LEVER: – Jeg har det bra, sier Kjell Stensberg til VG søndag, litt under en uke etter at mottok meldingen om sin egen død. – Det er ikke sikkert alle takler en det like godt som meg. Det ser ganske stygt ut når man åpner et slikt brev, sier han.
LEVER: – Jeg har det bra, sier Kjell Stensberg til VG søndag, litt under en uke etter at mottok meldingen om sin egen død. – Det er ikke sikkert alle takler en det like godt som meg. Det ser ganske stygt ut når man åpner et slikt brev, sier han. Foto: PRIVAT

Posten-tabbe: Sendte digipost til 50 nordmenn med beskjed om at de var døde

INNENRIKS

Mandag fikk Kjell Steinar Stensberg (48) en melding på digipost der det sto at han var død. – Det var en guffen følelse, sier han.

Publisert: Oppdatert: 18.02.18 18:36

I brevet står det svart på hvitt at Kjell Steinar Stensberg er død, og at det ikke lenger ville bli sendt post til Digipost-kontoen hans. Kontoen ville ifølge meldingen bli utilgjengelig fra 12. august.

Digipost forteller i eposten at de har mottatt opplysningen om dødsfallet fra Skatteetaten.

– I tillegg til at det er ubehagelig å se sitt navn på en slik måte, blir en jo litt stresset for om man fortsatt har bankkonto og førerkort i behold, ja at man fungerer som menneske, sier Stensberg, som bor på Åsnes i Hedmark. .

– Det ser stygt ut

Hos Skatteetaten hadde de ikke hørt om saken, og Stensberg ble videresendt til Posten.

Posten kunne da fortelle at han ikke var alene om å få meldingen om sitt eget dødsbudskap:

– Vedkommende jeg snakket med, sa at det dreide seg om rundt 170 personer som hadde fått feilmeldt sin egen død, sier Stensberg til VG.

Posten: Manuell feil

Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, bekrefter at cirka 50 personer denne uken mottok den samme meldingen som Stensberg:

– Digipost har drøyt halvannen million brukere. Fra tid til annen har vi en opprydning for å fjerne mottagere som er døde. Da vasker vi listene mot Folkeregisteret, ved hjelp av personnummer. I dette tilfellet skjedde det en manuell feil i uttrekket, og cirka 50 personer som ikke er døde, ble markert som døde, sier Eckhoff til VG.

Han sier at kontoene til de rundt 50 personene ikke ble slettet, men deaktivert. Samtlige kontoer er aktivert igjen, forsikrer han, og ingen data er gått tapt.

– Da vi først ble gjort oppmerksomme på feilen, rettet vi den raskt. Flere kontaktet oss. De fleste tok det med godt humør og ga tydelig uttrykk for at de ikke var døde, sier han.

– Vi beklager, og vi må åpenbart gå gjennom rutinene for å sikre at dette ikke skjer igjen.

Pressesjef Merete Bergland Jebsen i Skatteetaten opplyser til VG at de ikke har funnet noen feil hos seg.

Her kan du lese mer om