TRILLER IGJEN: Bård Hoksrud (Frp) elsker kjøretøyer som kan manøvreres i alle retninger og gi ham frisk luft rundt ørene samtidig. Torsdag testet han den nye sittehjulingen på en parkeringsplass ved Sognsvann. Foto: Terje Bringedal VG

Hoksrud fornøyd – kutter alders- og promillegrense for små el-kjøretøy

Bård Hoksrud (Frp) slipper ikke taket i små el-kjøretøy. Nå ruller han ut nyheten om at både ståhjulingen og den nye sittehjulingen får samme trafikkregler som sykkelen.

  • Frank Ertesvåg
  • Terje Bringedal (foto)

Artikkelen er over tre år gammel

Det innebærer blant annet at aldersgrensen på 16 år for å kjøre ståhjulinger som Segway og selvbalanserende tohjulinger, forsvinner dersom Hoksrud og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) får det som de vil.

I tillegg ryker dagens promillegrense ettersom de små el-kjøretøyene nå klassifiseres på linje med motorvogn.

Husker du denne? Hoksruds hurra-meg-rundt på ståhjuling (video)

Bård Hoksrud tror det skal gå greit å få satt de nye reglene ut i livet.

– Mye av bekymringene forrige gang var knyttet til en mulig konflikt mellom ståhjulinger og syklister. Men det har gått fredelig og bra for seg. Samtidig vil det fortsatt være krav om aktsomhet og måtehold med alkohol som det er for syklister, sier Bård Hoksrud til VG.

Bakgrunn: Regjeringen ville fjerne dusteforbud

Han vil likevel være lydhør for tilbakemeldinger i høringsrunden.

– Det er jo derfor man sender saker ut på høring. Vi har et voksende antall el-sykler idag, det er stort sett samme fart og bruksområde soim gjelder for de små el-kjøretøyene, sier Frp-politkeren.

Toppen av dovenskap? Klipper plenen på ståhjuling

Han minner og om at det har vært et forsvinnende lite antall ulykker og konflikter knyttet til tohjulingene.

STO AVGÅRDE: Daværende statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet kjørte ståhjuling for første gang i juni 2014, faktisk noen dager før det ble lovlig 1. juli samme år. Foto: Terje Bringedal VG

– Det er jo ikke så farlig om noen har det litt gøy heller på disse små el-kjøretøyene, sier Bård Hoksrud. Stort sett har de en maksfart på 20 kilometer i timen.

Les denne: Hadde nesten to i promille - kjørte Segway

– Men vi har sett eksempler på fyllekjøring på Segway, og det vil kanskje komme krav til hjelm?

– En del bruker hjelm, kanskje spesielt guidete turer med Segway. Det er jo lov å bruke hue og bruke sikkerhetsutstyr selv om det ikke er påbudt. Når det gjelder alkoholbruk, vil brukerne måtte forholde seg som syklister, svarer Hoksrud.

Hverken Hoksrud, forhandlere eller importører av ståhjulinger, har opplevd noen strøm av kunder som vil skaffe seg kjøretøyene.

– Det har vært et bra salg av selvbalanserende tohjulinger, spesielt til unge. Men ståhjulinger har det vært lite av, fordi dette er atskilig dyrere kjøretøyer. Men vi hadde heller ikke ventet noe stort salg av dette, sier Frp-politikeren.

Tendensen bekreftes av el-kjøretøyimportør Ole Gjermundbo.

– Det er nok ikke solgt så mange ståhjulinger, men det hadde vi egentlig ikke regnet med heller, sier han.

Nå forsøker han seg med et nytt el-kjøretøy, nemlig en sitte-hjuling eller en elektrisk, fleksibel rullestol på to hjul.

Bård Hoksrud fikk teste kjøretøyet ved Sognsvann i Oslo torsdag, og var storfornøyd. Frp-politikeren, som nå er eldrepolitisk talsperson på Stortinget og Gjermundbo, mener sitte-hjulingen kan egne seg spesielt for forflytningshemmede.

– Målgruppen er først og fremst rullestolbrukere som vil ha større bevelighet og fleksibilitet med kjøretøyet, sier Gjermundbo.

– Er det ikke en fare for at brukeren kan vippe bakover?

– Nei, det skjer en tydelig varsling når vippepunktet nærmer seg. Dette styres av sensorer, og det skal i utgangspunktet være umulig å velte bakover, sier Gjermundbo.

Bård Hoksrud ruller rundt som en dreven sittehjuling-bruker på glatt vinterføre på parkeringsplassen. Men uten å vise noen tegn til å miste balanse eller stødighet.

Hoksrud, som også har satt seg som mål å gå minst 10.000 skritt hver dag, sier at kjøretøyet ikke er noe for ham på permanent basis.

Prisen på rundt 150.000 kroner, blir nok også for stiv til at Hoksrud vil prioritere et kjøp, selv med solid stortingslønn.

Mer om

  1. Trafikk
  2. Solberg-regjeringen
  3. Fremskrittspartiet (Frp)
  4. Politikk
  5. Bård Hoksrud

Flere artikler

  1. Hoksrud om kroppshets: – Man blir lei seg

  2. Politiet frykter dødsulykke med elsparkesykkel

  3. Hoksrud i tenkeboksen: Kan gi seg på Stortinget

  4. Hoksruds siste hilsen som matminister: Midtpunkt med Merkel

  5. Ingen promillegrense for elsparkesykkel

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder