DYRERE OG DYRERE: Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra 1. oktober. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtidene mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien.
DYRERE OG DYRERE: Det ble dyrere å kjøre inn i hovedstaden fra 1. oktober. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtidene mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Her fra bomstasjonen langs Mosseveien. Foto: Heiko Junge NTB scanpix

Sp-topp: Landets hovedstad er blitt en festning mot biler og besøkende

INNENRIKS

Oslo- og Akershus-politikernes bruk av bomtakster og P-hindringer er i ferd med å gjøre knutepunktet Oslo til en festning, mener transport-politiker Ivar Odnes (Sp) på Stortinget.

Publisert: Oppdatert: 27.11.17 15:11

– Dette er begynt å komme på et sånt nivå at det er usosialt og at noen må si ifra. Oslo er ikke bare en by for Oslo-borgere, men en hovedstad og et knutepunkt for hele landet. Det er blitt en festning mot biler og besøkende, tordner Odnes.

Han ser også at det er blitt enda mer krevende for småbarnsfamilier som er avhengig av bilen - å komme seg rundt i Oslo. Men Oppland-bosatte Odnes viktigste budskap er at hele landets hovedstad og trafikk-knutepunkt oppleves som stadig mer ugjennomtrengelig og lite gjestfritt.

Les mer: Raymond og Lan jublet vilt - Oslo Europas miljøhovedstad

Odnes er Senterpartiets talsperson for transportsaker på Stortinget. Han minner om at et stort antall næringstransportører ikke har noe valg - de må inn til- eller gjennom Oslo med- og uten last.

Les også: Veistatsråden mener 177 kroner i akutt-bompris er helbom

– En god del gjennomgangstrafikk blir presset til å kjøre gjennom Oslo for å komme seg ut av landet eller til andre deler av landet. De møtes av stadig flere hindringer i- og rundt Oslo. Derfor bør dette ses i sammenheng og løftes opp på et høyere politisk nivå enn til byrådet i Oslo, sier Ivar Odnes.

For en reise tur-retur fra Vågå, der Odnes opprinnelig kommer fra - og til Oslo må man nå betale 590 kr i bompenger, dersom man ikke har abonnementer.

Prøv deg på denne: Sjekk broene i din kommune med VGs brobot

Enorm kostnad for Toten transport

Adskillig tyngre kostnad er det for blant andre lastebileierne som kjører for transportbedriften Toten transport på Raufoss. Bedriften registrerer i likhet med Odnes at Oslo er blitt en enorm merkostnad.

(Saken fortsetter under bildet.)

– Totalkostnad antas å ligge på ca 100.000 kroner i året for en distribusjonsbil i «Oslo-trafikk», skriver direktør Terje Torsæter i Toten transport til VG.

Han mener Oslo som by utmerker seg med sin kraftige bombelastning sammenlignet med byer på kontinentet.

– Ja, det er uvanlig med bompenger i europeiske byer. Der betales det pr. kilometer kjørt på motorvei, sier Toten transport-sjefen.

Hans samfylking Ivar Odnes i Senterpartiet gir ham støtte.

– Har du ikke forståelse for at Oslo-politikerne vil finansiere kollektivtiltak og redusere dårlig luft i byen, Odnes?

– Folk ser på muligheter for bildeling for å redusere biltrafikken og overgang til elbiler. Men ting tar tid. Det kan se ut som om det er viktigere for byrådet å fjerne bilene fra Oslo enn å redusere dårlig byluft. Her blir det lagt opp til å bruke pisk så til de grader. Man har jo ikke sjanse til å løfte transport over på kollektiv- fordi dette er så dårlig utbygget, svarer Odnes.

(Saken fortsetter under bildet.)

Han mener totalsummen med bompenger, parkeringsavgifter, fjerning av p-plasser og piggdekkavgift er blitt for stor.

Lest denne? Oslo-byrådet byttet ut 300 p-plasser med blomster

– Når det nå er innført rushtidsavgift, det kommer akutt-takster i bommen, en ny indre bomring og nye bompunkter på E18 i tillegg til Bærumsbommen og bomringen - da blir belastningen for stor både for folk flest og transportørene, oppsummerer Odnes.

– Nasjonal sak

– Du er ikke redd for å tråkke oppi et bed i hovedstaden som styres av Ap, SV og MDG?

– Nei, jeg er en nasjonal samferdselspolitiker på Stortinget, da er jeg opptatt av at Oslo skal ha levelige vilkår for å komme til jobb og fritidaktiviteer. Det kan det ikke bare være folk med god råd i Oslo vest som har råd til å bruke bilen. Folk kjører ikke bil for moro skyld. Det er nok lite råning i Oslo.

Få med deg: Raymobilen fortsetter å rulle

– Folk kan vel kjøpe seg elbil og nærmest slippe bompenger?

– Mange som sliter med å betale bompenger sliter med å finansiere elbil. Oslo gjør mye bra, men her bommer de totalt ved å bruke pisken så hardt på folk som ikke har et alternativ, svarer Odnes.

(Saken fortsetter under bildet.)

Hans egen Sp-kollega i Akershus, Morten Vollset er nestleder i samferdselsutvalget i fylkeskommunen. Han har stilt seg bak de siste takstøkningene i bomringen. Oslo og nabofylket Akershus bruker bompengene på en rekke store kollektiv-investeringer og ny E18 fra Oslo til Asker i Oslopakke 3.

– Vi har nok nådd et nivå på bompengetakstene nå som er høyt nok. Men så lenge ikke staten bidrar med mer, er vi avhengig av bompenger. Det viktigste for oss i Akershus er å få trafikken i en mer miljøvennlig retning. Ved å få mer av transporten over på buss og bane, blir det også bedre flyt og regularitet i næringstransporten på veien, sier Vollset.

Ap-Raymond: Vedtatt med Sp-stemmer

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo synes Senterpartiet møter seg selv i stortingsdøren på Løvebakken all den tid Sp også har stemt for Oslopakke 3 og dermed bompengene som skal betale for tiltakene i pakken.

– Dette er vedtatt både av et flertall på Stortinget der Sp er med og av fylkestinget i Akershus der Sp er med. Det er greit å ha sympati for transportnæringen. men da må jeg minne om de tre årsakene til at vi krever inn bompenger, sier byrådslederen og ramser opp: Reduserte køer, redusert luftforurensing og finansiering av nye kollektiv-investeringer.

Han minner om at spesielt bedre trafikkflyt og reduserte bilkøer er noe transportnæringen vil ha nytte av.

– Odnes sier du styrer en hovedstad bak en bomfestning i en by som oppfattes som ugjestmild?

– Oslo er kåret av Lonely Planet til en av verdens ti beste byer å besøke. Vi har stadig flere besøkende og har for liten hotellkapasitet. Vi liker å ta imot gjester og er fortsatt byen med det store hjertet. Men vi sliter med et globalt forurensingsproblem som vi jobber med å løse fordi innbyggerne våre fortener å puste inn trygg luft, sier Raymond Johansen, som også tidligere i år kunne glede seg over at Oslo ble kåret til Europas miljøhovedstad i 2019.

– Hvor alvorlig er det for deg at transportnæringen får store merkostnader gjennom Oslo?

– Jeg tar det på alvor. Men NHO og transportbransjen har også sagt klart fra om hvor kostbart det er for dem å stå i kø. Å redusere køene er noe av det viktigste vi jobber med, svarer byrådslederen.

– Er du enig i at bompengesatsene nå har nådd et tak i Oslo?

– Det må det være, ja. Det finnes grenser for dette også. Vi har for vår del gått i mot en videre utbygging av E18 og nye bompunkter i Asker og Bærum. Jeg opplever at tilhengerne av disse ekstra bompengene nærmest gjemmer seg, svarer Raymond Johansen.

Her samles flere tusen for å demonstrere mot bompengeøkningen:

Her kan du lese mer om