FORNØYD:  Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg synes det er bra at Oslo tester ut ny teknologi slik at man får erfaringer med hvordan den fungerer i typiske «vinterland».  Hun mener det vil gjøre det lettere for andre å komme etter.
FORNØYD: Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg synes det er bra at Oslo tester ut ny teknologi slik at man får erfaringer med hvordan den fungerer i typiske «vinterland». Hun mener det vil gjøre det lettere for andre å komme etter. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Oslo får 70 nye elbusser neste år

INNENRIKS

Neste år skal 70 elbusser settes i drift i Oslo. Prislappen er 850 millioner kroner.

Publisert: Oppdatert: 12.04.18 15:01

Dette beløpet inkluderer merkostnadene for anskaffelse og drift av elbussene, infrastruktur til lading og strøm samt omstillingskostnader til ny teknologi og dekker tiårsperioden fram til 2029.

Les også: Her kan de nye Oslo-bommene komme

I Oslo ruller allerede seks elbusser i et pilotprosjekt som går over to år, og hovedstaden vil dermed få totalt 76 busser som går på elektrisitet.

Det er Unibuss, Nobina og Norgesbuss som skal anskaffe og kjøre de de nye bussene som skal erstatte dagens dieselbusser og vil fordele seg på 13 bussruter.

52 av de totalt 76 elbussene, er leddbusser.

En elektrisk leddbuss koster ifølge Ruter omtrent det dobbelte av en ordinær dieselbuss, som ligger på ca. 3,5 millioner kroner. Men på sikt ventes både kjøps- og driftskostnader å gå ned.

– Alt som skal til for å få elbussene på veien er planlagt å gjøre dette året, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg til VG.

Hun viser blant annet til at Unibuss bygger et stort ladeanlegg på bussholdeplassen sin på Alnabru.

– Når vi neste år får totalt 76 elbusser, blir dette Nordens største elbussflåte. Hele kollektivtransporten i Oslo blir uten utslipp senest i 2028, sier Berg.

Koster mer

Foreløpig koster omleggingen til utslippsfrie løsninger mer fordi elbussene er dyrere å kjøpe inn. Men ifølge Ruter er dette kostnadsbildet i kontinuerlig endring ettersom markedet kan tilby stadig bedre batterier med lenger rekkevidde til en stadig lavere pris.

– Elbussene er ikke bare bra for klimaet, men også fordi vi får mindre støy og mindre lokal luftforurensing, og for de reisende blir det mer behagelig og stillere, mener Berg.

Husker du? Her kommer 20 nye veier med bompenger

Ruter har beregnet at hele bussflåten kan bli utslippsfri i 2028. Båtene kan bli helt «grønne» i 2024 og minibusser og taxier som kjører for Ruter, i 2022.

Husker du? Nær dobbel bompris for dobbelt så mange i Oslo

Linje 60 og 74 blir helektriske

Linje 60, mellom Vippetangen og Tonsenhagen, hvor det allerede kjører to elbusser, skal bli helektrisk. Her skal bussene lade ved en pantograf på Vippetangen.

Også linje 74 mellom Jernbanetorget og Mortensrud T. blir helt elektrisk.

Her kan du lese mer om