I SØKELYSET: En Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian tar av fra Oslo lufthavn. Foto: Jan Ovind VG

Norwegian om flykaoset: Piloter har meldt seg syke på kort varsel

Norwegian mener de kunne unngått kanselleringene ved å ordnet det internt «på kammerset». De kan ikke svare på hvor mange som rammes.

Maria Knoph Vigsnæs
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Tusenvis av nordmenn er rammet av Norwegians plutselige kanselleringer av en rekke flyavganger midt i feriesesongen.

Selskapet har lørdag ikke kunnet gi en fullgod forklaring på hvorfor så mange avganger er innstilt.

Nå bekrefter imidlertid Norwegian at overtidsavtalen med pilotene, som utløp fredag 1. juli, er noe av årsaken.

Er du rammet? Dette har du krav på

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at de er overrasket og fortvilet over Parat sin avgjørelse om å si opp avtalen.

– Vi var ikke forberedt på at Parat skulle si opp denne avtalen midt i en tariffperiode. Dette er en avtale vi har hatt i mange år, det er en attraktiv ordning både for mange piloter og kabinansatte, så vel som flyselskapet. Den ansatte får en godt betalt ekstravakt og selskapet får avviklet trafikktopper som i feriemåneden juli, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i flyselskapet Norwegian Air Shuttle.

– Hva er stridens kjerne hvis avtalen er så god?

– Det er ikke alltid lett å få tak på hva Parat ønsker seg. Det som i hvert fall er sikkert er at vi ikke kan ansette flere piloter om sommeren enn man har jobb til gjennom hele året, sier Skånvik til VG.

«Unfit for flight» på veldig kort varsel

Skånvik presiserer at den oppsagte overtidsavtalen ikke er den eneste årsaken til kanselleringene.

– Vi har også fått inn melding fra piloter som har meldt seg flyudyktig på veldig kort varsel, såkalt «unfit for flight», derfor har noen kunder opplevd å få en tekstmelding om at flyet er kansellert bare noen få timer før avgang.

Parat bekreftet lørdag at de var uenige med Norwegian om kjøp av fridager, men avviste at kanselleringene skyldtes en aksjon blant pilotene. Samtidig sa Norwegian Pilot Union at de i lang tid har varslet om mannskapsmangel.

Foto: NORWEGIAN

- Ordnet på kammerset

Kommunikasjonsdirektøren synes det er beklagelig at de ikke klarte å unngå så mange kanselleringer. Hun vil ikke gi noen status på hva dialogen med Parat er per nå.

– Vi skulle selvfølgelig ønske at vi slapp å få en slik situasjon der så mange kunder er berørt. Dette kunne vi internt ha ordnet på kammerset uten at det skulle gått utover kundene som skal på sommerferie, sier Skånvik.

Uklart om det blir nye kanselleringer

Hun kan ikke svare på hvor mange kunder som er berørt av kanselleringer og forsinkelser.

Det er uklart hvorvidt det vil bli kanselleringer også på søndag, men Skånvik sier at det ser «noe bedre ut».

– Vi bruker all energi på å hjelpe kundene våre og har derfor ikke kapasitet til en opptelling på nåværende tidspunkt, men det er selvfølgelig altfor mange, sier Skånvik.

Mange Norwegian-kunder har tatt kontakt med VG for å dele sin frustrasjon over lange køer, lite informasjon og sprengt kapasitet. Norwegian sier de jobber på spreng for å avhjelpe situasjonen.

– Jeg synes det er en fryktelig situasjon for de om blir berørt, vi har satt inn ekstra personalet som prøver å booke billetter til kundene våre fra andre selskaper og vi leter etter alternativ transport der det er mulig. Men det er en vanskelig situasjon, det er sommer og mye er fullbooket hos andre aktører, forteller Skånvik.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder