TOPPTRENT: Arbeiderpartiets Jan Bøhler (62) er kjent for å ha Stortingets største muskler - og trener helst to-tre timer hver eneste dag. Han stusser over ekspertene som nå advarer mot å løpe og trene for mye. - Jeg trenger ikke så mye hvile, sier Bøhler. FOTO: TERJE BRINGEDAL / VG

«Muskel-Bøhler» er ikke redd for overtrening: - Jeg løper gjerne to mil hver dag

Ap-politiker Jan Bøhler (62) skjønner ikke alt snakket om at man ikke må trene for mye og at kroppen trenger hvile.

  • Karoline Flåm

Artikkelen er over fem år gammel

Selv trener han både morgen og kveld, helst to-tre timer tilsammen - og han løper minst et par mil hver eneste dag.

- Noen bruker ord som «treningsnarkoman» om meg, men for meg er treningen helt nødvendig. Det handler om livskvalitet og velvære, sier Bøhler til VG.

Trenger ikke restitusjon

At den profilerte politikeren ifølge fersk forskning kanskje burde redusere til to-tre løpeøkter i uken og legge inn noen dager med restitusjon, går han ikke med på:

- Jeg er litt kritisk til de som sier at man ikke bør trene hver dag, sier Bøhler.

- For noen er det sikkert nødvendig å legge inn noen dager med restitusjon, men for meg er det ikke det. Jeg får energi av å trene, og føler ikke at jeg blir sliten.

BAKKELØP: Bøhler legger gjerne inn noen runder med motbakkeløp på sine daglige løpeturer til og fra jobb, fra Groruddalen til Stortinget. FOTO: TERJE BRINGEDAL /VG

Kortere levetid

Som VG har omtalt, advarer eksperter mot å løpe for mye. En fersk studie indikerer at de som løper svært mye har like lang forventet levealder som de som ikke løper noe i det hele tatt.

HANG-UPS: Bøhler trener alltid utendørs, ikke på treningsstudio. Her heiser han seg opp i et tre. FOTO: TERJE BRINGEDAL / VG

Best ut kommer de som kun trener i moderate mengder, ifølge studien.

Bøhler har uansett ikke tenkt å redusere treningsmengden, men understreker viktigheten av variasjon.

Hang-ups i trærne

PUSH-UP: Benker og bord kan brukes for å gjøre styrkeøvelsene enda tyngre. FOTO: TERJE BRINGEDAL / VG

Til og fra jobb løper eller sykler han, og underveis legger han inn ulike øvelser, som bakkeløp og styrkeøvelser som spensthopp, hang-ups i trær og armhevinger fra benk.

- Jeg varierer mye, og det tror jeg er nøkkelen til at det ikke blir for mye for kroppen.

- Trener for lite

Bøhler minner også om at den store folkehelseutfordringen ikke er at folk trener for mye, men snarere at folk er for lite aktive.

- Det er et lite mindretall som trener svært mye og svært proft. De aller fleste trener for lite. Da er jeg litt kritisk til at eksperter går ut og advarer mot å trene for mye. Det kan fort bli enda en unnskyldning for folk til å utsette treningen, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder