert i å forhandle mer om løsning.

– Vi er ferdig forhandlet, sa Jensen til VG mandag kveld.

Høyre-leder og statsminister Erna Solberg har slått fast at hennes parti vil si ja til bompengeskissen såfremt de andre partiene gjør det. Tirsdag kveld reiste hun hjem fra Island og avbrøt et møte mellom de nordiske statslederne og Tysklands statsminister Angela Merkel, etter alt å dømme for å mekle i bompengestriden.

les også

Venstre-Grande: Mulig å kutte både bompenger og biltrafikk i løsning på regjerings-drama

21 milliarder

Blant hovedpunktene i skissen, ifølge en sentral kilde, er at ti milliarder kroner skal brukes på å øke statens andel av finansiering av storbypakkene fra 50 til 70 prosent.

I tillegg inneholder skissen:

  • Syv milliarder skal gå til å slette eller redusere gjelden til veiprosjekter, slik at bomstasjoner kan fjernes tidligere enn planlagt. Det vil særlig komme distriktene til gode.
  • Fire milliarder kroner skal brukes til økt satsing på kollektivtrafikken.

Samlet er det snakk om 21 milliarder kroner som skal tas over statsbudsjettene de neste ti årene.

Dette kommer i tillegg til tiltak som allerede ligger i regjeringserklæringen fra Granavolden, som å innføre skattefradrag for bompenger.

Bompengekaoset på 1–2–3

Statsminister Erna Solberg har de siste dagene uttalt at Høyre går for skissen, hvis alle partiene er enige.

Både hun og Høyre-nestleder Jan Tore Sanner har uttalt at det største regjeringspartiet vil avvente hva regjeringspartnerne KrF og Venstre mener, før videre samtaler fortsetter og skissen til løsning blir offentliggjort.

– Vi jobber på for å finne gode løsninger, sa Solberg til VG tirsdag ettermiddag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder