OLJEKATASTROFE: Dårlig vær gjør opprydningsarbeidet vanskelig, etter det nest største oljeutslippet i Norges historie. Foto: Kystverket
OLJEKATASTROFE: Dårlig vær gjør opprydningsarbeidet vanskelig, etter det nest største oljeutslippet i Norges historie. Foto: Kystverket

Skal inspisere ulykkesslangen

Uvær utsetter opprydningen

INNENRIKS

(VG Nett) Værforholdene i Nordsjøen har vært uforandret i natt, og det skaper fortsatt problemer for opprydningsarbeidet etter oljeutslippet i går.

Publisert: Oppdatert: 13.12.07 11:20

- Det blåser stiv kuling, og er 4-5 meter høye bølger i området, forteller informasjonssjef Vegar Stokset ved Statoil Hydro til VG Nett.

Les også:12 mill. rett i havet

Utslippet av råoljen skjedde da tankskipet «Navion Britannia» lastet om bord olje fra en lastebøye tilknyttet Statfjord A i Nordsjøen. Lekkasjen av 4000 kubikk med råolje gjør utslippet til det nest største i norsk oljehistorie.

Sjekker slangen

I minst 45 minutter pøste det olje ut i havet. Det var ikke før mannskapet med egne øyne så det svarte havet at krisealarmen gikk. Det skal være slangen mellom lastebøyen og tankskipet som røk. Hvorfor det skjedde er uklart.

Statoil Hydro vil foreløpig ikke gå i nærmere detalj på nøyaktig hva som gikk galt. I løpet av torsdagen vil de foreta inspeksjon av oljeslangen.

Les også:- Ikke noe feil med skipet

- Nå settes det i gang en grundig gransking av dette. Vi vil avdekke alt, og sette inn alt for at det ikke skal skje igjen, lover Stokset.

Miniubåt

Kystverket sier at deres rolle er å sørge for at StatoilHydro nå gjør to ting:

- Det ene er at de må komme ut med et fartøy med en miniubåt og få verifisert med bilder at lekkasjen er stoppet. Før vi har sett at den er tett vil vi holde alle muligheter åpne. Det må vi bekreftet, sier Tor Chr. Sletner, leder for Kystverkets beredskapsavdeling i Horten til VG Nett.

- Det andre er å sørge for at de mobiliserer adekvate ressurser og er klare i det øyeblikket det kan drives mekanisk oljevern. Vi følger med og gir føringer. Så langt ser det bra ut, sier Sletner.

Han sier at Kystverket er oppe med et fly over området som skal gi grunnlagsdata for hvordan StatoilHydro bør utplassere sine fartøyer.

Klimablogger:- Enda en spiker i kisten

Stokset forteller at Statoil Hydro nå får assistanse av en meteorolog ved Storm Weather Center, som sitter sammen med beredskapssentralen i Bergen.

- Vil ikke bruke kjemikalier

- Ifølge det siste værvarselet kan det bli mulig å ta i bruk lenser natt til fredag, sier Stokset.

Til tross for det dårlige været, velger Statoil Hydro fortsatt å ikke ta i bruk kjemikalier for å løse opp det store oljeflaket.

Les også:- En potensiell miljøkatastrofe

- Det er ikke aktuelt. Våre beregninger viser at oljen antakelig vil løse seg opp av seg selv, forteller Stokset.

I natt har oljen ifølge Stokset fortsatt å drive nordøst, og flaket befinner seg nå omtrent 20 kilometer nordøst for Statfjord-feltet, i nærheten av Snorre-platformen.

- Er det noen fare for at oljen fortsatt kan treffe land?

- I følge våre prognoser ingen fare for det, sier Stokset til VG Nett.

Kystverket har ikke tro på at det vil være mulig å ta opp noe av oljen, da det er meldt dårlig vær de neste 24 timene.

- Det kan tenkes at været løyer utover lørdagen. Da kan det være mulig med mekanisk oljevern, men sjansen er liten for at det er noe olje på sjøen som er synlig da. Vær og føre har blanda dette så langt inne i vannmassene at det ikke er mulig å se noe av det. Jeg tror ikke er mulig å ta noe opp da, sier Sletner.

-97 prosent av oljen løses opp

Ifølge de siste beregningene SINTEF har utført for StatoilHydro vil så mye som 81 prosent av oljeutslippet løse seg opp naturlig og synke ned i havet, mens 16 prosent vil fordampe i løpet av to døgn. Kun 0,6 prosent er ventet å være igjen på overflaten.

- Dette er anslag etter drivbaneberegninger fra SINTEF som viser at denne oljemengden ikke har lang levetid. Vi venter nå et overvåkingsfly tilbake med ferske bilder, og da vil vi se hva som er den faktiske tilstanden for oljeflaket, sier informasjonsrådgiver Ane Eide Kjæraas i Kystverkets beredskapsavdeling til NTB.