Stor blindtest på gata: «Cola Nordmann» kjenner sin brus-favoritt!

Nordmenn kan sin cola: I en blindtest VG har utført, klarer hele 72 prosent av de spurte å smake seg frem til riktig type cola.

  • Øyvind Gustavsen
  • Karoline Flåm
  • Hege Lyngved Odinsen

Artikkelen er over seks år gammel

Som VG skrev søndag, pågår det nå en tilspisset «Cola-krig» i Norge.

Coca-Cola tilbyr nemlig i disse dager alle norske husstander gratis Cola-Cola Zero. Erkekonkurrent Pepsi svarer med sin aller største markedskampanje i Norge noensinne, og skal gjennomføre blindtesting av sin Pepsi Max mot rivalens Coca-Cola, land og strand rundt.

Testet tre typer

VG har imidlertid tatt sitt samfunnsansvar alvorlig, og har derfor gjennomført sin egen uhøytidelige blindtest på gaten i Oslo i dag.

Så mange som 58 tilfeldige cola- og pepsidrikkere har fått smaksteste seg gjennom tre ulike varianter: Coca-Cola, Coca-Cola Zero og Pepsi Max.

Dette er de tre mest solgte colabrus-typene i Norge i dag.

LES OGSÅ: Pepsi inngår musikksamarbeid med Twitter

Rangering og tipping

Testen ble gjennomført blindt: Deltakerne fikk altså ikke vite hvilken type brus de fikk smake. De ble både bedt om å rangere brusene etter smak, og å forsøke å tippe hvilken type de smakte på.

Resultatet tyder definitivt på at på at nordmenn har en velutviklet brus-gane.

Hele 72,5 prosent av de spurte klarte nemlig å riktig identifisere sin favoritt-colatype.

Det overrasker ikke alle. Blant bruselskende nordmenn er det nemlig mange som har klare favoritter - og som hardnakket hevder at det lett kan smake forskjell på de ulike typene. Se i videoen hva folk mener!

Klar testvinner

Resultatet av blindtesten var en soleklar favoritt:

46 prosent av de spurte likte Pepsi Max best. Vanlig Coca-Cola kom hakket bak, med 37 prosent av favorittstemplene.

Kun 17 prosent av de spurte rangerte Coca-Cola Zero som best.

Stor avstemming

Men smaken er som kjent som baken - og bruspreferanser er et sterkt debattert tema: Mandag ettermiddag har godt over 45.000 nordmenn stemt på sin favorittcola-type her på VG Nett - og her er det skrivende stund Coca-Cola som troner som favoritten.

Slik er styrkeforholdet mellom cola-produktene i det norske markedet:

Vanlig rød Cola med sukker er den brusen som selges mest, mest med 29,5 prosent av det norske brusmarkedet, men Pepsi Max, med sine 23,7, er ikke veldig langt bak. Coca-Cola Zero, med 10,1, er på en offensiv tredjeplass.

LES OGSÅ: Coca-Cola satser 600 mill. på norske gjenvinningsflasker

- Glad

Hos Ringes, som står bak Pepsi Max, er markedssjef Joakim Sande godt fornøyd med VGs uformelle smakstest utenfor VG-huset.

- Vi er jo veldig glad for at smaken vår anerkjennes blant flesteparten av de som deltok, sier Sande.

Pepsi Max går når hardt ut mot Coca-Cola i konkurransen om kundene, og kommer i sommer til å reise landet rundt for å be nordmenn smaksteste deres produkt opp mot Coca-Cola.

- Vi mener at vår cola-smak er den beste fordi den i tillegg til å være god og forfriskende - også er sukkerfri.

- Men noen er kritiske til at søtstoffer erstatter sukker?

- Det europeiske mattilsynet (EFSA) kom med den største sikkerhetsstudien på aspartam noensinne før jul 2013. Der konkluderte de med at det ikke er forbundet noen helserisiko med inntaket av aspartam i daglig bruk. Norske helsemyndigheter anbefaler også sukkerfri brus fremfor sukkerholdig brus, svarer Sande.

- Ingen krig

Coca-Colas kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud ønsker ikke å kommentere resultatene fra VGs gatepanel.

- Det er mange faktorer som påvirker en blindtest, blant annet temperatur, stemning, kullsyre og rekkefølgen på brusen som serveres. Jeg kjenner ikke detaljene for VGs undersøkelse i dag og derfor blir det meningsløst for meg å mene noe om resultatene fra den, sier han.

Rømmerud understreker at konkurransen mellom aktørene er hard og har vært hard lenge. Men han vil ikke karakterisere kampen om norske brusdrikkerne som en «cola-krig».

- Coca-Cola har brukt 128 år på å nå dit vi er i dag og vi har hele tiden vært utsatt for hard konkurranse. Det regner vi med at vil fortsette også de neste 128 årene. Hard konkurranse er sunt, men vi kjenner oss ikke igjen i den krigsretorikken som brukes nå.

- Hvilke endringer opplever dere i markeder nå?

- Vi opplever at drikkene uten kalorier vokser mest. Coca-Cola Zero vokser raskt og tar markedsandeler, sier han.

Les også

  1. Alternativer til salt anbefales ikke av ekspertgruppe

    Høyt saltinntak utgjør en stor risiko for folkehelsen, men alternativene som finnes er ikke stort bedre.
  2. Danske helsemyndigheter advarer mot e-sigaretter

    Danmarks helseminister Nick Hækkerup vil stramme inn på bruken av elektroniske sigaretter.
  3. «Norskproduserte» bær er ikke norske

    Matvarer som er merket «produsert i Norge» er ikke nødvendigvis norske. - Villedende merking, mener Mattilsynet.
  4. Duket for grillkrig

    Værvarselet burger for en god grillhelg. I butikkhyllene er grillsesongen allerede sparket i gang.

Mer om

  1. Mat og drikke
  2. Helse

Flere artikler

  1. Nå blir det cola-krig

  2. Pluss content

    Ruster til Cola-krig

  3. Pluss content

    Sannheten om lettbrus

  4. Pluss content

    Folkets cola-favoritt! Lett-krigen: Denne smaker best!: Den sukkerfrie cola-krigen

  5. Pluss content

    Så mange kalorier sparer du på å velge sukkerfritt

Fra andre aviser

  1. Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

    Bergens Tidende
  2. Vi har testet iste

    Bergens Tidende
  3. Test av iste: Seier til de sukkerfrie

    Bergens Tidende
  4. Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

    Aftenposten
  5. Test av iste: Seier til de sukkerfrie

    Aftenposten
  6. Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder