SYKLER: Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg i Miljøpartiet De Grønne (MDG), sykler selv, og vil ha mange flere til å fortrekke tråpedal fremfor gasspedal også inn mot Oslo. Foto: Therese Alice Sanne VG

Ingen vei utenom ny E18 for MDG-Lan og Oslo-byrådet

Innspurt i forhandlingene om Oslopakke 3

Alt tyder på at Oslo-byrådet og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg får den nye E18-motorveien med filer og biler vestfra til Oslo – som de helst ikke vil ha.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Årsaken er at det nye motorveiprosjektet allerede er vedtatt av Stortinget. Det ligger inne i Nasjonal Transportplan – og det ligger utenfor Oslos bygrense.

Og der er både Akershus fylkeskommune, Bærum kommune og Asker kommune – i tillegg til Statens vegvesen hjertens enig om at en ny E-18 må på plass.

Les også: Lan truet med å forlate Ap-Raymond hvis E18 bygges ut

Veidirektør Terje Moe Gustavsen, som er leder i styringsgruppen for Oslopakke 3, har etter gjentatte henvendelser ikke villet kommentere forhandlingene som nå er i sluttfasen mellom Akershus fylkeskommune, byrådet i Oslo og staten.

KØ, KORK OG KAOS: Morgenrushet inn mot Oslo på E-18 i Sandvika, Bærum. Foto: Terje Bendiksby NTB Scanpix

– Avgjort at veien kommer

VG kjenner imidlertid til at veidirektørens utgangspunkt er at dersom det han har kalt for «vriene» forhandlinger ikke fører frem til enighet, så er det nåværende avtale som gjelder. Der er E-18 vedtatt bygget av Stortinget.

Les også: MDG-ultimatum i valgkampen

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus, sitter sammen med Moe Gustavsen og Oslos miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i styringsgruppen for ny Oslopakke 3, der ny E18 fra Oslo til Asker inngår.

Solli fra Bærum holder også kortene tett til brystet i sluttfasen av forhandlingene, men er likevel krystallklar på at en ny motorvei med til sammen seks filer og to nye bussveier parallelt, vil bli gjennomført.

Les også: Avtale blokkerer for MDGs E18-ultimatum

– De pågående forhandlingene kommenterer jeg ikke. Men jeg vil vise til at en ny E-18 er vedtatt av Stortinget. Det er avgjort at den veien kommer. Jeg ser ikke noen grunn til noe annet, sier Solli til VG.

Deadline denne uken

VG kjenner til at styringsgruppen for den viktige samferdsels-pakken i Oslo-området har gitt seg selv en frist før fredag med å komme frem til en løsning.

Les også: Dette kan løse Oslo-byrådets E18-floke

Leder Solveig Schytz (V) i samferdselsutvalget i Akershus, deltar i forhandlingene. Hun oppfordrer alle rundt bordet til å søke sammen om en løsning i innspurten.

– Jeg forventer at alle parter viser vilje til kompromiss for å få til et felles løft som denne regionen trenger, spesielt i kollektivtrafikken. En fornyelse av E-18 er en av de tingene som må på plass, Venstre står fast på at vi må se på omfanget av denne veien, sier Schytz til VG.

Les også: Ruter fikk fem dager på seg til å vurdere ny E18

Hun kaller seg optimistisk og mener partene nærmer seg en avtale.

– Vi er ikke så langt fra en enighet om nye tiltak, helhet og nivå på bompenger, sier Schytz.

– Nær enighet

Hun mener bompengene bør være høye, særlig for de bilene som forurenser mye, og særlig i rushtiden.

– Slik kan man unngå større utslipp og biltrafikk inn til Oslo. Ikke bare vestfra, men også sørfra og nordfra, mener Venstres samferdselspolitiker.

Schytz mener forhandlerne er veldig nær en enighet om en pakke med kollektivinvesteringer for Oslo-regionen.

– Vi skal sikre finansieringen av blant annet Fornebubanen, baneløsning for Nedre Romerike og sentrumstunnel for T-bane. Nå må vi alle legge bort kjepphestene og bidra til å lande et kompromiss avslutter Schytz.

VG kjenner til at i Miljøpartiet De Grønne er ikke holdningen at partene er så nær enighet som Venstre vil ha det til.

Både i valgkampen og i utformingen av byrådserklæringen i Oslo, uttalte MDG-toppene i Oslo at de ville reforhandle Oslopakke 3, og skrinlegge all planlegging av kapasitetsøkende bilveier, som E18 Vestkorridoren.

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg sa til VG 20. oktober i fjor:

– Vi har sagt at vi ikke kan sitte i et byråd som bygger ut E18.

Berg vil ikke uttale seg om E18-floken under de avsluttende forhandlingene. Hun skriver i en sms til VG mandag:

– Byrådet er tydelige på at vi vil prioritere de viktige kollektivprosjektene og at vegkapasiteten inn til Oslo ikke skal øke. Dette er moderne byutvikling. E18-prosjektet, slik det foreligger i dag, er verken i tråd med klimamålene i Oslo og Akershus eller vår felles areal og transportplan. Nå forhandler vi med Akershus og det foretrekker jeg å gjøre direkte og ikke via VG

Men MDG kan være villig til å diskutere en slags garanti mot at ikke biltrafikken øker inn mot Oslo på en ny E18, får VG opplyst.

Dyrere bompasseringer

En mulig løsning på nøtten – ny E18 vest for Oslo, er å bygge så få filer og kreve inn så høye bompenger på den planlagte motorveien til 36 milliarder kroner, at man kan begrense biltrafikken inn mot hovedstaden. Slik kan man også begrense forurensningen og tilfredsstille MDG og Oslo-byrådets krav om å ikke overskride dagens biltrafikk inn mot byen.

Utfordringen da blir å ikke bryte det både Høyre og Fremskrittspartiet (som har samferdselsministeren) mener er en smertegrense for hvor høy betaling for bompengepasseringer man kan kreve, sier godt informerte kilder om prosessen til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder