I FORHANDLINGER: Nestleder Sylvi Listhaug (t.v.) og leder Siv Jensen fikk med seg krav om stopp i bypakker fra Frps ekstraordinære landsstyremøte i starten av juni. Foto: Frode Hansen

Siv Jensen: Vi skal ikke stoppe bypakkene

Fremskrittspartiets landsstyremøte krevde stopp i nye bypakker. Nå sier partileder Siv Jensen at en løsning kan være å justere dem.

I starten av juni innkalte Frp-ledelsen til krisemøte i landsstyret. Bompengekaoset truer partiets regjeringsdeltagelse, og landsstyret sendte leder Siv Jensen tilbake til regjeringen med en kravliste til forhandlingene:

  • Stoppe nye bypakker
  • Endre nullvekstmålet
  • Slette bompengegjeld
  • Kutte kostnader i eksisterende bypakker
  • Når staten bidrar med penger til byområdene må det stilles strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter
  • Nei til veiprising

Her står bomkampene: VG gir deg en løpende oppdatert oversikt over bommene der du bor

Vil «se på» bypakkene

Venstre vil ikke gi opp bypakkene, og understreker at regjeringserklæringen, som ble forhandlet frem i januar, ligger til grunn. Det bekrefter Siv Jensen, som torsdag morgen gjestet NRK-programmet Politisk kvarter.

– Når vi har tatt til orde for å se på disse bypakkene, så handler det om at de ikke er bærekraftige lenger. De har rett og slett blitt for dyre, de er ikke finansiert, og det er bilistene som i det vesentlige må betale for kollektive løsninger, sier Siv Jensen på Politisk kvarter torsdag morgen.

les også

Høyre-bom i Bergen: Elendige tall i Ernas hjemby

Nå snakker ikke Jensen om å stoppe bypakkene, men å se på måten de finansieres. Staten tar halve regningen, mens byene henter inn mye av sin andel gjennom bompenger.

– Nei, for vi skal ikke stoppe pakkene. Det vi er opptatt av å stoppe er måten disse finansieres på. I Oslo så har staten tilbudt seg å legge opptil 15 milliarder kroner med statlige penger på bordet. Hva legger byrådet på bordet? Ingenting. De sender den lokale andelen rett videre til bilistene, sier Jensen.

– Det du sier nå er at dere vil ha andre typer bypakker, i kravet står det «stoppe nye bypakker»?

– Ja, i påvente av at vi må diskutere for eksempel nullvekstmålet.

Regelen, som ble vedtatt av Stortinget i klimaforliket i 2012, forutsetter at all trafikkvekst i de store byene skal dekkes av kollektivtransport, sykkel og til fots. En mulig endring er å måle nullvekst i utslipp, i stedet for i antallet biler.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder