KRISESENTRAL: Dette er den nye krisesentralen. Her kan de ansatte få opp satellittbilder fra hvilket som helst sted i verden og zoome seg inn til det minste hus. I forbindelse med en naturkatastrofe kan de også få tatt nye bilder i løpet av et døgn. Foto: Stian Lyseberg Solum

Manglet kriseledelse i UD

UDs egne interngransking viser at UD manglet ledelse under tsunami-katastrofen i julen. Men Jan Petersen tar ingen selvkritikk.

  • Elisabeth Skarsbø Moen

Artikkelen er over 15 år gammel

Den overordnede ledelsen var «ikke optimal eller tilstrekkelig», heter det i rapporten som ambassadør Åge Grutle har laget på bakgrunn av intervjuer med 140 UD-ansatte.

- Det departementet gjør, er jeg riktignok ansvarlig for. Det som kommer frem, er at departementet ikke gjennomførte krisehåndteringen så godt som det kunne ha vært, og det er en viktig erkjennelse, var det nærmeste Petersen kom noen form for selvkritikk.

Sammen med utenriksråd Bjarne Lindstrøm hadde Petersen det øverste ansvaret for krisehåndteringen.

Misfornøyd

Ifølge en kilde nær Petersen skal Lindstrøm ha lest rapporten og være «svært misfornøyd» med kritikken som kommer frem.

Utenriksminister Jan Petersen presenterte i går en rekke tiltak for å bedre beredskapen i lignende situasjoner. Blant annet er det etablert en krisesentral med omfattende tekniske hjelpemidler.

Noe av det som ble sterkest kritisert etter tsunamien, var den manglende oversikten over antallet norske savnede.

I granskingsrapporten kommer det frem at UD ikke etablerte noen rutiner for å notere opplysninger de fikk fra pårørende og andre som ringte inn.

Hvilke opplysninger som ble notert ned, var helt tilfeldig, og ble lagret på den enkelte medarbeiders PC.

UD får kritikk for ikke å ha hentet inn en IKT-ansvarlig som kunne tilrettelegge en felles database for informasjonen, slik det ble gjort ved ambassaden i Bangkok.

«Flerbrukerdatabasen i Bangkok burde umiddelbart vært tatt i bruk av UD, som i stedet fortsatte å registrere i enbrukerbaser i ytterligere to døgn etter at ambassadens flerbrukerbase var oppe og gikk.

Sent 30. desember ble databasene slått sammen. Nye Kripos tok over samme dag», heter det i rapporten.

Politisamarbeid

Det kommer også frem oppsiktsvekkende opplysninger om det lave tekniske nivået i UD. Blant annet kan sentralbordet i UD bare betjenes av én person om gangen. Det var ingen køordnerfunksjon på telefonen.

Det førte til at gjennomsnittlig ventetid var 8 minutter i den mest hektiske perioden. Personer ventet opptil 14 minutter, og 33 av 57 la på fordi de ikke fikk svar.

UD-ansatte jobbet opp mot 30 timer i strekk, fordi altfor få ble kalt inn på jobb. På det beste var krisesenteret bemannet med 23 personer.

Det førte til at de ansatte arbeidet seg syke, og en mellomleder måtte på sykehus. Den operative lederen måtte til slutt også på sykehus.

Mer om

  1. Flodbølgekatastrofen

Flere artikler

  1. Utenriksråd Lindstrøm sykmeldt

  2. Knuser Petersens forklaring

  3. UD ville ikke gi politiet savnetlisten

  4. Slakter UDs håndtering av flodbølgekatastrofen

  5. Regjeringen beklager

Fra andre aviser

  1. Utenrikstjenesten møtte flodbølgen

    Aftenposten
  2. Store svakheter i UDs arbeid

    Aftenposten
  3. Noen fikk drømmejobb - andre fikk ingenting

    Aftenposten
  4. Får følger

    Aftenposten
  5. Bangkokambassadør straffes

    Aftenposten
  6. Utenriksråd Lindstrøm sykmeldt

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no