VINNERE: Min Mote og VG-lista stakk av med hver sin pris under kveldens European Media Awards i London.
VINNERE: Min Mote og VG-lista stakk av med hver sin pris under kveldens European Media Awards i London. Foto:Privat,

VG vant to priser under European Digital Awards

VG-lista og minMote hedret i London

INNENRIKS

Med dans i gatene, tusenvis av likes og delinger, tatoveringer, bilder, videoer og galskap vant VG pris for beste leserengasjement under European Digital Awards.

  • Angelica Hagen
Publisert: Oppdatert: 21.04.15 23:39

Det var VG-lista som vant prisen for «Best reader engagement», mens nisjenettstedet minMote fikk pris for «Best new product».

Det er World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) som deler ut prisene under European Digital Media Awards i London.

Det er andre året på rad at VG stikker av med to priser i den internasjonale mediekåringen.

Vinner for engasjement

VG-lista vinner prisen for prosjektet «By X» som Sortland endte opp med å vinne.

I løpet av konkurranseperioden ble over 47.000 bilder «tagget» på Instagram. Hele 137 videoer ble lagt ut på YouTube i forbindelse med konkurransen, som var et samarbeid mellom DNB og VG.

Øyvind Solstad hadde ansvaret for prosjektet og er til stede i London for å motta prisen.

– Utrolig hyggelig at juryen ser det enorme engasjementet som gamle og unge viste i fjor under #vglista. Dans i gatene, tusenvis av likes og delinger, tatoveringer, bilder, videoer og galskap, sier han til VG.

– Jeg er ikke overrasket over at vi vinner for dette prosjektet, jeg har aldri opplevd lignende engasjement i sosiale medier rundt et VG-prosjekt. Norge sto rett og slett på hodet for å få VG-konseptet til sin by, sier VGs digitalredaktør Ola Stenberg.

– VG er ett team

Stenberg forteller at det generer stor inspirasjon i VG å bli tildelt slike priser.

– Dette er priser som bekrefter hvordan VG som ett team arbeider utrolig godt, og er resultatet av utrolig mange mennesker som jobber godt sammen for å utfordre det tradisjonelle. I VG er vi ett stort lag som jobber knallhardt for å holde høy internasjonal klasse, sier han.

– Prisene er en bekreftelse på at produktutviklingen i VG holder internasjonalt nivå, legger han til.

Felt i PFU – vant pris

MinMote vant for beste nye produkt. MinMote ble relansert med kommersielle kjøpslenker tidligere i år og det er grunnlaget for nominasjonen.

– Vi merker oss at vi blir anerkjent for det arbeidet vi har gjort med MinMote i utlandet, her hjemme er det fortsatt litt bråk, men vi tror at vi er på god vei med en riktig og viktig utvikling av nisje-nettstedene våre, sier Ola Stenberg, digital redaktør i VG.

MinMote ble nylig felt i PFU for å ha lenket til en Schibsted-eid nettbutikk.

– Må vel også tillate meg et ørlite stikk til PFU. Juryen fremhever løsningen der brukerne kan kjøpe klærne som omtales. Kanskje på tide at Norge også skjønner at det er 2015, sier Øyvind Solstad, ansvarlig for leserinvolvering og sosiale medier i VG.

Her kan du lese mer om