VANLIG SYN: El-sparkesykler har blitt et stadig mer vanlig syn i Oslos bygater denne våren.

VANLIG SYN: El-sparkesykler har blitt et stadig mer vanlig syn i Oslos bygater denne våren. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Flere skader seg på el-sparkesykkel

Det kommer inn én skade per døgn i gjennomsnitt knyttet til el-sparkesykkel i hovedstaden, viser tall fra skadelegevakten i Oslo.

NTB

Det tilsvarer 5 prosent av alle registrerte skader siden 1. april, opplyser Oslo universitetssykehus overfor Shifter.

Av dem som har oppsøkt skadelegevakten, er to tilfeller alvorlige, sju moderate og 28 lettere skadd.

Se VG-TV: Slik gikk det da vi testet el-sparkesykkel:

– Tallene gir en indikasjon på at dette er en utvikling vi skal følge med på, sier Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Vegdirektoratet.

les også

Frankrike: Forbyr elsparkesykler på fortau

Skader på vei og fortau

I USA er det registrert over 1.500 skader på el-sparkesykler, inkludert fire bekreftede dødsfall.

I en undersøkelse fra staten Texas som også inkluderte hvor skadene skjedde, viste at over halvparten (55 prosent) skal ha skadet seg på veien og én tredjedel (33 prosent) ble skadet på fortauet.

les også

Samferdselsministeren: – Uaktuelt med forbud mot elektriske sparkesykler

I 16 prosent av tilfellene var et annen motorisert fremkomstmiddel involvert, mens i 10 prosent av tilfellene var det en bilkollisjon som var årsaken. Ti prosent av de skadde traff fortauskanten, syv prosent ble truffet, eller traff, et ikke-levende objekt (stolper, søppelkasser osv). 

I Norge ble små elektriske kjøretøy lovlig for første gang i fjor. Siden da har el-sparkesykler blitt stadig vanligere. Flere aktører tilbyr også utleie av el-sparkesykler i flere norske byer, skriver Tek.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder