I FORHANDLINGER: Nestleder Sylvi Listhaug (t.v.) og leder Siv Jensen fikk med seg krav om stopp i bypakker fra Frps ekstraordinære landsstyremøte i starten av juni. Foto: Frode Hansen

Siv Jensen: Vi skal ikke stoppe bypakkene

Fremskrittspartiets landsstyremøte krevde stopp i nye bypakker. Nå sier partileder Siv Jensen at en løsning kan være å justere dem.

  • Runa Fjellanger

Artikkelen er over ett år gammel

I starten av juni innkalte Frp-ledelsen til krisemøte i landsstyret. Bompengekaoset truer partiets regjeringsdeltagelse, og landsstyret sendte leder Siv Jensen tilbake til regjeringen med en kravliste til forhandlingene:

  • Stoppe nye bypakker
  • Endre nullvekstmålet
  • Slette bompengegjeld
  • Kutte kostnader i eksisterende bypakker
  • Når staten bidrar med penger til byområdene må det stilles strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter
  • Nei til veiprising

Her står bomkampene: VG gir deg en løpende oppdatert oversikt over bommene der du bor

Vil «se på» bypakkene

Venstre vil ikke gi opp bypakkene, og understreker at regjeringserklæringen, som ble forhandlet frem i januar, ligger til grunn. Det bekrefter Siv Jensen, som torsdag morgen gjestet NRK-programmet Politisk kvarter.

– Når vi har tatt til orde for å se på disse bypakkene, så handler det om at de ikke er bærekraftige lenger. De har rett og slett blitt for dyre, de er ikke finansiert, og det er bilistene som i det vesentlige må betale for kollektive løsninger, sier Siv Jensen på Politisk kvarter torsdag morgen.

les også

Høyre-bom i Bergen: Elendige tall i Ernas hjemby

Nå snakker ikke Jensen om å stoppe bypakkene, men å se på måten de finansieres. Staten tar halve regningen, mens byene henter inn mye av sin andel gjennom bompenger.

– Nei, for vi skal ikke stoppe pakkene. Det vi er opptatt av å stoppe er måten disse finansieres på. I Oslo så har staten tilbudt seg å legge opptil 15 milliarder kroner med statlige penger på bordet. Hva legger byrådet på bordet? Ingenting. De sender den lokale andelen rett videre til bilistene, sier Jensen.

– Det du sier nå er at dere vil ha andre typer bypakker, i kravet står det «stoppe nye bypakker»?

– Ja, i påvente av at vi må diskutere for eksempel nullvekstmålet.

Regelen, som ble vedtatt av Stortinget i klimaforliket i 2012, forutsetter at all trafikkvekst i de store byene skal dekkes av kollektivtransport, sykkel og til fots. En mulig endring er å måle nullvekst i utslipp, i stedet for i antallet biler.

Les også

  1. Bompengebølgen skyller over landet: 9,1 prosent i Tromsø

    Nå har bomopprøret også nådd Tromsø: Nær hver tiende velger i ishavsbyen sier de vil stemme på den lokale bomlisten.
  2. Høyre og Aps kollaps i Tromsø

    Det siste året har politiske kommentatorer og forståsegpåere i Tromsø alle forsøkt å svare på det samme spørsmålet: Hvem…
  3. Staten punger ut: Fornebubanen er reddet

    Regjeringen skal bidra med 8,5 milliarder kroner til byvekstavtalen i Oslo, og går med på å betale halvparten av…
  4. Solberg om Frps bompengevedtak: – Det er en lettvint løsning

    Statsminister Erna Solberg (H) mener Høyre må snakke om annet enn bompenger, hvis partiet skal vinne valget i de store…

Mer om

  1. Bompengekampen
  2. Kollektivtransport
  3. Bompenger
  4. Politikk
  5. Samferdsel
  6. Siv Jensen
  7. Nullvekstmålet

Flere artikler

  1. Frps skjebnemøte: Siv Jensen har fått bom-kravliste fra landsstyret

  2. Kilde til VG: Bompengeskisse til mer enn 20 milliarder

  3. Raymond Johansen: Siv Jensen lyver

  4. Disse sparer mest på den nye bompengeskissen

  5. FrPs landstyremøte ferdig: Landsstyret har sluttet seg til skissen

Fra andre aviser

  1. Ny undersøkelse: Både i byen og på landet vil nordmenn heller ha kollektivutbygging enn bygging av nye veier

    Aftenposten
  2. Jensen: Frp kan stille seg bak siste bompengeskisse

    Bergens Tidende
  3. Venstre setter foten ned: Ikke flere biler i byene

    Aftenposten
  4. Full bompengesplid mellom Venstre og Frp truer regjeringen

    Fædrelandsvennen
  5. Jensen: – Vil legge fram bompengeskisse

    Bergens Tidende
  6. Venstre avviser bomtiltak som gir økt trafikk. – Byene kan ta det med knusende ro.

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder