FLYTTER TIL DANMARK: Elektronikkjedene Elkjøp og Lefdal, som har samme eiere, skal flytte kundesenteret til København. Foto: Jørgen Braastad VG

Elkjøp og Lefdal legger ned kundesenteret i Norge

Flytter 90 årsverk til Danmark

122 ansatte ved det norske kundesenteret til Elkjøp og Lefdal mister jobben dersom de ikke flytter til Danmark.

Marit Grøtte
ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

Mandag fikk ansatte ved Elkjøp og Lefdals kundesentre i Norge og Sverige beskjed om at arbeidsplassene deres flyttes til København i Danmark.

Kundesentrene for de to elektronikkjedene, som har samme eier, legges ned i Norge og Sverige innen 1. juli 2017.

– Vi har i dag informert ansatte ved vårt kundesenter i Norge om at Elkjøp og Lefdals kundesentre vil samlokaliseres i Danmark. Det vil være en prosess gjennom våren og sommeren, hvor vi skal bemanne ned i Norge og Sverige, samtidig som vi bemanner opp i Danmark, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic, til VG.

Les også: Prishopp på flere varer før Black Friday

KOMMUNIKASJONSDIREKTØR: Åshild Indresøvde. Foto: Joakim Mangen Elkjøp

Elkjøp og Lefdal har i dag ett kundesenter i Norge. Det ligger i Lørenskog og har 122 ansatte, fordelt på 90 årsverk.

– Vi har et mål om å bemanne kundesenteret i København med nordmenn. Alle norske ansatte får tilbud om å bli med videre til København. Vi skjønner at det ikke er gjennomførbart for alle, derfor vil alle også få tilbud om hjelp fra eksterne rekrutterere for å søke ny jobb, sier Indresøvde.

Les også: Forbrukerrådet raser mot Elkjøp: - Nei, det går ikke an!

Vil spare 20 millioner

Bakgrunnen for samlokaliseringen i Danmark er å spare penger.

– Ved å ha kundesenteret samlet på ett sted, istedenfor tre steder i Norden, beregner vi en årlig besparelse på 20 millioner kroner. Det er hard konkurranse i elektronikkbransjen, og dette er en måte å effektivisere driften vår på, sier Indresøvde.

Les også: Test: Dette er Norges billigste nettbutikker

Ifølge kommunikasjonsdirektøren har Elkjøp og Lefdal brukt et halvt år på å vurdere om en samlokalisering vil være en god løsning.

De to elektronikkjedene mener at et samlokalisert kundesenter vil effektivisere driften, som fører til mindre kø og lengre åpningstider for kundene.

– Norske kunder vil fortsatt ringe det samme telefonnummeret til Lefdal og Elkjøps kundeservice, så det vil ikke være noe forskjell der. Vi håper på å rekruttere så mange nordmenn som mulig til kundesenteret i København, slik at våre norske kunder vil møte norske kundebehandlere, sier kommunikasjonsdirektøren.

Les også: Slik skrur de opp prisene før jul

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder