HAR BLITT MEGAPOPULÆRT: En Charmander har dukket opp i Bjørvika i Oslo, utenfor Operahuset.
HAR BLITT MEGAPOPULÆRT: En Charmander har dukket opp i Bjørvika i Oslo, utenfor Operahuset. Foto: Christian Clausen VG

Slik kan teknologien bak Pokémon Go revolusjonere hverdagen din

Publisert: Oppdatert: 05.08.16 11:35

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

I fremtiden vil du kunne reparere motoren din uten å ha peiling på biler. Utviklingen går enormt raskt, sier eksperter.

Den voldsomme populariteten til spillet Pokémon Go gir et innblikk i hvor viktig såkalt «utvidet virkelighet» kan komme til å bli i fremtiden.

Utvidet virkelighet er en teknologi som knytter digital teknologi til den fysiske verden og det har fått flere titalls millioner mennesker verden over til å laste ned spillet som ble lansert i starten av juli.

Eksperter tror Pokémon Go bare er begynnelsen, og at denne teknologien kommer til å revolusjonere en rekke samfunnsområder, som:

• Arbeidsliv

• Underholdning

• Undervisning

Eksperter: – Pokémon Go-trenden har kommet for å bli

Gir oss superkrefter

– Utvidet virkelighet gir mennesker superkrefter. Det gir oss langt mer kunnskap om omgivelsene våre, sier professor Mark Skwarek ved New York University til VG.

Han er blant de første i verden til å undervise studenter i utvidet virkelighet.

Ifølge Skwarek vil teknologien føre til at personer med lite erfaring vil kunne utføre kompliserte arbeidsoppgaver, slik som å reparere motorer, like kompetent som en person med flere tiår bak seg i bransjen.

– Teknologien vil vise deg nøyaktig hvordan jobben skal gjøres – mens du gjør den, sier han.

Han mener utvidet virkelighet kan føre til en ny industriell revolusjon, 200 år etter den første.

– Folk i fremtiden kommer til å leve svært annerledes enn de gjør i dag, på grunn av utvidet virkelighet. Og det kan øke vår levestandard dramatisk, sier han.

Nå jobber Skwarek med å utvikle en ny kommunikasjonsteknologi.

– Når du ringer en venn med denne teknologien så vil vennen din bli vist digitalt i rommet sammen med deg. Da jeg forleden ble intervjuet over telefonen satt en digital representasjon av journalisten i stolen ved siden av meg, sier han.

Fikk du med deg? Her jakter de pokémoner i Syrias krigsruiner

Utviklingen er enorm

– Det revolusjonerende med utvidet virkelighet de siste seks-syv årene er at det har blitt tilgjengelig på mobile plattformer som nettbrett og mobil, sier professor Gunnar Liestøl ved Universitetet i Oslo.

Han forteller at teknologiske forbedringer skjer kolossalt raskt. Forskjellen i brukerevnen på den første iphonen fra 2007 og de siste modellene er enormt stor. Liestøl tror vi etter hvert vil få en direkte digital 3D-gjengivelse av omgivelsene rundt oss med et svært høyt detaljnivå.

– På sikt vil det bli vanskelig å skille den digitale informasjonen fra de fysiske omgivelsene når du ser på skjermen. Da vil Pokémon-spurvene kunne sette seg på grenen av et virkelig bjerketre du står ved siden av eller fly rundt treet. Med dagens teknologi vil ikke spurven kunne fly bak treet, den vil alltid legge seg foran.

Færre blemmer på jobben

– Pokémon Go har vist seg å være rene kinderegget, med underholdning, mosjon og teknologi i én pakke. Men også for industrien kan utvidet virkelighet gi mange muligheter, og mange vi ennå ikke vet om, sier Charlotte Skourup, leder av forsknings- og innovasjonsgruppen i ABB innen olje og gass.

Kommentar: Nabolagsaktivisten som ville fjerne narkolangere ved hjelp av Pokémon Go

Skourup har forsket på utvidet virkelighet i 15 år og bruker det daglig for å øke effektiviteten på norske arbeidsplasser. Hun mener teknologien kommer til å bidra med en betydelig produktivitetsvekst.

– Den vil føre til at vi kan gjøre jobben vår bedre og raskere enn i dag. Den kan framstille informasjon veldig enkelt, visualisere den i en kontekst og vil føre til færre misforståelser og tabber, sier hun.

En av de store fortrinnene med teknologien er at hvem som helst kan bruke den, ifølge Skourup.

– Bevisstheten rundt utvidet virkelighet har økt som følge av Pokémon Go. Det vil hjelpe oss enormt i arbeidet mot næringslivet.

Spillrevolusjon

– Det sitter garantert mange utviklere og team rundt omkring og lurer på hvordan de kan få til det samme som Pokémon Go. Dette er nok starten på en ny æra innenfor lokasjonsspill og spill som bruker utvidet virkelighet. Jeg ser særlig store muligheter til å utnytte teknologien til lagspill og konsepter som går ut på å samle virtuelle ting i virkeligheten, sier spillprofessor Alf Inge Wang ved NTNU.

– Utvidet virkelighet har fått sitt store gjennombrudd og vil føre til mer satsing på slike spill og applikasjoner. Det vil nok komme mange dårlige spill, men også noen som slår an. Men det skal bli vanskelig å slå Pokémon, sier han.

Wang tror Niantic, utvikleren bak Pokémon Go, har et stort forsprang på dette feltet. Selskapet bruker mye av informasjonen de har samlet inn i sitt første spill Ingress. Ved å bygge på hverandre blir nye oppdateringer og nye spill enda bedre og omfattende.

Lest denne? Foreldre gir barna Pokémon-navn

Spesialdesignede parker

Professoren venter på at teknologien vil fungere perfekt sammen med 3D-briller.

– Det vil endre bildet totalt. Da trenger du ikke å se gjennom en annen skjerm og du vil ikke kunne skille grafikken fra omgivelsene. Da kan det oppstå en del interessante problemstillinger, sier han.

Det nye innenfor spillunderholdning vil være at de fysiske omgivelsene reagerer på spillet, ifølge Wang. Når du nærmer deg en bygning så vil lyset automatisk slå seg på for noen, men ikke andre. Vegger vil kunne flytte på seg og dører åpne seg.

– Det vil sannsynligvis komme spillparker som er spesialdesignet for dette, med mange forskjellige ting som aktiveres.

Datatilsynet: Pokémon truer personvernet

Stort undervisningpotensial

Professor Liestøl mener det utvidet virkelighet vil gjøre det lettere å lære bort.

– Det interessante er at den kan knytte informasjon til fysiske steder. Da blir kunnskap konkret og meningsfull på en ny måte, sier professoren.

VG-Cathrine har gått nok: Derfor skal jeg aldri jakte pokémons

Han har selv testet teknologien i undervisningen til en 9. klasse på Majorstua skole. Da klassen lærte om klimaendringer tok Liestøl elevene med på ekskursjon til operataket. Elevene ble inndelt i grupper og fikk utdelt smarttelefoner og nettbrett. Deretter fikk elevene presentert, gjennom kameraene på skjermene, en dystopisk versjon av hvordan Oslo vil se ut om 200 år.

– Elevene skulle finne tegn på hva som hadde skjedde fra i dag og frem til år 2222. I spillet la vi igjen spor for å sette i gang fantasien deres. Etterpå hadde de presentasjoner for klassen om hva de hadde lært, sier han. Entusiasmen og refleksjonene til elevene var svært oppmuntrende, sier han.

Denne artikkelen handler om