STOPPET BRENNENDE BUSS: John Erik Johnsen (64) avverget at en buss som hadde utvilet brann i motoren kjørte inn i Gudvangatunnelen i slutten av august - to og en halv uke før en buss med 32 kinesiske turister tok fyr i tunnelen. Da motorluken ble åpnet var det åpen ild, sier han. Foto:ARNE VEUM,

Buss stoppet like før den kjørte inn i Gudvangatunnelen: Brannmann John jaktet på
brennende buss i tunnel

To og en halv uke senere tok turistbuss fyr i nabotunnelen

24. juli i år går alarmen i Aurland brannvesen: Det brenner i motoren i en buss inne i Flenjatunnelen, og bussen er på vei mot den nesten tolv kilometer lange Gudvangatunnelen.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

John Erik Johnsen (64), som er varabrannsjef og vakthavende befal denne dagen, skjønner alvoret. Han har hjemmevakt og kaster seg straks i vaktbilen for å få stoppet bussen, før den kjører inn i Norges nest lengste veitunnel.

64-åringen bor bare en kilometer frra tunnelåpningen, men har likevel dårlig tid.

– I slike tilfeller ser jeg ikke på speedometeret. Man kjører forsvarlig, men fort, sier han.

Midt inne i tunnelen nådde Johnsen igjen bussen.

– Jeg kjørte forbi – for jeg ville ikke ha den stående inne i tunnelen – og ventet på utsiden av tunnelen. Der dirigerte jeg den inn på en snuplass, cirka 500 meter fra åpningen til Gudvangatunnelen, forteller Johnsen til VG.

Dette var bare et par uker før et lignende scenario utspilte seg: En fullastet turistbuss tok full fyr inne i nettopp Gudvangatunnelen.

Meldingen som kom til brannvesenet var dramatisk.

Biler skal ha rygget ut

– Meldingen vi fikk var at det kom veldig mye røyk fra en buss som kjørte inn i Flenjatunnelen. Så mye røyk var det at flere biler skal ha rygget ut igjen av tunnelen, sier Johnsen.

Les også: Mann brøt fartsgrensen 36 ganger – i samme tunnel

STOPPET HER: På utkjørselen mellom Flenjatunnelen og Gudvangatunnelen i Aurland ble en buss med brann i motorrommet stoppet 24. juli i år. Dette bildet er tatt to og en halv uke senere, da en turistbuss tok fyr i Gudvangatunnelen. Foto:Kyrre Lien,VG

Ifølge brannsjef Reinhardt Sørensen i Aurland kommune tok det bare syv minutter fra alarmen gikk, til Johnsen fikk stoppet bussen.

I tillegg til sjåføren var det én passasjer i bussen, som var registrert i Ukraina. Den kom fra østlandet og skulle til Myrkdalen i Voss for å hente passasjerer, men fikk kjøreforbud av politiet.

– Da sjåføren åpnet bakluken til motoren var det åpen ild i motorrommet. Sjåføren klarte å slukke ilden med et pulverapparat. På dette tidspunktet var også en politipatrulje som var på et oppdrag i nærheten kommet frem, sier Johnsen.

42 høyrisiko-tunneler i Norge: - Dødsfeller

Kunne ikke engelsk

Han tror ikke sjåføren var klar over at det brant i motorrommet.

– Nei, jeg tror ikke han var klar over at situasjonen var så alvorlig. Men hverken sjåføren eller passasjeren kunne engelsk. Vi måtte kommunisere via en tolk på telefon.

Johnsen er overbevist om at bussen ikke hadde kommet seg gjennom Gudvangatunelen, dersom den hadde fått fortsette.

– Nei, det hadde den garantert ikke klart.

– Så du avverget en katastrofe denne dagen?

– Ja, det er jeg helt sikker på.

Les også:Fryktet tunnel kunne kollapse

TOTALT UTBRENT: Fem personer ble sendt til sykehus etter bussbrannen i Gudvangatunnelen i Aurland i Sogn og Fjordane 11. august. Foto:Voss Brannvern,NTB scanpix

Ifølge brannsjefen var det en bilist fra distriktet som varslet alarmsentralen etter at han så at det kom røyk fra motorrommet på bussen.

– Det ble slått full alarm, men Johnsen rykket ut direkte hjemmefra og klarte heldigvis å nå igjen bussen. Resten av mannskapene kom etter, sammen med politiet, sier brannsjefen, som selv var med på utrykningen.

Ifølge Sørensen var brannen meldt slukket elevene minutter etter at alarmen gikk.

Les også:Tilhenger med bensin eksploderte i undersjøisk tunnel

Fikk kjøreforbud

Lensmann i Årdal, Magne Knudsen, bekrefter overfor VG at bussen fikk kjøreforbud etter hendelsen. Han har ikke oversikt over om det ble reagert på annen måte mot sjåføren.

– Dette er et nytt eksempel på at det bare er flaks og tilfeldigheter som gjør at det ikke skjer en alvorlig ulykke. Det er bare et tidsspørsmål før vi får en ny brann i tunnel der kjøretøy er involvert, sier han.

Se oversikt: Her blir det tunnel-kø til 2020

Knudsen sier de mange bratte stigningene i Norge utsetter busser og andre kjøretøy for ekstreme belastninger.

– Hvis kjøretøyet ikke er i teknisk god stand, kan det oppstå problemer.

Denne hendelsen i Flenjatunnelen, som skjedde to og en halv uke før en buss med 32 kinesiske turister begynte å brenne i Gudvangatunnelen 11. august, har hittil vært ukjent for offentligheten.

John Erik Johnsen, som også er havnesjef i Aurland kommune, synes det er tankevekkende at det skjer så mange uhell i tunnelene i distriktet.

Burde ikke vært på veiene

– Det er klart at det går en del materiell på veiene som ikke burde vært på veiene. Mange kjøretøy er dårlig vedlikeholdt. Mitt inntrykk er at mange sjåfører som kommer til Norge prøver å reparere ting selv, fordi det er dyrt å få det gjort her.

Flenjatunelen er rundt fem kilometer lang, og har en høydeforskjell på 290 meter fra den nedre åpningen på Flåmssiden, der bussen kjørte inn 24. juli.

MEDLA KJØREFORBUND: Magne Knudsen er lensmann i Årdal. Foto:Frode Hansen,VG

Også 3. august i år, åtte dager før den dramatiske brannen i Gudvangatunelen, var det full utrykning til Flenjatunnelen.

– Da kom det melding om røykutvikling fra en kassevogn midt i tunnelen. Sjåføren stoppet på en avkjørsel i tunnelen, og fikk bistand fra en lastebilsjåfør. Det viste seg at det kom vanndamp fra motoren. Trolig skyldes det varmeutvikling på grunn av en ødelagt turbo, sier Sørensen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder