TRAFIKKAOS: Det har vært lange køer og kaotiske tilstander på Alnabru i Oslo etter at Statens vegvesen har halvert veikapasiteten. Det skjer samtidig som Oslofjordtunnelen er stengt på grunn av brann, og Oslo S er stengt for vedlikholdsarbeid. Foto: Scanpix

Full krangel mellom Statens vegvesen og NSB etter køkaoset

Statens vegvesen: NSB og Jernbaneverket burde spurt oss bedre

Jernbaneverket: Veivesenet burde sagt ifra!

Samferdselsdepartementet inn i konflikten i kveld

(VG Nett) Jernbaneverket og NSB ble aldri varslet om veivesenets arbeid, som har skapt fullt kaos i Oslo. Nå krangler de om hvem som har skylden, og hva som skal være løsningen.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Konflikten står i første rekke mellom NSB og Statens vegvesen, som er uenige med hverandre om hvordan køkaoset på Alnabru skal løses.

NSB gikk tidligere mandag ut på VG Nett og krevde at vedlikeholdsarbeidene som Statens vegvesen holder på med på Alnabru blir stanset umiddelbart. De krevde også at veikapasiteten utvides til fire felter hver vei.

Men Statens vegvesen avviser overfor VG Nett at de vil gå med på en sånn løsning. Det samme gjør de overfor NSB.

Situasjonen mellom de to selskapene skal være så fastlåst at Samferdselsdepartementet må inn i saken, hevder kilder overfor VG Nett.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) har vært på reise i Nord-Norge, og ble orientert om køkrisen av statssekretær Lars Erik Bartnes da hun landet på Gardermoen sent mandag kveld.

Men det er ikke bare internt selskapene mellom at krangelen går. Også overfor VG Nett uttrykker NSB, Jernbaneverket og Statens vegvesen frustrasjon over hverandre.

- Hvordan har du opplevd kommunikasjonen mellom NSB og Statens vegvesen i kveld?

- Den vil jeg ikke kommentere, sier statssekretær Lars Erik Bartnes til VG Nett.

Les også: Oslo-trafikken har stått i hele dag

Mandag kveld har det vært hektisk telefonkontakt mellom den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet og NSB og Statens vegvesen.

Nå er det innkalt til møte mellom partene tirsdag for å forsøke å finne en løsning.

- I kveld har vi vært opptatt av å se hvilke løsninger vi kan komme opp med. Vi forventer en snarlig bedring. Skjer ikke det, så vil vi måtte ty til mer radikale tiltak. Da skal det ikke stå på penger, sier statsekretær Lars Erik Bartnes.

Allerede tirsdag vil Statens vegvesen forsøke å åpne en vei i nærheten av veiarbeidene for å kunne sluse busstrafikk gjennom der, som et slags «nødkollektivfelt».

Bartnes vil ikke svare på hvor alvorlig de mener situasjonen er, og heller ikke hvordan kommunikasjonssvikten mellom de ulike aktørene har skjedd.

- Det er noe av det vi skal finne ut av på møtet i morgen, sier Bartnes.

- Burde varslet

Til VG Nett forklarer Statens vegvesen at de varslet Ruter og Flybussen om arbeidene, men ikke NSB og Jernbaneverket.

- Nei, vi har ingen rutine for det. Men vi ser jo nå at vi burde ha varslet dem også, sier prosjektsjef Anders Aaram i Statens vegvesen til VG Nett.

Men i Ruter er de overrasket over konsekvensene av vedlikeholdsarbeidene mandag.

- Vi fikk beskjed om at kollektivfeltet skulle holdes åpent, slik at bussene kom fram. Det har de ikke gjort, og derfor støtter vi kravet fra NSB om at arbeidene stanses, slik at kollektivtrafikken kommer fram, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter.

Det er over ett år siden Jernbaneverket gjorde det klart at Oslo S skulle stenges i seks uker denne sommeren.

Like før påske holdt Jernbaneverket og Statens vegvesen et møte om omleggingene i Bjørvika-området.

Vegvesenet reagerte ikke

Både i mai og i juni har det vært en rekke medieoppslag om det omfattende vedlikeholdsarbeidet som er planlagt på Oslo sentralstasjon.

Likevel ringte aldri alarmklokkene hos Statens vegvesens ledelse i forbindelse med et omfattende vedlikeholdsarbeid som var planlagt på en bru på Alnabru i Oslo.

Hos Statens vegvesen er man forundret over reaksjonene fra kollektivselskapene.

- Det er en nesten helt utenkelig oppgave å skulle få åpnet de fire feltene igjen. Det vil koste penger og det vil ta flere dager å få det til, sier Aaram i veivesenet til VG Nett.

Han mener arbeidene ikke kan komme overraskende på kollektivselskapene, og at NSB og Jernbaneverket burde undersøkt saken selv.

Krangler om skylden

- Vi varslet dem ikke, men NSB kunne ha spurt oss mer konkret om hva vi holdt på med, sier Anders Aaaram.

Det får Jernbaneverket til å reagere.

- Dette er overhodet ikke vår skyld. Vegvesenet burde ha sagt ifra om disse arbeidene på de planleggingsmøtene vi har hatt med dem. Fra vår side har vi derimot orientert om i flere år at Oslo S ville bli stengt, sier pressesjef Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket.

Han sier de har hatt flere planleggingsmøter med Statens vegvesen, hvor Jernbaneverket blant annet har spurt om det skulle gjennomføres arbeid i Oslo som ville kunne skape problemer.

- Da fikk vi til svar at det var det ikke, sier Kregnes.

Visste det ville bli kø

Han understreker at veivesenet også tar selvkritikk.

- Det er flere som er skyld i situasjonen som har oppstått, men vi har også vår del av den, sier Aaram.

- Men vi visste at det ville bli kø og kaotisk i dag. Denne dagen er en unntakstilstand, og vi venter at det vil normalisere seg de neste ukene, sier Aaram.

Veivesenet mener imidlertid at det er kritisk viktig at broen på Alnabru blir oppgradert, og at arbeidene skjer i sommer.

- Den broen er 40 år gammel. Hadde det gått hull på konstruksjonen, så ville den kunne gått i bakken. Vi må gjøre disse arbeidene, sier Aaram.

I utgangspunktet er Statens vegvesens plan at arbeidene skal pågå i de neste åtte ukene.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder