SKREMT: – Jeg mener det nedslående resultatet er et argument for det nye kravet om at lærerstudenter fra og med nå må ha minst karakteren 4 i matte fra videregående for å bli tatt opp ved lærerutdanningen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) Foto: Frode Hansen VG

Nesten fire av ti lærerstudenter strøk på matte-eksamen

Kunnskapsministeren skremt av resultatet

To av tre lærerstudenter strøk i Drammen

37 prosent av lærerstudentene som tok nasjonal deleksamen i matematikk, fikk stryk-karakter. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er skremt av resultatet.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Siden det i fjor var 10,4 prosent som strøk på denne eksamenen, så må vi undersøke nærmere hva som ligger bak disse resultatene. Vi vet blant annet at andelen lærerstudenter som har obligatorisk matematikk var større på denne eksamenen enn den forrige - der en større andel av studentene selv hadde valgt fordypning i matematikk. Men uansett så er en strykprosent på 37 altfor høy, sier Torbjørn Røe Isaksen til VG.

Blant lærerutdanningene som kom dårligst ut av deleksamen i matematikk for grunnskolelærere, var Høgskolen i Sør-Øst Norge avdeling Drammen. Der tok 31 studenter eksamen. 21 av disse fikk karakteren F, eller stryk. Det tilsvarer en strykprosent på 68. (se egen oversikt.)

Fremtidens mattelærere

Det er lærerstudenter som i fremtiden skal kunne undervise i alle fag i barneskolen som fikk testet sine matematikk-kunnskaper under denne eksamen.

Her kan du se alle oppgavene som ble gitt (ekstern lenke)

– Jeg mener det nedslående resultatet er et argument for det nye kravet om at lærerstudenter fra og med nå må ha minst karakteren 4 i matte fra videregående for å bli tatt opp ved lærerutdanningen, sier ministeren.

Les også: Forlanger 4-er i matte fra lærerstudenter

Han er klar over at matte er det faget norske lærerstudenter over flere år har strevet mest med.

– Derfor må vi nå analysere hvorfor resultatet på denne nasjonale deleksamen har blitt så svakt, sier Røe Isaksen.

Han mener det nå er viktigere enn noen gang å få flere realister inn som lærerstudenter og lærere i skolen.

Fikk du med deg denne? Slik skal regjeringen løfte lærerne

Leder i Nasjonalt råd for lærerutdanning (NRLU), Elaine Munthe er i likhet med kunnskapsministeren spent på den videre analysen av dette resultatet og hva som ligger bak.

– Men en positiv ting er at dette er studenter som er i begynnelsen av sin studietid og at vi derfor har noen år på oss til å rette opp resultatet. Men hvis dette hadde vært studenter som skulle ut i skolen nå, ville jeg sagt at dette resultatet var svært alvorlig, sier Elaine Munthe til VG.

– Dette er altfor dårlig

Terje Mørland som er leder i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) sier til VG at vanskelighetsgraden for denne eksamenen er helt på linje med andre eksamener.

Resultatet taler for seg selv og det er altfor dårlig, sier Mørland.

Han påpeker at det er de aktuelle universiteter og høyskoler som har ansvaret for kvaliteten i utdanningen.

– De må nå brette opp ermene og gjøre noe med dette. Vi kommer til å gå grundig inn og analysere resultatene for å se om vi kan peke på mulige årsaker for på den måten å kunne hjelpe utdanningsinstitusjonene. Ut over det ønsker jeg ikke å spekulere noe mer, sier Terje Mørland.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder