RAMMET: Daniel Mortensen (19) fra Tromsø har fått nedsatt lungefunksjon. Ifølge legene er det sannsynlig at han ble påført skadene under tjenestetiden på kystvaktfartøyet KV Chieftain. Foto: Lars Åke Andersen
RAMMET: Daniel Mortensen (19) fra Tromsø har fått nedsatt lungefunksjon. Ifølge legene er det sannsynlig at han ble påført skadene under tjenestetiden på kystvaktfartøyet KV Chieftain. Foto: Lars Åke Andersen

Lunge-kollaps etter kystvakttjeneste

INNENRIKS

Tre menn som har tjenestegjort om bord i kystvaktskipet «KV Chieftain» har fått påvist nedsatt lungefunksjon. Trolig skyldes det forurenset inneklima om bord i sjøforsvarets fartøy.

  • Dima Emelianov
Publisert:

- Nå er fremtiden, slik jeg så den for meg, over. Jeg ville ta befalsskolen og deretter bli politi. Nå har jeg ikke helse til noen av delene, forteller en av de rammede, tidligere lærling på fartøyet Daniel Mortensen (19) til VG.

- Var godkjent

I desember 2007, et drøyt halvår etter at han startet sin tjeneste på KV Chieftain, kollapset 19-åringen om bord. Nå er hans lungefunksjon kraftig nedsatt - selv den minste joggetur er en utfordring.

- Før hadde jeg et klart mål, nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med livet. Til og med sportsaktiviteter er vanskelig å ta del i. Jeg har planer om å kreve erstatning, fastslår i 19-åringen.

- Skipet var godkjent etter gjeldende regelverk. Likevel var den tekniske utformingen uheldig, og gjorde at inneklimaet ble eksosforurenset, medgir sikkerhetssjef ved Kystvaktens kompetansesenter Svein-Erik Malkenes.

Nå skal samtlige besetningsmedlemmer som har tjenestegjort om bord i fartøyet sjekkes for lungeskader. Ifølge utredende leger er det overveiende sannsynlig at skadene som tre av medlemmene allerede har fått påvist, skyldes arbeidsmiljøet om bord i KV Chieftain.

Her skal dieseleksosen som fartøyet slipper ut ha trengt inn og blitt spredt gjennom skipets eget ventilasjonsanlegg, og dermed forurenset luften som besetningsmedlemmene daglig har pustet inn.

Årsak: Røykpipene for utslipp av eksos har vært farlig nære innsug for båtens ventilasjonsanlegg.

I tillegg til Daniel Mortensen har to andre besetningsmedlemmer fått påvist nedsatt lungefunksjon. En tredje er i ferd med å bli utredet av lungespesialist. Så langt er bare i overkant av 30 personer sjekket. I alt har 122 tjenestegjort om bord i fartøyet siden det ble leid inn av forsvaret.

Forholdene utbedret

Det er ennå ikke avklart hvorvidt tilstanden til noen av dem som har fått påvist skade er permanent.

- Forholdene om bord er blitt utbedret siden saken kom opp. Vi har overhalt motorene, renset ventilasjonsanlegget, forlenget røykpipene og montert filter på hovedinnsug, forsikrer Malkenes.

KV Chieftain er det eneste i sitt slag i Kystvakten, og er innleid i påvente av ny flåte. Siden begynnelsen av 2006 har det vært en del av den statlige slepebåtberedskapen.

Ifølge inspektør Knut Strand i selskapet Remøy Management, som håndterer driften av fartøyet, er det ikke til å unngå at en viss mengde eksos slipper inn på såkalte supplybåter. Dette gjelder spesielt eldre skip - først etter 1995 ble røykpipene forlenget.

Skal utredes

Det kypriotiskeide fartøyet, som skal være i tjeneste hos Kystvakten frem til kontrakten løper ut ved årsskiftet, er bygget i 1983.

For øvrig poengterer Strand at fartøy som har en rolig driftsform, slik som Kystvaktens fartøy som inngår i slepebåtberedskapen, løper en større risiko for å ta inn mye eksos:

- Et skip som er ute til havs og holder høy fart tar inn mindre eksos. Det har sammenheng med luftsirkulasjonen, sier inspektøren til VG.

Sjefen for Kystvakten har bedt om utredning og en kommisjon for å kartlegge skadeårsak og omfang. I dag er fartøyet fremdeles i tjeneste langs norskekysten - til tross for at inneklimaet ennå ikke er offisielt friskmeldt etter de siste utbedringene som ble gjort rett før sommeren.

Her kan du lese mer om