FORLANGER MER: KrF-leder Knut Arild Hareide passerte en person som tigget på gaten i Oslo da han var på vei til Zero-konferansen på Youngstorget. Hareide har også krevd mer penger til sosiale tiltak for svakere grupper i budsjettet.
FORLANGER MER: KrF-leder Knut Arild Hareide passerte en person som tigget på gaten i Oslo da han var på vei til Zero-konferansen på Youngstorget. Hareide har også krevd mer penger til sosiale tiltak for svakere grupper i budsjettet. Foto:Vidar Ruud,NTB scanpix

KrF og Venstre vil ha milliardslag mot regjeringen

Her er de fire sakene som kan skape borgerlig krise

INNENRIKS

For at KrF og Venstre skal komme på Siv Jensen-nivå i pengeflytting må regjeringen nær doble sitt tilbud til sentrumspartiene.

Publisert:

I går kveld ble Knut Arild Hareide (KrF), Trine Skei Grande (V), Harald Tom Nesvik (Frp) og Trond Helleland (H) enige om å utsette neste forhandlingsrunde til søndag.

Det skjedde etter 12 dager med trege forhandlinger hvor fremgangen har vært vanskelig å få øye på.

Men Grande var ikke spesielt rolig da hun møtte pressen etter gårkveldens forhandlingsmøte.

– Vi er veldig stressa nå. Vi føler at det er en veldig alvorlig situasjon, sa Grande til VG.

Men hun kan slappe litt av:

Vind i seilene

I går viste Aftenpostens meningsmåling at Venstre og Kristelig Folkeparti har vind i seilene. De to sentrumspartiene øker med henholdsvis 2,6 og 2,2 prosentpoeng.

– Vi ser at avstanden i forhandlingene er relativt stor. Vi har mange uavklarte spørsmål. Vi hadde et mål om å bli ferdige på fredag, det når vi ikke. Både regjeringen og Venstre og KrF har en betydelig jobb å gjøre, sier KrF-leder Hareide.

Det er fire store problemer som ligger i veien for en enighet mellom de fire partiene.

Det får VG bekreftet fra flere personer med innsikt i forhandlingene.

Det første og største problemet handler om hvor mye KrF og Venstre kan skryte av å få endret i budsjettet.

Her er de fire hodepinene for de fire partiene:

1. Pengene

Da Siv Jensen (Frp) var i opposisjon og forhandlet budsjett med KrFs statsminister Kjell Magne Bondevik og hans regjering i 2004 flyttet hun på egenhånd sju milliarder kroner i budsjettet.

I det første Bondevik II/Frp-forliket i 2002 flyttet Jensen på4,4 milliarder.

Dersom KrF og Venstre skal flytte på like store andeler avbudsjettet i år vil det tilsvare henholdsvis 11,8 og 8,1 milliarder kroner.

Men så langt er ikke forhandlingene kommet i nærheten. Etter det VG forstår har regjeringen så langt gitt under seks milliarder.

På spørsmål fra VG om hva han synes om beløpene svarer Hareide med en bønn om nestekjærlighet:

– Det betyr ikke alt for oss bare å flytte penger. Men disse tallene bør inspirere Siv Jensen til å vise oss den samme romslighet som vi viste henne i 2002 og 2004, sier KrF-lederen.

2. Formuesskatten

For Høyre og Frp er det svært viktig å få gjennomført kuttene i formuesskatten i neste års budsjett.

VG+: Formuesskatten har nesten felt to regjeringen - les hele historien her

Etter det VG kjenner til har nå både Venstre og KrF kommet regjeringen i møte på at det skal kuttes i formuesskatten neste år, men det forhandles om innretning og størrelsen på kuttet.

3. Kuttet i barnetillegget

Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2015 å standardisere barnetillegget i uføretrygden.

Etter det VG erfarer har regjeringspartiene gitt etter og lagt bort dette forslaget med den modellen som regjeringen la frem 8. oktober. Det jobbes nå med andre forslag til kompromisser.

4. Bilavgiftene

Venstre og Frp står steilt mot hverandre. VG skrev tidligere denne uken om konflikten som har oppstått mellom de to partiene etter at Frp har foreslått å kutte bilavgiftene med 1,3 milliarder kroner.

Denne floken står fortsatt uløst i forhandlingene og de to partiene har ikke nærmet seg hverandre. Stemningen mellom Venstre og Frp har surnet kraftig som følge av dette, får VG opplyst.



I går ettermiddag deltok Trine Skei Grande i paneldebatt på klimakonferanse til Zero. Der kommenterte hun nettopp bilavgiftene og bekreftet langt på vei at de ikke var kommet langt.

– Kan vi legge til grunn at Venstre har fått til en klimavennlig transportpolitikk og gjøre bensin og diesel dyrere?

– Vi er ikke akkurat der akkurat nå, sa Grande.

Her kan du lese mer om