ANSATT ANGREPET: En av de ansatte klarte å stoppe pasienten da pasienten gikk løs på en av de ansatte på sykehuset. Foto: Krister Sørbø, VG

Psykiatri-pasient skal ha forsøkt å drepe Ahus-ansatt

(VG Nett) En ansatt skal ha blitt angrepet av en pasient på psykiatrisk avdeling på Ahus. Da hun skulle tilkalle hjelp fungerte ikke nødalarmen som den skulle.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Ledelsen ved Ahus bekrefter at de oppfatter det som at den kvinnelige pasienten forsøkte å drepe den ansatte.

- En pasient gikk til angrep på ansatt. Hendelsen ble oppfattet som et drapsforsøk på ikke-psykotisk grunnlag bekrefter avdelingssjef Mette Garvoll Værøy ved akuttpsykiatrisk avdeling på Ahus i en epost til VG.

Hendelsen skal ha skjedd i forrige uke og er nå politianmeldt.

Værøy vil ikke si noe om hvordan angrepet skjedde eller hvilke skader den ansatte fikk.

HAR DU TIPS OM DENNE ELLER LIGNENDE SAKER? KONTAKT VG NETT

Sykehuset sier alt ble gjort etter boka da angrepet først skjedde, og vil ikke kommentere om noe kunne vært bedre.

Alarmen fungerte ikke

Kvinnen skal ha forsøkt å utløse nødalarmen da hun ble angrepet, men denne fungerte ikke som den skulle.

- Den ansatte mener å ha forsøkt å utløse alarmen, og at denne ikke virket umiddelbart, skriver Værøy i eposten til VG.

- Hvorfor fungerte ikke denne?

- Alarmsystemet ble testet påfølgende dag. Alle håndholdte alarmer utløste på samtlige lokasjoner, men viste feil lokasjon, noe som kan ha forsinket responstiden, erkjenner avdelingssjefen.

Fordi en kollega kom til, slapp den ansatte fra angrepet uten alvorlige skader.

- En kollega kom umiddelbart til unnsetning - denne var vitne til hendelsen, og satt noen få meter unna, forteller Værøy til VG Nett.

- Et problem

Morten Grønlie, hovedverneombud for divisjon psykisk helsevern på Ahus, forteller at det var en sensor som var ødelagt i alarmsystemet.

- Alle rom har en alarmsensor, slik at man til enhver tid kan se hvor alarmen har blitt utløst. Hvis en alarmsensor er ødelagt, så viser lokasjonen at du er på det siste stedet du har passert - det vil si at dersom du er på et rom hvor sensoren er ødelagt, så viser alarmen siste sensor den ansatte passerte som for eksempel i gangen utenfor rommet, sier han.

Han er glad for at ledelsen har rettet opp feilen.

- Jeg vil anta at den som har vært utsatt for hendelsen opplever det som dramatisk, og det er det, for dette er absolutt ikke en situasjon man ønsker å komme i, men jeg er ganske trygg på at vi har gode rutiner for å ivareta ansatte etter at slike ting har skjedd, sier han.

- Det er dessverre slik at vold og trusler er et problem i psykisk helsevern, det er noe man ønsker ha fokus på til enhver tid.

- Er de ansatte redde på jobb?

- Min opplevelse er ikke det. Det er klart at innimellom så oppstår situasjoner som ansatte kan være redde i, men vi har system for debriefing og oppfølging av personale etter vanskelige hendelser.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder