Klageøkning for sparetjenester og pornoregninger

Et økende antall mottakere av inkasso for nettporno henvender seg til Forbrukerrådet. Størst økning er det imidlertid for henvendelser om sparetjenester.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Fjorårets statistikk fra Forbrukerrådet viser 1424 henvendelser om finansielle tjenester, en økning på hele 67 prosent. Forbrukerrådet tror den oppsiktsvekkende økningen skyldes utfallet av Røeggen-saken i fjor, der småsparer Ivar Petter Røeggen vant mot DNB i Høyesterett.

Banken måtte erstatte tapet hans etter å ha gitt for dårlig informasjon om spareproduktet de solgte, og Røeggen var ikke den eneste:

- Vi får mange henvendelser fra folk som lurer på om de har vært utsatt for det samme. Bankene solgte lureprodukter til over hundre tusen småsparere. Forbrukerne tapte milliarder på det de trodde var sparing, men som viste seg å være gambling med svært dårlige utsikter til gevinst, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til NTB.

Dermed ble det mange som kontaktet Forbrukerrådet. Neste post med stor økning i fjor var inkasso, der det kom 690 henvendelser, en økning på 20 prosent.

- Mange av disse er fra fortvilte forbrukere som har fått inkassovarsel for kjøp av porno på nett, sier Flønes.

Advarer mot å gi bort opplysninger

En fersk undersøkelse viser at de fleste ikke vil at næringslivet skal lagre og bruke opplysninger om dem. Likevel deler folk uvitende ut mengder av opplysninger om seg selv.

Vi selger oss billig: Appene snoker på deg. Bank-apper krever tilgang til kontaktliste, telefonlogg, stedsangivelse og lignende for å fungere. De avslører dine handlevaner, påpeker Forbrukerrådet i rapporten «Du selger deg billig, om betalingsløsninger og personvern».

Forbrukerrådet har spurt forbrukerne om handelsstanden skal få lagre og bruke informasjonen folk gir fra seg når de kjøper noe fra nett eller mobil.

Bare 13 prosent av forbrukerne synes det er ok. Til tross for dette er det svært få vet hvordan de skal beskytte personlig informasjon: Bare én av tolv vet godt hvordan de skal beskytte personlig informasjon når de handler på nettet. Bare én av ti er sikre på hvilken informasjon som kan samles inn om dem når de handler på nettet eller fra mobil.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder