NYE MODELLER: Widerøe får gjenoppta flyginen med problemflyet Dash 8 -Q400, men da med nye modeller. Foto: VG
NYE MODELLER: Widerøe får gjenoppta flyginen med problemflyet Dash 8 -Q400, men da med nye modeller. Foto: VG

Widerøe får nye modeller av problemflyet

Gjenopptar bruk av Q400

INNENRIKS

Widerøe får lov av moder-selskapet SAS å fly videre med problemflyet DH8-Q400.

  • Martin Nilsen
Publisert: Oppdatert: 10.03.08 12:26

Etter at høyre hjul-understell brøt sammen på to fly av tilsvarende type med ni dagers mellomrom i fjor høst, har SAS-konsernet nektet å fly med flytypen.

Nå har man etter lange vurderinger og grundige forhandlinger med flyfabrikken Bombardier i Canada, valgt å la Widerøe få gjenoppta bruken av typen, men da med nyere modeller som i løpet av våren skal leveres fra fabrikken.

- I tillegg kommer to nye fly i 2009. Med dette befester Widerøe posisjonen som nordens største turboprop-operatør, skriver Widerøe i en pressemelding.

Den nye generasjonen Q400 er et helt annet fly enn den forrige generasjonen som ble satt på bakken høsten 2007. De nye Q400-flyene er fabrikknye fly som har tatt opp i seg de tekniske utfordringene som har vært med den forrige modellen av flyet. De nye flyene har mer enn 150 modifikasjoner.

-Det er svært gledelig at vi får fly med den nye generasjonen Q400-fly. Dermed kan vi fortsette å ta markedsandeler og vokse både i forretningsmarkedet og på fritidsmarkedet, også utenfor kortbanenettet, sier administrerende direktør Per Arne Watle.

Widerløe har ikke delt moderselskapets bekymring for å fly med Q400.

- Flygerne vil fly dette flyet, kabinpersonalet vil jobbe i det og mekanikerne vil skru på det. Og viktigst av alt: Passasjerene liker det, sier Per Arne Watle.

Q400 har vært Widerøes flaggskip siden 2001, da den forrige modellen ble satt inn. Etter tre hendelser med modellen i Danmark, Litauen og Sverige i fjor høst ble hele flåten satt på bakken i SAS-konsernet, også i Widerøe. >

- Vi ville aldri fløyet med et fly vi er usikre på. Når vi velger å gjeninnsette nye Q400-fly er det fordi vi er sikre på at det er et trygt og sikkert passasjerfly, forteller Per Arne Watle.

I dag er 175 Q400-fly i drift hver dag. Flyene foretar 1280 landinger pr dag og 37000 landinger i måneden. Qantas, verdens sikreste flyselskap, flyr fortsatt med Q400. De har sju fly i drift og 12 i bestilling. Bombardier har 90 nye Q400 i bestilling, ingen har hoppet av etter uhellene i Danmark og Litauen.

Her kan du lese mer om