Elbilers rekkevidde stadig større

IKKE BARE I KOLLEKTIVFELTET: Elbilers rekkevidde blir stadig større mellom hver lading. Her er det en Tesla-fører som dominerer kollektivfeltet utenfor Oslo. Foto:Krister Sørbø,VG

Ny undersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt: Elbil kan brukes på de fleste bilreiser

De aller fleste norske bilreiser er kortere enn rekkevidden til elbiler, ifølge Transportøkonomisk institutt (TøI). Og reiser
som er lengre, har ofte mulighet til lading underveis.

  • Frank Ertesvåg

Artikkelen er over fem år gammel

Få norske reiser, enten de er sammenhengende eller delt opp i kortere distanser, er for lange for elbiler. Dette åpner for muligheten til at folk flest kan bytte ut én eller flere bensin- eller dieselbiler med et elektrisk alternativ.

Over 90 prosent av nordmenns bilreiser er korte nok til at de kan gjennomføres med vanlige elbiler, ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Handler og lader

Rapporten deler opp reiser i to kategorier, enkeltreiser og sammensatte reiser, der de sammensatte reisene ofte innebærer pauser der lading av bilen er mulig. Eksempler på dette er handleturer, der det ofte er mulig å lade bilen på kjøpesenter eller parkeringshus.

Ifølge rapporten er det gjerne folk som bor i spredtbygde strøk, som har høy inntekt og minst to biler, som kjører lengre enn rekkevidden til elbiler.

I 12 prosent av årets dager vil nordmenns reiser overskride rekkevidden til en normal elbil (80 km om vinteren og 120 km i sommerhalvåret), ifølge TøI.

I løpet av disse dagene kan det være pauser i løpet av dagen som gir mulighet for lading. På slike reiser har 29 prosent (80 km) og 24 prosent (120 km) et stopp/en pause hjemme på 1-5 timer, som gir mulighet for hel eller delvis oppladning.

Kartlegger elbil-potensiale

Undersøkelsen, som er foretatt for å kartlegge elbil-potensialet i både Norge, Danmark og Østerrike, fastslår at Norge ligger milevis foran både naboen i sør og Østerrike i tilrettelegging for elbiler.

Forskerne bak rapporten har ønsket å undersøke hvilke formål og for hvilke grupper elbiler passer. Betingelsene for kjøp og bruk av elbiler er svært forskjellige i de tre landene, og også andre europeiske land. Hva man finner av resultater i ett land, kan dermed ikke overføres til et annet. Norge har de mest gunstige insentivene for å kjøpe og bruk elbiler av disse tre landene, noe som har ført til at antallet elbiler per 1000 innbyggere er det høyeste i verden, skriver de norske transportforskerne. (NTB)

Les også

  1. Ny undersøkelse: Bilisters store fiende

    Glem trailersjåfører, motorsyklister, taxi- og yrkessjåfører. Norske bilisters hovedfiende i trafikken er…
  2. Pass opp! Det kan bli veikaos

    Skal du ut og kjøre bil fredag morgen? Vær obs på føret.
  3. Endelig kommer den - obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy

    Det har vært snakket om det veldig lenge, men nå er datoen satt. Fra 1.
  4. Slakter kjøretøyregister etter milliardregning

    Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) og hans…
  5. Voldsom økning i bruktsalg av Tesla Model-S: Spår krakk i Tesla-bruktbilprisene

    Lanseringen av den nye firehjulsdrevne Tesla Model S har…
  6. Toyota tilbakekaller 1,75 millioner biler på grunn av brannrisiko og bremsefeil

    Hele 1,75 millioner Toyota tilbakekalles verden over på grunn av en feil i drivstofftilførselen som kan øke risikoen for…
  7. Slipper løs selvkjørende bil i sensasjons-fart

    Med bare elektronikken «bak rattet», skal racerbilen fra Audi kjøre med millimeterpresisjon opp til 240 km/t.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Sju av ti elbilister har flere biler

  2. – Veldig krevende å bare selge nullutslippsbiler fra 2025

  3. Undersøkelse: Stadig flere irriterer seg over elbil-fordelene

  4. Nå vil også håndverkere kjøre elbiler

  5. Flere elbiler i hele landet: – Vi ser en økning i distriktene

Fra andre aviser

  1. - Elbiler kan brukes på de aller fleste reiser

    Fædrelandsvennen
  2. Påskeutfart med elbiler henger i en tynn tråd

    Fædrelandsvennen
  3. Mener bilen har halvert rekkevidde i kulde: Vant ikke frem i Forbrukerrådet

    Bergens Tidende
  4. Føler seg lurt: – Halvert rekkevidde i kulde

    Fædrelandsvennen
  5. Beroliger elbil-skeptikerne: – Ingen fare å kjøpe elbil brukt

    Bergens Tidende
  6. Dette må du vite før du kjøper elbil

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no