Fyllekjørte med lasteskip - stoppet av F-16

- Kunne endt i miljøskandale

INNENRIKS

(VG Nett) Den norske kapteinen sov ut rusen på vakt. Til slutt måtte lasteskipet stoppes av F16 fly for å hindre grunnstøting.

Publisert: Oppdatert: 30.09.11 20:19

Politiet i Nord-Jylland fikk 13.45 torsdag melding fra Søværnets Operative Kommando (SOK), som er tilsvarende Sjøforsvaret i Norge, om at de ikke fikk kontakt med det norske lasteskipet, skriver Fædrelandsvennen.

- De hadde fulgt skipet på radar og den hadde ikke endret kurs på seks timer, noe som var meget merkelig, opplyser vaktsjef Poul Badsberg ved Politiet i Nord-Jylland til fvn.no.

Da de ikke fikk kontakt med skipet over sambandet, sendte de først ut et skip i håp om å oppnå kontakt med skipet som var faretruende nærme grunnstøting. Men heller ikke da lyktes de i å få kontakt med skipet. Dermed måtte de ty til luftens helter og sendte til slutt et F16 fly som sirkulerte over skipet.

- Promille på 2,51

Jagerflyet fanget mannskapets oppmerksomhet, og SOK fikk da kontakt med skipet på sambandet. Da var skipet 40 minutter unna grunnstøtning. Da politipatruljen dro ut sammen med en los på skipet, viste det seg at skipets kaptein lå og sov. Promilletesten fastslo at han hadde en promille på 2,51.

Ferden endte bak lås og slå for den norske kapteinen.

- Han vil bli fremstilt for fengsling her i Danmark etter at han har tatt utvidet blodprøve. Det er en farlig situasjon å la skipet kjøre slik uten noen til å styre det i flere timer og det kunne gått veldig galt, sier Badsberg til lokalavisen.

Også styrmannen og den øvrige besetningen hadde promille, men vil ifølge fvn.no ikke få noen reaksjon fordi de ikke var på vakt.

Aldri opplevd lignende

Skipet, registrert i St. Kitts and Nevis, opereres av norske Strand Shipping, og eies av Finn Olsen Rederi AS. Vegard Olsen, fra Finn Olsen Rederi AS, ble varslet om hendelsen etter at mannskapet ombord slo alarm.

- Dette er en forferdelig tragisk situasjon for oss, vi har drevet rederi i 50 år og har aldri opplevd noe lignende, sier Vegard Olsen i familierederiet Finn Olsen i Bodø til fvn.no.

M/V Ranafjord er ett av fire skip rederiet har i porteføljen.

Han understreker at rederiet har nulltoleranse for alkoholbruk ombord.

- Det var like før han gikk i fjæresteinene. Med 40-50 kubikk tungolje ombord som drivstoff, kunne det raskt endt i en miljøskandale, påpeker Olsen.

Her kan du lese mer om