• Forbrukertilsynet: Iskrem-butikk brøt loven

    «Monky’s Bubble Waffle» brukte lettkledde unge jenter i reklamene sine. Det mener Forbrukertilsynet er et brudd på markedsføringsloven, melder Nettavisen.

    Forbrukertilsynet: Monky's Bubble Waffle med klart brudd på markedsføringsloven

    Publisert 23. august, kl. 17:49

    Forbrukertilsynet: Monky's Bubble Waffle med klart brudd på markedsføringsloven
  • I slutten av juli fikk vaffel- og iskremselgeren «Monky’s Bubble Waffle» krass kritikk i sosiale medier for sitt bildebruk i reklamer for produktene sine.

  • Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, opplyste at de hadde mottatt 20 klager og åtte tips om «Monky’s Bubble Waffle». Klagene handlet om seksualisert fremstilling av unge jenter, og bruk av emneknaggen #foodporn på bilder av ungdommer og barn.

  • Nå har Forbrukertilsynet kommet med sin dom: Bedriftens reklamer er i strid med markedsføringsloven. De har også sendt et orienteringsbrev om kjønnsdiskriminerende reklame, der de skriver at denne type markedsføring er et klart brudd på loven.

  • Reklamene viste lettkledde unge kvinner som holdt vaffelis i hånden. Influencer Isabel Raad er en av dem som høylytt har rettet kritikk mot dessertbedriften på Instagram. – Hva har unge, lettkledde kvinners kropper med is å gjøre, spør hun.

  • – Eieren seksualiserer unge jenters kropper for å selge is. Det synes jeg er vanvittig feil og direkte ekkelt, sier Raad.

  • Etterhvert hev flere seg på kritikken, og en rekke konfrontasjoner mellom bedriften og ulike meningsytrere på Instagram fyrte opp konflikten ytterligere. Blant annet skal daværende deleier slettet kommentarene som rettet kritikk til iskrempromoteringen.

  • Kort tid etter beklaget iskrembedriften for de lettkledde bildene og hvordan de hadde reagert på kritikken. Styrelederen, som styrte store deler av markedsføringen, sa også opp stillingen og solgte seg ut av selskapet.

  • Hvis «Monky’s Bubble Waffle» begår den samme feilen igjen kan Forbrukertilsynet reagere med å legge ned et forbud mot reklamen og knytte en tvangmulkt til vedtaket, skriver Nettavisen.