BOMPENGEPROSJEKTER VEDTATT: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) under debatten i Stortinget onsdag kveld. Foto: MATTIS SANDBLAD

Avgjort i kveld: Dette er bompengeprosjektene Frp stemte for

Det ble bompenge-bonanza i Stortinget onsdag kveld, da hele tre store bompengeprosjekt ble behandlet. Fremskrittspartiet stemte for alle sammen.

Det betyr at det blir tre nye bompengefinansierte motorveiprosjekter i landet vårt.

Følgende prosjekter ble vedtatt:

  • Utbygging av E-18 på strekningen Langangen-Dørdal i kommunene Porsgrunn og Bamble i Telemark. E18 Rugtvedt – Dørdal er allerede vedtatt og skal åpnes desember 2019 – med bompenger. Onsdag vedtok Stortinget at det også blir bompenger på strekningen Langangen-Rugtvedt. Prosjektet
    omfatter utbygging av ca. 35 kilometer firefelts vei med fartsgrense på 110
    km/t.

89 stemte for og 8 mot.

  • Utbygging av E-6 på strekningen Moelv-Øyer i kommunene Ringsaker, Gjøvik, Lillehammer og Øyer i Hedmark og Oppland. Nye veier bygger ny E6 fra Kolomoen til Moelv i Hedmark, som skal åpnes i 2020. Bompenger står for 52 prosent av finansieringen. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 64 kilometer hovedsakelig firefelts vei med fartsgrense 110 km/t på mesteparten av strekningen. Første delåpning er planlagt i 2023, men ferdigstillelse er planlagt i 2025.

92 stemte for, mens 8 stemte mot.

  • Utbygging av E-6 på strekningen Ulsberg-Melhus i kommunene Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus i Trøndelag. Nye veier skal bygge ut mesteparten av E6 Ulsberg – Melhus, mens Statens vegvesen bygger Vindåsliene – Korporalsbrua. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 43 kilometer firefelts vei med planlagt fartsgrense 110 km/t. Utbyggingen er planlagt ferdig i løpet av 2020.

92 stemte for, 8 stemte mot.

Ikke helt oppdatert? Sjekk VGs oversikt over bomkampene

Hoksrud fikk ikke stemt over hjemfylke-prosjekt

Da det skulle stemmes over prosjektet i Bård Hoksruds (Frp) hjemfylke Telemark, fikk ikke representanten stemt. Rett etter voteringen ropte han ut at han ikke hadde fått stemt.

– Hva var det som skjedde?

– Jeg vet ikke om jeg trykket på knappen. Jeg tror ikke jeg gjorde det. Jeg trykte på de andre. Alt det andre ble trykket på. Men sånn er det. Det var ikke meningen, sa en lattermild Hoksrud til VG etter voteringen.

FIKK IKKE STEMT: Da det skulle voteres over prosjektet i Hoksruds hjemfylke gikk det i ball. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Stortingsrepresentanten sier han har vært for at de skal få til prosjektene, og derfor også måtte stemme for vedtaket om bompenger.

– Det er ikke gøy å stemme for bompenger, men vi har laget en regjeringsplattform og den følger man opp. Og så kjemper man hver dag som partiet nå gjør. Det er også sånn at det må et flertall i Stortinget til som er imot bompenger, og det er det ikke, sier Hoksrud.

Han sier han nå ser frem mot forhandlingene som finner sted etter sommeren.

– Partiledelsen har fått et mandat av landsstyret og jeg er sikker på at de gjør jobben på en best mulig måte ut fra det landsstyret har bestemt.

les også

Super-onsdag i Stortinget: Bom-motstander Carl I. Hagen kommer ikke

Spørsmål rundt Frps bompengepolitikk

Under debatten i Stortinget var det diskusjoner rundt Fremskrittspartiet som tok mye av oppmerksomheten, på bekostning av prosjektene som skulle voteres over.

– Det politiske spillet som skjer rundt dette har skjedd i alle bompengedebattene de siste årene. Spesielt fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet som later som de er mot bompenger, men som stemmer for hver gang. Det er en debattform de har valgt å ta, men tror vi bli målt på resultat. Og resultatet er altså at det blir mindre bompenger når vi har en hånd på rattet, sa samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til VG minutter før voteringen skulle skje.

– Føler du selv at det har vært en vanskelig sak?

– Disse sakene synes ikke jeg er det, nei. Hvor bompengene skulle ligge i området på disse veiprosjektene var avklart allerede i 2015, sa Dale.

– PINLIG: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener Frp har bedrevet en «dobbeltkommunikasjon» i bompengesaken. Foto: Mattis Sandblad, VG

– For pinlig

Blant dem som brukte debatten til å snakke om Frps bompengepolitikk var Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Han mener partiet har ført en form for «dobbeltkommunikasjon».

– Det ble for pinlig og for tydelig den dobbeltkommunikasjonen Frp driver med; At man skulle vedta rundt 10 milliarder kroner i nye bompenger samtidig som de såkalt var så bekymret for bompengesituasjonen i Norge, sa Vedum i Stortingssalen.

Etter voteringen sier Vedum til VG at han har forståelse for at det har vært en vanskelig sak for partiet.

– Ingen tvil om at dette har vært en krevende sak, men uansett hvordan man regner på det så har det aldri vært mer bompenger enn nå. Og Frp var det eneste partiet som lovte at bompenger skulle bort, sier Vedum.

Han smiler av spørsmål om å kommentere Hoksruds stemme.

– Det var sikkert bare en tabbe, ler han, og legger til:

– Det var kanskje illustrerende for hele kommunikasjonen til Frp; At det var vanskelig når det kom til stykket.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder