SLITER: Uber Norge-sjef Carl Edvard Endresen sliter i Norge. Først med deres ordinære tjeneste, Uber Pop, og nå også med Uber Black.
SLITER: Uber Norge-sjef Carl Edvard Endresen sliter i Norge. Først med deres ordinære tjeneste, Uber Pop, og nå også med Uber Black. Foto: Møller, Line

Uber i trøbbel igjen i Oslo

INNENRIKS

Oslo kommune vurderer å anmelde Uber-sjåfører i Oslo for ulovlig kjøring med luksuriøse biler.

Publisert:

Norges Taxiforbund avdeling Oslo har fått et innleid selskap til å kjøre Uber Black-biler, for å avsløre dem:

I en rapport forbundet har fått laget, fremkommer det at de har gjennomført en undersøkelse hvor det i desember ble kjørt 50 turer med Uber Black-biler, som fortsatt kjører persontransport i Oslo, etter at deres vanligste tjeneste Uber Pop ble midlertidig parkert i høst.

Uber Black-bilene kjører på løyve utstedt av fylkeskommunen og kan dermed være godkjente dersom de også fyller andre krav. Det dreier seg om luksusbiler som har såkalt selskapsvogn-løyve: Det er ofte Jaguar eller luksuriøse BMW-er, som kundene betaler omtrent det samme for, som en drosjetur, men hvor prisene kan variere kraftig avhengig av etterspørselen på Uber-appen.

– Uten løyve

– Vi undersøkte 30 Uber Black-biler og fant at svært mange av dem kjører ulovlig, sier leder Glen Tuxen i Norges Taxiforbund i Oslo:

– Tre-fire kjører rett og slett uten løyve. Så er det 14 av bilene som har løyver fra Akershus. Det betyr at de bare kan kjøre turer inn til Oslo fra Akershus og motsatt, ikke mellom destinasjoner innen Oslo. Våre turer viser at de kjører mange turer i Oslo og at de derfor kjører ulovlig, sier Tuxen.

– Veldig alvorlig

I Oslo kommune tar de funnene på alvor.

– Vi har gått gjennom rapporten med Taxiforbundet i Oslo. Vi ser veldig alvorlig på at 3–4 av bilene kjører rundt uten løyve. Det er ulovlig å drive med persontransport mot vederlag uten løyve og vi vil be om en redegjørelse fra de involverte. Det er løyveplikt for selskapsvogner og vi vil vurdere politianmeldelse hvis det foreligger kjøring uten løyve, sier avdelingsdirektør Hanne Skåle Thowsen i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

– Hva med de 14 som kjører rundt i Oslo med løyve fra Akershus?

– Det er ikke lov, men slik kjøring er vanskelig for oss å kontrollere; vi har ikke hjemmel til det. Slik kontroll tilligger politiet å eventuelt kontrollere, men også for dem er det komplisert å avsløre slik ulovlig kjøring. For øvrig samarbeider vi med Akershus fylkeskommune på løyveområdet og de har fått kopi av oversikten slik at de eventuelt kan gjøre tiltak overfor sine løyvehavere.

Uber har planer om å gjøre comeback med sine Pop-biler i Oslo.

– Alvorlig anklage vi tar på alvor

Ubers talskvinne, Bodil Siden, sier de vil jobbe for å finne ut hva som har skjedd.

– Norges Taxiforbund kommer med en alvorlig anklage som vi tar på høyeste alvor. Uber opererer innenfor det norske regelverket og vi følger de reglene som gjelder for løyve og moms. Før vi kommenterer på detaljer må vi få tilgang til og lese notatet fra Taxiforbundet. Selv om vi ikke har fått se notatet, har vi satt ned et team som gjennomgår anklagene VG gjengir. Vi har gjort en gjennomgang av all dokumentasjon for Uber Blacks selskapsvognsløyver og ikke funnet avvik.

Hun fremholder at de alltid kontrollerer løyvedokumentet før en bil aktiveres.

– I artikkelen skriver dere att Uber har planer om å gjøre comeback med sine Uber Pop-biler. Vi ønsker å presisere at en lansering må skje etter at et nytt regelverk er på plass.

Politiinspektør Ole Rasmus Knudsen ved Oslo politidistrikt sier de følger dette markedet nøye.

– Politiet vil reagere hvis det finnes eksempler på at Uber-sjåfører eller andre har brutt yrkestrafikkloven når det gjelder kjøretillatelser.

Her kan du lese mer om