NORD OG NED: Frps samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud har tusjet over rapporten og vender tommelen klart ned. Foto: Frp

Ingen begeistring for å skrote elbiler-fordeler i bomringen

Forslaget om å fjerne elbilenes fordeler i bomringen får ingen øredøvende applaus. Frp mener veiprising kan bli enda dyrere for bilistene.

  • Stella Bugge
  • Nora Thorp Bjørnstad

Mandag mottok samferdselsminister Knut Arild Hareide en rapport om fremtidige inntekter i bomringene fra et ekspertutvalg som regjeringen nedsatte i fjor.

Her fremgår det at bompengeinntekter i Trondheim, Bergen, Nord-Jæren og Oslo vil falle med 23 prosent mot 2030 og utvalget foreslår derfor å skrote elbilfordeler i bomringen. Gjør man ikke noe, vil inntektene stupe og trafikken øke.

les også

Utvalg: Vil fjerne elbilfordeler i bomringene

– Vil skattlegge hardere

Frps samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud mener bilistene kan komme til å måtte betale enda mer enn i dag.

– Det gikk bare to minutter fra man fikk gladmeldingen om at bompengene kommer til å falle de neste ti årene, til at Knut Arild Hareide kom opp med en plan for å skattlegge bilistene mer gjennom veiprising. Det sier egentlig alt. Regjeringen legger opp til en politikk som skal skattlegge folk enda hardere, sier Hoksrud i en e-post formidlet via Frps kommunikasjonsavdeling på Stortinget.

– I rapporten kan man også lese at beregnede inntekter fra elektronisk veiprising anslås å omtrent tredobles i 2030 om dette innføres, sammenlignet med et alternativ der man kun har bommer. Det viser bare at veiprising er et gyllent instrument for avgiftshungrige politikere til å sope inn penger fra bilistene, sier Hoksrud som mener byene må kutte ut dyre og dårlig løsninger fremfor «å plage bilistene med mer bompenger eller veiprising.»

Hareide avviser

Men samferdselsminister Knut Arild Hareide avviser at han planlegger å få bilistene til å betale mer i bomringene enn hva de gjør i dag.

– Jeg har ikke noen ambisjoner om å øke bompengenivået i Norge. Jeg opptatt av å ha legitimitet for bompenger og veiprising den dagen veiprising kommer. Om man fjernet bompenger helt, som Frp ønsker, må vi enten kutte i veibygging eller kollektivtrafikk eller så må vi kutte i andre områder som skole, eldre eller helse, sier Hareide til VG.

Han peker på at rapporten ble bestilt før hans tid og at man ikke trenger å legge seg på det nivået utvalget foreslår når det gjelder veiprising.

– Vi kan legge veiprising på et langt lavere nivå enn det utvalget foreslår og likevel få inn betydelige inntekter.

I rapporten fremgår det, under overskriften «Inntekter i bomringene fram mot 2030», at ved elektronisk veiprising «vil de samlede inntektene bli to-tre ganger så høye som dagens nivå, samtidig som nullvekstmålet oppnås».

Det slås fast at totale bompengeinntektene har økt fra rundt 5,6 milliarder kroner i 2009 til om lag 12,5 milliarder i 2019. I de fire største byområdene var inntektene i fjor mer enn doblet sammenlignet med i 2009.

Ingen umiddelbar endring

Rapporten skal nå ut på høring og Hareide, som gir uttrykk for at han er positiv til veiprising, forventer ingen umiddelbare endringer i dagens innkrevingssystem.

– At vi på et tidspunkt er nødt til å gjøre noe, der er jo rapporten veldig tydelig. Men jeg skal ikke si når det riktige tidspunktet er. Jeg tror det blir nettopp den store politiske prøven i dette, hva tid er det riktige tidspunktet for å foreta seg noe, sier samferdselsministeren til VG.

Han mener rapporten gir et godt grunnlag for debatt og politiske beslutninger.

– Det blir ikke noen umiddelbar endring her og nå, men jeg tror at denne rapporten kommer til å bety en endring på sikt.

Advarer mot vingling

Venstres finanspolitiske talsperson Ola Elvestuen mener dagens nivå for elbilene må opprettholdes.

– Elbilfordelene må være så gode som nødvendig for at Norge skal nå nullutslippsmålet for alle nye biler i Norge fra 2025, sier han i en e-post formidlet via partiets informasjonsavdeling.

– Målet er innen rekkevidde, vi må ikke vingle nå. Vi ser at politikken virker. Luften har aldri vært renere i norske kommuner og klimautslippene går ned for fjerde året på rad. Det må være rom for langsiktighet i norsk politikk, nå må vi la elbilpolitikken virke. Begynner vi å vingle nå, så kan vi ende som i Danmark, sier Elvestuen og peker på at danskene måtte snu og gjeninnføre elbilfordelene.

les også

Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021

ADVARER: Tidligere klima- og miljøminister Ola Elvestuen, her fotografert for et år siden. Foto: Thomas Nilsson / VG

MDG lunken

Nestleder i MDG Arild Hermstad er ikke spesielt begeistret for forslaget om å avvikle elbilfordelene.

– Det må alltid lønne seg å velge elbil. Elbilene må etter hvert også betale bompenger, men det må være dyrere å forurense, og derfor bør bensin og diesel betale mer. I tillegg bør det være dyrere å kjøpe fossile biler, skriver han i en e-post.

Hermstad avviser ikke veiprising, men tror ikke det er en løsning i nær fremtid.

– Veiprising er heller ingen quick fix dersom de skal erstatte bompengene og det ligger lengre fram i tid, men jeg er ikke negativ til det.

Les også

  1. Mer rettferdig betaling av veiene

    Det har lenge ligget i kortene at vi må tenke nytt om hvordan vi finansierer veiene våre.

Mer om

  1. Bompenger
  2. Veiprising
  3. Knut Arild Hareide
  4. Elbil
  5. Politikk
  6. Bård Hoksrud
  7. Nullvekstmålet

Flere artikler

  1. Utvalg: Vil fjerne elbilfordeler i bomringene

  2. Utvalg vil skrote elbil-fordeler

  3. Subsidiene må fases ut

  4. MDG-Lan og Oslobyrådet: Innfører nytt kjempehopp for P-avgifter

  5. Mener det haster å heve nazi-ubåt: – Hvis de dekker til, får vi aldri trygghet

Fra andre aviser

  1. Regje­ringens ekspert­utvalg: Anbe­faler å avvikle elbil­fordeler i bomrin­gene.

    Fædrelandsvennen
  2. Utvalg vil skrote elbil-fordelene

    Aftenposten
  3. Ekspertutvalg foreslår å fjerne elbilfordeler i bomringene

    Aftenposten
  4. Motstand mot nye elbilanbefalinger

    Fædrelandsvennen
  5. Motstand mot nye elbilanbefalinger

    Aftenposten
  6. Motstand mot nye elbilanbefalinger

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no