PROVOSERER: Bildet av denne reklameposteren på en biltilhenger ble ifølge organisasjonen Freethem tatt fredag forrige uke på Aker Brygge i Oslo. Ifølge forbrukerombudet har det også kommet inn klager på radio- og youtubereklamer fra nettstedet. Foto: FREETHEM

Oppfordrer kvinnelige studenter til å date rike menn

Nettstedet richmeetbeautiful.no oppfordrer kvinnelige studenter til å date rike menn mot å bli tatt med på shopping og reiser.
– Reklamen er problematisk, mener Forbrukerombudet.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

«Hei studenter! 0,- i studielån? Date en sugardaddy» er nettstedet richmeetbeautiful.nos budskap på en rullende reklameplakat i Oslo de siste dagene.

Nettstedet oppfordrer kvinner til å melde seg som såkalte «sugarbabies», som de skriver betyr å date «erfarne» og «sofistikerte» menn. På reklameplakaten vises det et bilde av en svært lettkledd dame i sexy undertøy.

«Du legger innsats i å se bra ut, og du fortjener å bli behandlet deretter. Mennene på RmB vet dette, og vil at du skal se bra ut, og innser at en kvinne som ser så bra ut, må tas med på shopping og eksotiske reiser», reklamerer nettsiden med.

En sugardaddy er «velstående, etablerte menn som kanskje allerede har en kone og familie, men deres travle livsstil og år med ekteskap betyr at gnisten og magien er borte. Sugarbabies bør forstå at deres Sugardaddy ikke er ute etter å erstatte sin kone og barn, men ser etter en vakker kvinne de kan skjemme bort, ta vare på og dele fritiden sin med».

VG har tidligere omtalt trenden «sugardating», der Storbritannia var en av de første landene der slike datingsider ble tatt i bruk.

Studentavisen Universitas er blant de første som omtalte den oppsiktsvekkende reklamen.

– Spesielt farlig for sårbare studenter

Forbrukerombudet har fått inn flere tips om nettstedets reklamekampanje. En av dem som har tipset Forbrukerombudet om richmeetbeautiful.nos reklame er den ideelle organisasjonen Freethem. Organisasjonen forebygger menneskehandel og seksuell utnyttelse, og har også advart mot reklamekampanjen på sin Facebook-side

– Drøyt: Leder i Freethem, Jeanette Kalmar Frøvik. Foto: FREETHEM.

– Dette er helt drøyt! Vi tenker at reklamen helt klart strider mot loven, og er sterkt kjønnsdiskriminerende. Det virker som en form for oppfordring til sexkjøp, og det er ekstra ille at den retter seg mot unge kvinnelige studenter, sier leder i Freethem, Jeanette Kalmar Frøvik til VG.

– Firmaet frister med gaver og eksklusive reiser, og fronter kampanjen med svært seksualisert bilde av en lettkledd kvinne. At de skriver «0,- i studielån» er jo en klart signal om at dette er noe kvinnene skal tjene penger på. Det er en kamuflert inngang til prostitusjon.

Kalmar tror reklamen kan virke forlokkende, spesielt for sårbare kvinnelige studenter.

– De som havner i prostitusjonsmarkedet er ofte sårbare mennesker, som kanskje har blitt utsatt for overgrep tidligere i livet. Reklamen er spesielt farlig for dem, som kanskje er i en vanskelig situasjon, både økonomisk og sosialt, fra før, sier hun.

Har du tips i saken? Kontakt VGs journalist her.

– Ville vakt oppsikt selv på 50-tallet

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth er sterkt kritisk til reklamen. Hun forteller at Forbrukerombudet nå vil gå nøye gjennom nettstedets reklamer, for å se om de er i strid med markedsføringsloven.

– Reklamen er problematisk. Vi har fått flere tips om nettstedets reklamering. Ikke bare de rullende plakatene, men også reklamer de har hatt på ulike radiokanaler og på Youtube, sier Haugseth til VG.

VIL GRANSKE SAKEN: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth. Foto: FORBRUKEROMBUDET

– Vi er spesielt skeptisk til at nettstedet spiller så mye på det økonomiske, der kvinnene blant annet skal få gaver og reiser, og retter seg spesielt mot kvinnelige studenter som ikke har den beste økonomien. Markedsføringsloven sier det er ulovlig å drive kjønnsdiskriminerende reklame. Vi vil også undersøke om reklamen også bryter med etisk markedsføring. Jeg tror denne reklamen ville vakt oppsikt selv på 50-tallet og kvinnesynet i samfunnet den gang, sier hun.

Les også: Tre damer om livet som Sugarbabe

Mulig politisak

I verste fall bryter reklamen ifølge Haugseth også med hallikparagrafen.

– Hallikparagrafen faller ikke inn under markedsføringsloven, så det er i tilfelle en sak for politiet.

Sanksjonene Forbrukerombudet selv kan ilegge nettstedet dersom de mener markedsføringsloven er brutt, er å gi selskapet forbud mot slike reklamer.

– Dersom de etter en advarsel ikke retter seg etter vårt forbud, kan vi ilegge dem lovbruddsgebyr. Men først må sakene behandles hos oss, sier hun.

REAGERER: Kjell Ingolf Ropstad (KrF) mener reglene må strammes inn dersom nettstedet richmeetbeautiful.com ikke har brutt loven. FOTO: JO STRAUBE/VG

– Forherligelse av prostitusjon

KrF-politiker og nestleder i Justiskomiteen Kjell Ingolf Ropstad reagerer også kraftig på reklamene fra nettstedet.

– Jeg oppfatter reklamen som en forherligelse av prostitusjon. Jeg har brukt mye av mitt politiske liv på bekjempelse av prostitusjon og hallikvirksomhet, som kan lede til både rusmisbruk og tvangsbruk. Det er spesielt ille at nettstedet retter seg mot en sårbar, fattig gruppe som studenter.

Ropstad mener reklamen ikke bare fremmer et negativt kvinnesyn, men også et negativt mannssyn.

– Jeg mener dette er ulovlig markedsføring. Om det ikke er det, bør regelverket strammes kraftig inn, sier han.

– I et forhold er det naturlig å ha sex

Nettsiden richmeetbeautiful.no eies av selskapet Digisec Media, som har hovedkontor i Malta. Eier av Digisec Media, norske Sigurd Vedal, eier også en rekke andre nettsider - blant annet Victoria Milan, som tilbyr gifte mennesker utroskapsforhold.

– Jeg har hørt at det har kommet reaksjoner på reklamekampanjen vår. Vår visjon er å tilby vakre kvinner et kjærlighetsforhold til en moden, intelligent mann som varter dem opp, og som de kan ha som partner, samtalepartner og mentor. I et forhold er det også naturlig å ha sex. Men det er stor forskjell på å reklamere for å være en sugarbaby til å drive med prostitusjon, sier Vedal til VG.

- IKKE UETISK: Sigurd Vedal i Digity Media mener det er stor forskjell på å reklamere for å være en «sugarbaby», og på å fremme prostitusjon. Arkivfoto: MARIUS KNUTSEN / VG

– Hvorfor kan ikke dette sammenlignes med prostitusjon, når kvinnene får økonomisk kompensasjon av mennene for å være sammen med dem, og ha sex?

– Folk trekker alltid en negativ kobling mellom penger og sex. Det finansielle er ikke det viktigste i forholdene sugardaddyene tilbyr. Dette er sterke, modne kvinner som vet hva de vil ha. De er så vakre at de uansett kan få hvilken mann de vil, noe de får hos oss.

– Vi er helt imot prostitusjon, og dersom noen av medlemmene våre bryter den regelen blir de kastet rett ut. Alt som skjer hos oss, også sex, skal skje helt frivillig - som i et hvilket som helst annet kjæresteforhold.

– Voksne nok til å bestemme over seg selv

Ifølge Vedal har nettsiden richmeetbeautiful.no over 60.000 medlemmer, der 75 prosent av dem er kvinner.

– Dere henvender dere til studenter, og frister med null kroner i studielån. Hva tenker du om at dere henvender dere til unge kvinnelige studenter, som ofte er dårlig stilt økonomisk? Blir det ikke en veldig skjev maktfordeling, der kvinnene blir sårbare for utnyttelse?

– Alle som er medlemmer hos oss må være over 18 år, noe studentene er. Da har de lov til å stemme og drikke alkohol, og til å bestemme over seg selv. Dette er ressurssterke kvinner, som tør å si ifra, og som vet hva de vil. At vi henvender oss kun til kvinner er ikke sant. Vi ønsker å få både «sugardaddys» og «sugarbabies». Grunnen til at kampanjen vi kjører nå er mest rettet mot kvinner, er at vi ser at det er kvinnene som viser størst interesse.

– Forbrukerombudet vil nå granske reklamekampanjen deres. Hva tenker du om det?

– Jeg er opptatt av å følge loven, og dersom forbrukerombudet mener vi gjør noe ulovlig skal vi selvsagt finne en løsning på det. At vi er kjønnsdiskriminerende er jeg helt uenig i. Vi kunne like godt brukt et bilde av en mann som av en kvinne. Kanskje kan en løsning være å ha et bilde av et par neste gang, sier Vedal.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder