KAN MYE OM SEX: Tiendeklassingene på Tokerud ungdomsskole visste allerede mye om sex og samliv da de i niendeklasse hadde seksualundervisning. De mener det er viktig at barn og unge vet forskjellen mellom porno og sex. F.V Demie Liu (15), Julie Larsen (15), Zohib Khan (16), Bilal Ahmad (15) og lærer Geir Stanes (36). Foto: Helge Mikalsen
KAN MYE OM SEX: Tiendeklassingene på Tokerud ungdomsskole visste allerede mye om sex og samliv da de i niendeklasse hadde seksualundervisning. De mener det er viktig at barn og unge vet forskjellen mellom porno og sex. F.V Demie Liu (15), Julie Larsen (15), Zohib Khan (16), Bilal Ahmad (15) og lærer Geir Stanes (36). Foto: Helge Mikalsen

Sexolog: Seksualundervisning bør begynne i barnehagen

INNENRIKS

Ungdom kan mye om sex og samliv mener elevene ved Tokerud Ungdomsskole. Men Sexolog Siv Gamnes hadde helst sett at seksualundervisningen begynte allerede i barnehagen.

Publisert:

Elevene ved Tokerud Ungdomsskole i Oslo kunne allerede en del om sex da de hadde seksualundervisning i niendeklasse. Nå går elevene i tiendeklasse, og de er ikke redde for å spørre læreren hvis det er noe de lurer på som måtte angå sex og kropp.

- Vi kan snakke med lærerne hvis det er noe vi lurer på. Eller så finner man jo en del informasjon på nettet. Klara Klok er jo veldig kjekt å bruke hvis man lurer på noe. Der sitter det fagpersoner og svarer på anonyme spørsmål, forteller eleven Julie Larsen.

For moro skyld

Elevene er ikke overrasket over tallene fra medietilsynet, og tenker at de fleste barn og unge ser på porno for moro skyld. Elevene er heller ikke redde for å snakke om temaet. Men det er ingen av dem som syntes det er greit å snakke med mamma og pappa om porno.

- Ungdom i dag kan mye om sex og kropp. Men å snakke med mamma og pappa om porno, nei det gjør vi ikke. Porno er noe ungdom gjør for moro. Man er kanskje litt nysgjerrige, også snakker man med kompiser om det etterpå, sier eleven Bilal Ahmad.

Mens elevene Demie Liu, og Julie Larsen tror at det er flere gutter som bruker sex-sider, og at det skyldes at gutter er mer seksuelt frustrerte. Zohib Khan og Ahmad er derimot uenig.

- Nei, jeg tror kanskje de fleste gjør det for moro skyld, og at de er nysgjerrig, og ikke fordi gutter er spesielt frustrerte, sier Khan.

Stor variasjon

Elevene har hatt undervisning om temaet pubertet og kropp fra de gikk på barneskolen. Og det at porno gir et urealistisk bilde av sex, er de alle enige om, for det har de også lært på skolen.

Lærer Geir Stanes påpeker likevel at det varierer veldig hvilke kunnskaper elevene har om sex.

- Ungdom i dag kan mye om sex og seksualitet. Men det er også noen som nesten ikke kan noen ting. Jeg har for eksempel støtt på elever som ikke vet hvordan man lager barn. Derfor er det alltid viktig at man begynner helt fra starten når man underviser. Vi ser at elever med en annen bakgrunn og annen religion oftere har manglende kunnskaper om sex og samliv, sier læreren.

Vil ha seksualundervisning i barnehagen

Siv Gamnes er spesialist i sexologisk rådgivning, og jobber for senteret for Sex og samfunn. Senteret samarbeider med Oslo kommune, og hvert eneste år får de besøk av flere tusen elever, hvor ungdomsskoleklasser undervises i sex, kropp, seksualitet og kjønnsidentitet.

Gamnes mener seksualundervisningen slik den er i dag varierer sterkt fra kommune til kommune og skole til skole. Og at seksualundervisningen burde vært ett eget fag på grunnskolen. Hun vil også at undervisningen må begynne allerede i barnehagen.

- Vi vet jo nå at barn og unge ser på porno på nett, og for å hjelpe unge til å kritisk kunne sortere og lære av pornoen må de ha redskaper fra de er unge. Hvis hensikten er å forebygge at barn og unge blir feilinformert og opplever ubehageligheter med porno, må man hjelpe barna til å sortere den type informasjon mye tidligere, kanskje allerede fra barna går i barnehagen, sier hun og legger til:

- De fleste barn er nysgjerrige på kropp og seksualitet fra de er veldig små. Derfor mener jeg det er viktig å gi barna gode redskapene fra de er unge, slik at de er rustet til å møte det de ser på nettet. Man må snakke om kropp, seksualitet, og grensesetting i forhold til kropp fra barna er små. Man skal snakke med barna på det nivået de er på, sier hun.

- Men er seksualundervisningen egentlig nødvendig når barn og unge stort sett finner all informasjon på nettet?

- På nettet finnes det utrolig mye forskjellig informasjon som ikke er filtrert. Mye av det er også feilinformasjon. Det er viktig for barna å lære av fagpersoner, og at de kan være trygge på at den informasjonen de får er riktig. Derfor mener jeg at de som skal undervise barna i seksualitet bør være utdannet innenfor dette fagfeltet. Ofte har ikke lærerne som underviser noen utdanning innen seksualitet, og har da bare sine egne erfaringer å spille på, på denne måten blir også undervisningen dårligere, sier hun.

Elevene på Tokerud er i hver fall enig i at seksualundervisning er viktig og nødvendig. Og hvis det er noe de lurer på, ja så kan de alltids spørre lærer Geir.

- Det er en åpen gjeng. Her kjenner elevene hverandre godt, og det er svært lite som er flaut, sier han, mens elevene ler i bakgrunnen.