YOU CAN NOT PASS: Først kom «alle» inn på selvangivelsen til Kenneth. Nå kommer ingen inn på noe. Foto: Espen Sjølingstad Hoen, VG

Fremdeles Altinn-problemer

(VG Nett) Torsdag morgen går det fremdeles ikke an å sjekke selvangivelsen på Altinn.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Teknikere har jobbet på spreng i to dager for å finne ut hvorfor flere kom inn på en fremmed 36-årings selvangivelse i stedet for sin egen tirsdag kveld. Det førte til at hele Altinn ble stengt og ikke vil bli åpnet igjen før feilen er funnet.

Tidligere på dagen var det flere som ikke kom inn på selvangivelsen i det hele tatt, og som i stedet ble stående i kø og vente. I dag går det fremover - men Altinn kan ikke si når du får se selvangivelsen din igjen.

- Vi har en positiv trend, det konkrete problemområdet som vi fant i går det er jobbet mer med, og det ser ut som at vi er på vei til å finne en løsning, sier Mette Siri Brønmo, kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregistrene, som drifter Altinn, til VG Nett torsdag formiddag.

- Vil dere finne en løsning i dag?

- Det kan vi ikke gå ut med. Dette må testes og jobbes med, men vi føler at vi har kommet et skritt videre.

Hun sier de foreløpig ikke kan si hva de tror har vært problemet med siden.

- Vi har kontroll over situasjonen fordi Altinn er stengt. Vi vil ikke åpne løsningen igjen før feilen er funnet og løst, sa fungerende skattedirektør Svein Rune Greni da han og skatteetaten etter beste evne svarte på VG Nett-lesernes spørsmål i går.

- Uholdbart

Det er ikke klart hvor mange som ikke kom inn på Altinn tirsdag, men så mange som 2000 mennesker kan ha fått opp den 36 år gamle oslomannens selvangivelse i stedet for sin egen. Skatteetaten gikk raskt ut og kalte det en «alvorlig sikkerhetssituasjon», og næringsminister Trond Giske gikk i går hardt ut mot problemene.

- Vi vet ikke helt ennå hva som har forårsaket problemet. Kapasitetsproblemet fra i fjor er kanskje løst, men nå ser det ut som vi har et alvorlig sikkerhetsbrudd. Det er uholdbart at det ikke fungerer. Ingen skal oppleve det som Kenneth opplevde i går, nemlig at sensitive personopplysninger kommer på avveie, sa han på en pressekonferanse.

Etter at hele systemet kollapset da selvangivelsene ble lagt ut i fjor, bestilte han en rapport som skulle evaluere «nye altinn».

- Jeg bestilte den såkalte hemmelige rapporten. Den viser en rekke svakheter ved systemet. Brønnøysundregisteret fikk tilgang til denne så fort vi fikk den, og har brukt den i arbeidet. Likevel har de ikke klart oppgaven, sa han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder