HANDLER MEST: Ingen bruker så mye penger før jul som osloborgerne. Her fra Karl Johan en tidligere jul. Foto: Robert Eik

Ingen jubeljul til tross for rekordomsetning for handelen

Denne julen kommer nordmenn til å bruke mer penger enn noensinne. Det er likevel ingen stor grunn til jubel for handelsnæringen.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

I fjor ble det for første gang siden 1980-tallet en nedgang i julehandelen.

I dag la Hovedorganisasjonen Virke fram prognosene for julehandelen 2013, og tallene i år viser oppgang på 2,5 prosent. For første gang i historien ligger det an til at detaljomsetningen i Norge i desember kommer på over 50 milliarder kroner. I denne summen ligger også mat og drikke, som står for over 41 prosent.

- Hver nordmann handler for om lag 10.000 kroner hver i desember. Det er 120 kroner mer enn i fjor, sier Vibeke Hammer Madsen, adm.dir i Virke, på en pressekonferanse mandag formiddag.

De som bruker mest er innbyggerne i Oslo med 10.900 kroner. Det skyldes i stor grad et høyere inntektsnivå enn resten av landet. På bunn ligger Østfold med 8350 kroner.

- Det skyldes selvfølgelig blant annet handelslekkasje til Sverige, sier Hammer Madsen.

Avventende

Til tross for rekordomsetning, og oppgang på 2,5 prosent, omtaler Virke-direktøren årets julehandel som forsiktig. Hun mener forbrukerne fremdeles er noe avventende. Blant annet viser deres tall at folk sparer mer nå enn tidligere.

- Halvparten av oppgangen kommer på grunn av befolkningsveksten. Samtidig er det en liten prisvekst, så det er egentlig ikke så mye igjen av den reelle veksten. Grovt sett er den bare på rundt en halv prosent.

- Så det er ingen jubeljul?

ADMINISTRERENDE DIREKTØR: Vibeke Hammer Madsen i Virke. Foto: Gisle Oddstad

- Nei, det er ikke det. Forbrukerne er avventende. Men det overrasker ikke. Vi har hatt gode lønnsoppgjør, som gjør at husholdningene har en sterk kjøpekraft, men mye går med til sparing. Og det er jo for så vidt bra, sier Vibeke Hammer Madsen til VG.

Nettvekst

Det er ikke bare handelen i fysiske butikker som øker. Innenfor netthandel er veksten enda kraftigere.

- Virkes prognoser tilsier at julehandelen på nett i desember blir på totalt 3,4 milliarder. Dette fordeler seg på 2,4 milliarder innenlands og 1 milliard utenlands, sa Asbjørn Myrlund, direktør for bransjeutvikling i Virke i dagens papirutgave av VG.

Virke peker på at stadig flere foretak oppretter nettbutikker, men også at forbrukerne modnes

Selv om julehandelen går jevnt og trutt frem mot 24. desember, er det noen dager som skiller seg ut som store handle dager, ifølge Virke.

- Det er to-tre dager som skiller seg ut. Den første er når lønnen kommer med halv skatt. Umiddelbart etter det skjer det noe. Og så har vi innspurten, som bittelillejulaften, 22. desember.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder