HØR NÅ HER: Finansminister Siv Jensen (Frp) og leder i Venstre (V) Trine Skei Grande er rykende uenige om bilavgiftene. Her fra Stortinget tidligere i år.
HØR NÅ HER: Finansminister Siv Jensen (Frp) og leder i Venstre (V) Trine Skei Grande er rykende uenige om bilavgiftene. Her fra Stortinget tidligere i år. Foto:Håkon Mosvold Larsen,NTB scanpix

Full bilavgift-krasj for Siv og Trine

Fortsatt fastlåst mellom Frp og Venstre

INNENRIKS

Både Frp og Venstre tviholder på håndbrekket og nekter å gi seg i kampen om bilavgiftene.

Publisert: Oppdatert: 18.11.14 17:25

Allerede da forhandlingene mellom de fire borgerlige partiene startet for to uker siden var det klart at særlig ett tema ville bli vanskelig:

Fremskrittspartiet krever at bilavgiftene kuttes med 1,3 milliarder kroner.

Partiet har fått med seg Høyre på å kutte omregistreringsavgiften med en tredel, fjerne årsavgiften på campingvogn – og avgiften på bensin og diesel blir ikke prisjustert – noe som er et reelt kutt på 290 millioner kroner.

Forbannet

Forslaget gjorde Venstre-leder Trine Skei Grande forbannet.

– Ja, jeg blir sint, sa Grande til VG da budsjettet ble lagt frem 8. oktober.

Problemet er at Venstre ønsker stikk motsatt politikk:

Partiet vil øke bilavgiftene for forurensende kjøretøy, men gi lettelser for miljøvennlige biler.

Etter det VG erfarer har bilavgiftene vært tema i forhandlingene flere ganger i løpet av de to ukene de har pågått, men:

Ingen rikker seg av flekken.

Frps fikenblad

– Det står bom stille. Og jeg tror dette blir den kanskje aller vanskeligste saken, sier en kilde med innsikt i forhandlingene til VG.

VG fikk sent mandag kveld bekreftet at det også var situasjonen etter nye, lange forhandlingsmøter. De ble avsluttet like etter klokken 22.30.

En annen kilde beskriver konflikten mellom Venstre og Frp slik:

– I Frp oppleves statsbudsjettet for neste år nå som om at de står avkledd og nakne i Edens hage. Det eneste de har igjen til å skjule seg med, er et lite fikenblad. Dette fikenbladet er kuttet i bilavgiftene – og det forsøker Venstre å rive ut av hendene på dem.

For Frp har kutt i bensinavgiften alltid vært en svært viktig kampsak.

I 1986 sørget daværende Frp-formann Carl I. Hagen for å felle Kåre Willochs regjering fordi den foreslo å øke bensinavgiften.

I tillegg er formuesskatten en annen av de vanskelige sakene som de fire samarbeidspartiene må bli enige om. Her har imidlertid fremdriften vært langt større.

Alle strekker seg

Etter det VG erfarer har alle partiene gitt etter og strukket seg for å nærme seg en enighet:

**Regjeringspartiene har strukket seg og tilbudt å redusere kuttet i formuesskatten.

** Venstre har akseptert at det skal kuttes i prosentsatsen, og er, etter det VG forstår, villige til å akseptere en sats på 0,85 prosent – mot dagens 1 prosent.

** KrF har akseptert at det skal gjennomføres kutt i formuesskatten, men har vært restriktive på å si ja til store kutt. Ideelt ønsker partiet at kuttet skal havne under Venstres forslag. Det er å kutte formuesskatten med 3,6 milliarder kroner.

Noe å skryte av

En tredje problemsak er at sentrumspartiene forlanger at de skal få nok penger å skryte av å ha flyttet på – når en budsjettavtale blir signert.

Så langt har regjeringen ikke engang vært villige til å legge seks milliarder på bordet, får VG opplyst.

Den fjerde problemsaken er regjeringens forslag om å standardisere det behovsprøvde barnetillegget i uføretrygden.

Som VG skrev torsdag, har regjeringens modell blitt avvist, og Høyre og Frp har akseptert nederlag i denne saken.

Nå jobber de fire partiene med å finne en annen kompromissløsning de kan bli enige om.

Her kan du lese mer om