Produsenten sendte ut sikkerhetsadvarsel i desember

Samme helikoptertype som i pub-styrten i Skottland

Produsenten av ambulansehelikopteret som styrtet ved Sollihøgda, sendte i desember ut en sikkerhetsadvarsel etter at ti mennesker ble omkom i en ulykke med et helikopter av samme modell.

  • Hanna Haug Røset

Artikkelen er over seks år gammel

Et helikopter fra Norsk Luftambulanse var tirsdag formiddag på oppdrag i Buskerud da det fikk problemer og styrtet. Anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) og pilot Bjørn Nergård (52) omkom, og en 51 år gammel mann er alvorlig skadet.

Årsaken til ulykken er forløpig ukjent, men helikoptret traff en høyspentledning før det styrtet.

VGTV: Video fra ulykken - treffer høyspentledningen

Ambulansehelikopteret er av typen Eurocopter EC 135, og er stasjonert på Lørenskog, bekrefter Norsk Luftambulanse tirsdag ettermiddag.

Politiets innsatsleder Jens Ole Hval forteller til VG at den informasjonen han har fått tilsier at helikopteret ikke er utstyrt med data- og taleopptakere, også kalt «svarte bokser».

Det bekrefter også Tor Nørstegård, som har ledet de tekniske undersøkelsene på stedet for Statens havarikommisjon.

Ifølge Syver Leivestad administrerende direktør i Norsk Luftambulanse var helikoptret i godkjent tilstand da det kontrollert i forrige uke.

VG Direkte: Luftambulanse styrtet ved Sollihøgda

I desember i fjor sendte produsenten Eurocopter ut en sikkerhetsadvarsel til alle operatører av modellen EC 135, skriver Reuters.

Årsaken var en ulykke i Glasgow der et helikopter av denne modellen, men med en annen motor, styrtet inn i pub og tok livet av ti mennesker.

KAOS: Et titalls utrykningskjøretøyer og store redningsmannskaper var på plass utenfor puben i Stockwell Street i Glasgow etter at et helikopter av typen Eurocopter EC 135 styrtet i taket på bygningen i desember i fjor. Foto: JAN HOLLANDS

EC-135 er produsert i mer enn 1100 eksemplarer, og er et av de mest brukte ambulansehelikoptrene i verden. Luftambulansen har brukt helikoptertypen i en årrekke. Dette er også samme type som de to politihelikoptrene i Oslo.

Defekte bensinmålere

Ifølge Reuters hadde Eurocopter også blitt varslet om at defekte bensinmålere var oppdaget på flere EC 135-maskiner i Europa.

- Den første analysen viser at indikasjonen på drivstoffmengde i forsyningstanken kan overvurderes, sa selskapet i en uttalelse.

- Alt mannskap bør være klar over at i verste fall kan et rødt varsel om «lite drivstoff» dukke opp uten gult varsel på forhånd, skriver de videre.

Saken fortsetter under grafikken

Ifølge Eurocopter var sikkerhetsadvarselen var ment som en påminnelse til alle EC 135-operatører om å følge de eksisterende sikkerhetsprosedyrene, uavhengig av maskinens drivstoffindikasjoner.

Øyenvitne: - Hørte et kraftig smell

Bjørn Breien var ute og gikk tur innover ved Krokskogen da han fikk øyet på ambulansehelikopteret cirka klokken 10.30 tirsdag.

- Jeg hørte en kraftig helikopterdur over hodet mitt, før jeg så helikopteret som fløy i full fart ut over Holsfjorden. Plutselig svingte helikoptret svært brått og forsvant ut av synet for meg, sier Breien til VG.

Turgåeren befant seg noen hundre meter fra ulykkesstedet.

- Først hørte jeg et svært kraftig smell, og like etter et smell til, litt mindre kraftig. Jeg tenkte at det må være bensintanken som eksploderte, forteller Breien.

Mer om

  1. Helikopterstyrten på Sollihøgda
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Flygesjef: Høyspentledninger kan ha blitt forvekslet

  2. Luftambulansedirektøren: - En tragisk hendelse

  3. Bjørn (52) og Anders (38) omkom i helikopterulykken

  4. Helikopterulykken på Sollihøgda: - Vi ropte nei, nei, nei. Så styrtet helikopteret

  5. Tonje (22) filmet helikopterstyrten: - Det kom en veldig høy lyd, nesten som en eksplosjon

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder