NORGESAKTUELLE: Det er to finalister til å erstatte Norges ubåter - i det som kan bli en av Forsvarets største investeringer noensinne: Franske DCNS og en versjon av Scorpene-klassen (øverst) og tyske TyssenKrupp, trolig med sin 212A-klasse ubåter (nederst).

Vraker enda en svensk milliardkontrakt: Dette kan bli Norges nye ubåter

For fjerde gang på få år vraker Forsvaret en svensk gigantkontrakt. I dag ble det klart at Norges nye ubåter blir tyske eller franske.

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det er ikke endelig bestemt at Norge skal erstatte sine seks aldrende Ula-klasse ubåter. Men hvis det skjer, blir det en av de største investeringene i Forsvaret noensinne.

Og den kontrakten havner ikke hos en av forhåndsfavorittene, svenske Saab Kockums.

– Etter økonomiske, industrielle og militærfaglige vurderinger har Forsvarsdepartementet konkludert med at det franske selskapet Direction des Constructions Navales Services (DCNS) og det tyske selskapet ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) er de sterkeste leverandørkandidatene, skriver Forsvarsdepartementet (FD) i en pressemelding.

Kommentar: Forsvarsbudsjettet havner i sjøen

Det betyr at nok en norsk milliardkontrakt ryker for den svenske forsvarsindustrien:

**Norge valgte amerikanske fremfor svenske jagerfly – som i likhet med ubåtene blir produsert av industrikonsernet Saab.

**Et norsk-svensk prosjekt om 2000 lastebiler raknet.

**Etter å ha brukt en halv milliard på utvikling, trakk Norge seg fra prosjektet som utviklet splitter nytt artilleri kalt Archer.

I pressemeldingen nevnes ikke de svenske ubåtene eller det nordiske forsvarssamarbeidet landene utad ersvært interesserte i å profilere med et eneste ord.

Roser tyskere og franskmenn

FRANSK: India har bygget flere Scorpene-klasse ubåter på lisens fra Frankrike - dette er en av dem. Foto: Indranil Mukherjee Afp

I stedet roses de tyske og franske konkurrentene opp i skyene med begreper som « lang erfaring med bygging av avanserte ubåter» og «stor industriell kapasitet».

- Ubåtene som tilbys av disse selskapene vil være et godt utgangspunkt for Norges fremtidige ubåtkapasitet, står det i pressemeldingen.

– Frankrike og Tyskland er blant de største nasjonene i Europa. Et ubåtsamarbeid med en av disse vil sikre at Norge får de ubåtene som vi trenger, samtidig som vi bidrar til Smart Defence og et mer effektivt materiellsamarbeid i NATO, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

LEST DENNE? Slik blir fremtidens forsvar – hvis forsvarssjefen får det som han vil

To favoritter

Pressemeldingen spesifiserer ikke nøyaktig hvilke ubåtdesign som er mest aktuelle til å bli Norges nye ubåt – dersom Stortinget og regjeringen går inn for investeringen som trolig vil beløpe seg til opp mot 20 milliarder kroner.

Likevel er det to av finale-produsentenes ubåt-konsepter som peker seg ut, og som i en tilpasset utgave kan bli Norges nye ubåter.

Begge har luftuavhengig fremdrift (AIP) og er ferdig utprøvd modeller og design som allerede er i bruk av marinestyrker andre steder i verden:

**SCORPENE-KLASSEN (Frankrike), som er produsert av Direction des Constructions Navales Services (DCNS). Ubåtene er i drift i Chile, Malaysia og etter hvert også Brasil. Polen – som er et av Norges samarbeidsland i anskaffelsen av nye ubåter – har tidligere meldt interesse for.

TYSK: Den fjerde tyske 212 A-ubåten (U34) blir døpt i en seremoni i flytedokken i Emden i Tyskland. Foto: Ingo Wagner AFP

**HDW 212A-KLASSEN (Tyskland), som blir produsert av tyske ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). De avanserte ubåtene er i daglig drift i den tyske og italienske marinen. Og tyskernes kanskje sterkeste forhandlingskort: Norge har en lang tradisjon med å kjøpe tyske ubåter.

I Sverige blir den nye norske milliardsmellen tilsynelatende tatt med fatning.

– Vi deltar i et stort antall konkurranser rundt om i verden, vinner mange kontrakter og vokser som selskap. Noen ganger velger kunden å gå en annen vei, og da jobber vi videre andre steder, konstaterer pressesjef Sebastian Carlsson i Saab til Teknisk Ukeblad.

Vil kjøpe med Polen og Nederland

Helt siden beslutningen om å finne erstattere til de norske Ula-klasse-ubåtene ble tatt i 2014, har Norge jobbet med å finne samarbeidspartnere til innkjøp og drift av ubåter. Heller ikke her er de andre nordiske landene med.

Norge jobber foreløpig sammen med Polen og Nederland for felles ubåtkjøp.

– Samarbeid er viktig for å sikre at vi anskaffer en robust kapasitet som vi ikke står alene om å vedlikeholde og oppdatere i fremtiden. For å få til et slikt samarbeid må flere forhold tilfredsstilles. Det krever eksempelvis likhet i kravspesifikasjoner og at nasjonene har synkronisert anskaffelsen i tid. Nasjonene må også søke fellesløsninger for logistikk og levetidsunderstøttelse, skriver FD.

DETTE ER NORGES NYE SPIONSKIP:
**Satser store summer på nye «Eger»
**«Marjata» er verdens mest avanserte

De nåværende seks norske Ula-klasse-ubåtene ble faset inn mellom 1989 og 1992, og tanken er at de blir skiftet ut en gang tidlig på 2020-tallet.

Usikkert antall

Hvor mange ubåter marinen skal ha fremover, er ikke klart.

Sjøforsvaret ønsker seg seks, forsvarssjefen har sagt «minst fire» – som også kan bli antallet i et politisk forlik for å holde kostnadene nede.

Men alternativet kan også bli null. En endelig beslutning om å kjøpe nye ubåter er nemlig fortsatt ikke tatt – selv om ubåt i flere tiår har blitt regnet som det ultimate våpensystemet i en slagkraftig marine.

– Jeg understreker at vi fortsatt er på planleggingsstadiet og at en beslutning om anskaffelse eller valg av leverandør ennå ikke er tatt. Det gjenstår fortsatt en god del arbeid før et eventuelt investeringsprosjekt kan fremmes for Stortinget, sier forsvarsministeren.

PS! Det er ikke bare svenske Saab som røk ut av konkurransen om milliardkontrakten. Også Fincantieri (Italia), Navantia (Spania), Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME-Sør-Korea) er ute av konkurransen om å levere Norges nye ubåter.

BYTTES UT?: KNM «Utvær» og resten av de norske Ula-klasse-ubåtene nærmer seg pensjonsalder. Nå kan de bli erstattet av tysk- eller franskbygde - og langt mer avanserte - ubåter. Foto: Torgeir Haugaard Forsvaret

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder