FIKK SMS: Jimmi Glamo ble forsøkt lurt av svindlere med en ny svindlermetode som sprer seg blant brukerne på Finn.no. Foto: Privat/ Skjermdump

Jimmi ble forsøkt svindlet på Finn.no

Flere kunder har mottatt svindel-SMS

(VG Nett) Tirsdag tikket det inn en sms til Jimmi Glamo- angivelig fra Finn.no - hvor han ble bedt om å oppgi kredittkortinformasjon. Svindelforsøk, sier sikkerhetsansvarlig hos Finn.no.

  • Kristine Hellem Aanstad
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Da Glamo la ut bilen sin for salg på nettstedet for en uke siden, fikk han følgende tekstmelding tilsendt:

«Forbeholder FINN.no seg retten til a periodisk sjekke gyldigheten pa informasjonen som brukes av brukerne. I henhold til vare brukervilkar kreves det at du bekrefter gyldigheten pa informasjonen som brukes i dine aktiviteter pa FINN.no. Skriv inn linken nedenfor inn i din nettleser og følg instruksjonerne for a fullføre bekreftelsesprosessen:Takk, FINN.no AS».

- Jeg måtte tenke meg om to ganger da jeg fikk meldingen og gikk inn på nettsiden, for det så veldig profesjonelt ut, sier Fredrikstad-gutten til VG Nett.

Glamo kom fram til at meldingen ikke kunne være ekte og tok derfor kontakt med Finn.no, som ikke vedkjente å ha sendt meldingen.

- Ny svindlermetode

Sikkerhetsansvarlig for Finn.no, Lars Vinden kan fortelle at Glamo ikke er den eneste som har mottatt meldingen tirsdag.

- I dag har det vært en del henvendelser fra våre brukere om at svindlere kontakter annonsører direkte via SMS. I meldingene blir de bedt om å gå til en nettside for å bekrefte kredittkortinformasjonen sin, sier Vinden til VG Nett.

Har du opplevd svindelforsøk på Finn.no? Tips VG Nett her !

Ifølge Vinden er denne type svindelforsøk noe nytt.

ET ØKENDE PROBLEM: Lars Vinden er sikkerhetsansvarlig for Finn.no. Foto: Trond Solberg

- Phishing via SMS er en ny svindlermetode som jeg ikke har opplevd før. Jeg har aldri opplevd at man ber om å levere kredittkortinformasjon på en nettside i en slik SMS.

Phishing innebærer at svindlere lurer til seg kredittkortinformasjon eller annen sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være en bank eller et firma som offeret har tillit til. Til nå har fenomenet vært mest utbredt på e-post.

- Det er veldig lett å lage mailer på en slik måte at de ser profesjonell og ekte ut, så dermed kan brukere bli lurt, sier Vinden.

I 2012 har det vært en markant økning i svindel via tekstmeldinger på mobil.

- På samme tidspunkt i 2011 var det ikke svindel via SMS i det hele tatt. Dette var en trend som startet høsten 2011.

Ber aldri om kredittkortinformasjon

Tirsdag kveld har ikke Finn fått melding om at noen av brukerne har gått på den nye svindlermetoden.

- Vi ville aldri sendt ut en melding hvor vi ber om slik sensitiv informasjon via SMS eller e-post. Kredittkortet trenger du bare når du skal betale for annonsen, og vi bruker aldri kreditkortinformasjonen for å bekrefte identiteten til brukerne, forteller Vinden.

Finn går tirsdag kveld ut på nettsidene sine og advarer brukerne om svindelforsøket.

- I tillegg til å advare har vi løpende dialog med teleoperatørene for å begrense aktiviteten til svindlerne og for å få på plass filtreringsmuligheter som vil virke som et slags spam-filter. I tillegg ser vi på noen tekniske løsninger hvor en er å skjule mobilnummeret til annonsørene og kreve innlogging for andre som ønsker å se kontaktinformasjonen.

Vinden oppfordrer brukere som har oppgitt kredittkortinformasjonen sin om å snarest ta kontakt med banken å få det aktuelle kortet sperret.

Vil anmelde

Jimmy Glamo vil anmelde svindelforsøket til politiet.

- Jeg synes det er helt latterlig at enkelte personer stjeler fra andre privatpersoner på denne måten. Jeg måtte tenke meg om to ganger da jeg mottok meldingen, men har en kamerat som tidligere ble lurt på Finn så derfor var jeg bevisst på at det pågikk slikt. Jeg vil nå anmelde dette til politiet, sier Glamo.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder