SØT GLEDE: NHO Mat og Drikke-direktør Gaute Lenvik forklarer hvorfor sukkerforbruket i Norge har gått så kraftig ned.

SØT GLEDE: NHO Mat og Drikke-direktør Gaute Lenvik forklarer hvorfor sukkerforbruket i Norge har gått så kraftig ned. Foto:Trond Solberg,VG

Søt gla-nyhet: 43,8 kilo i 1999 - 27,6 kilo i 2013: Så mye mindre sukker spiser vi

– Sukkerdebatten i Norge er på ville veier, vi fjerner sukker
som aldri før, sier sjefen for NHO Mat og Drikke, Gaute Lenvik.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG og flere medier har de siste dagene skrevet om mat og helse i forbindelse med EAT-konferansen i Stockholm.

Sukkerfall

Professor Robert Lustig mener sukker er så farlig at barn ikke bør få handle det alene.

– Det er bra med fokus på sukker, men vi opplever det som unyansert at vi har et stort sukkerproblem i Norge. Faktum er at sukkerforbruket har gått kraftig ned i Norge, mye takket være at produsentene har redusert sukkerinnholdet i varene forbrukerne kjøper.

– Så vi snakker om en sukkerbløff; det står ikke så ille til?

– Ja, en motsatt og positiv sukkerbløff, i så fall: I 1999 spiste hver nordmann 43,8 kilo sukker i året. I 2013, som er det siste året vi har tall for, var antall kilo redusert til 27,6 kilo. Det er ikke en påstand, men tall fra Helsedirektoratet.

Norsk ekspert slår alarm:- Sukker tar liv

Lenvik representerer de store selskapene som produserer mat og drikke i Norge og viser til at fallet på 37 prosent skyldes et godt samarbeid mellom mat- og drikke-produsenter og de politiske myndighetene.

– Vi har bidratt med en rekke forbedringer. Men ut i fra erfaring, har mange av våre produsenter fjernet sukker uten at kundene har merket dette.

– Fordi mange som gjør det, opplever at kundene vender produktet ryggen?

– Ja, det har vært en erfaring at endringene må komme over tid.

– Forbrukerne skal bare nyte – ikke vite?

– Ja, når det gjelder den type produktutvikling, som er bra for folks helse, er det mange små steg i riktig retning som må tas.

Lege: - Hele familien må endre kosthold

Dette er gjort:

Her er noen av tiltakene han trekker frem:

** – Massiv overgang fra sukkerholdige drikkevarer til mineralvann uten sukker og kraftig satsning på vann.

** – I mange frokostblandinger er andelen sukker redusert med 20-30 prosent.

** – Kampanje for overgang til mørkere og sunnere sjokolade.

** – Det er redusert sukkerinnhold i pålegg som syltetøy og sjokoladepålegg. I tillegg tilbys det syltetøy og andre varer helt uten sukker.

– I tillegg er det kjeder som har fjernet godteri fra kassene, og byttet de ut med knaskegulrøtter og frukt. Matbransjens faglige utvalg er opprettet for å passe på at det ikke skal drives reklame mot barn for produkter med mye sukker.

– Mye av dette skyldes overgang fra sukker til sukkererstatninger, som ikke er dokumentert er bedre?

– Det er ikke dokumentert at sukkererstatninger er skadelige. Vi har hatt fokus på å redusere sukker, og vil fortsette med det. Nå er andelen tilsatt sukker nede 13 prosent og vi skal nå myndighetenes mål om ti prosent.

Les også:Vil forby barn å kjøpe godteri

– Da vil kundene leve lenger

– Vi er glade for at samarbeidet mellom bransjen og myndighetene har gitt resultater. Det er ikke tvil om at det har bidratt til at sukkerforbruket har gått ned. Men det er langt igjen, sier helsedirektør Bjørn Guldvog:

– 13 prosent av energiinnholdet kommer i dag fra sukker og vi skal minst ned i ti. Det betyr 30 prosent videre reduksjon. Alle er tjent med, ikke minst bransjen selv, at vi får sunnere mat: Da vil kundene leve lenger.

Han sier de spesielt er opptatt av barna.

– Mens sukkerforbruket har gått ned, har bruken av godter gått opp. Jeg tror matvarebransjen er tjent med å gjøre noe med det, før myndighetene må vurdere tiltak.

– Eksempelvis å skjerme godteri i butikkene?

– Ja, det er et tiltak som vil kunne bidra. Det er faktisk slik at frukt både er godt og sunt og gjør samme nytten.

– Hva sier du til Lustig, som mener barn ikke bør få handle godteri alene?

– Jeg synes han har et poeng. Godteri bidrar til å ødelegge helsen til barna. De får i seg for mye sukker i dag og det forbruket må ned, fordi det bidrar til diabetes hjerte- og karsykdommer og dårlig helse. Hvis ikke bransjen handler, vil min anbefaling være ikke å akseptere at barn har så dårlig kosthold at det bidrar til en slik sykdomsutvikling. Bransjen må tenke langsiktig og at det er lønnsomt å tilby noe som smaker godt og er sunt.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder