DØDSKRASJ: Ann-Cathrin og Arnt Olav Steinsland døde i en frontkollisjon på E 39 17. juli 2006. Den ene datteren omkom også i ulykken. Foto: Avisen Agder / Privat

Etterlatte av trafikkofre: - Ingen bør få oppleve dette

(VG Nett) De mistet lillesøsteren sin i en frontkollisjon. Onsdag møtte de samferdselsministeren for å overbevise henne om å styrke satsingen på midtrekkverk på norske veier.

  • Morten Ulekleiv
Publisert:

Trygg TrafikkInformasjon om veg og trafikk | Statens vegvesenNei til frontkollisjoner

Geir Tangstad Holdal og Per Kåre Holdal mistet tre familiemedlemmer da en trailer frontkolliderte med bilen familiemedlemmene satt i på E 39 17. juli 2006. Søsteren deres Ann-Cathrin, mannen hennes Arnt Olav og ekteparets fem år gamle datter Andrea ble drept. Thea på syv år satt også i bilen. Hun overlevde.

Hva mener du bør gjøres for å redusere antall trafikkdrepte? Skriv din mening nederst i saken.

- Først forsto vi ikke hva som hadde skjedd. Tre personer var blitt revet bort fra oss og Thea svevde mellom liv og død. Vi hadde mer enn nok å ta oss av henne, sier Geir Tangstad Holdal til VG Nett.

Snutter:Se familiens minnevideo her

Etter begravelsen gikk det opp for familien Steinsland/Holdal hva som hadde skjedd.

- Dagen etter begravelsen satt vi oss ned og begynte å snakke om meningsløsheten i at det ikke er et sikrere trafikkmiljø. Det bør ikke være slik at en liten uoppmerksomhet kan skille mellom liv og død. Ingen bør få oppleve dette, sier Holdal.

Frp-blogg:- Vi har ventet i 47 år

På dagen ett år etter den tragiske ulykken startet de organisasjonen Nei til frontkollisjoner. Siden den gang har de jobbet sterkt for å øke satsingen på midtrekkverk på norske veier.

- Det ville reddet vår lillesøster, sier brødrene.

10 kilometer midtrekkverk i 2008

De er opprørte over at det i statsbudsjettet for i år kun ble satt av penger til 10 kilometer til midtrekkverk. I dag møtte organisasjonen Nei til frontkollisjoner samferdselsminister Liv Signe Navarsete i Tromsø for å forsøke å overbevise henne om å utvide satsingen.

Har du en historie å fortelle om trafikksikkerhet?Ta kontakt med VG Netts journalist her!

- Det går nesten menneskeliv tapt hver dag på grunn av frontkollisjoner. I Sverige finnes det 1500 kilometer med midtrekkverk. I Norge eksisterer det bare 100 kilometer. Det er for puslete, sier Per Kåre Holdal til VG Nett.

Organisasjonen Nei til fronkollisjoner møtte i ettermiddag samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Fra venstre: Per Kåre Holdal, Liv Signe Navarsete, Trygve Præsttun, Anne Tingelstad Wøien og Knut-Hugo Eliassen. Foto: Ragni-Jenny Holdal

I møtet utfordret organisasjonen Navarsete til å lage et kart over hvilke veistrekninger i Norge hvor det er behov for midtrekkverk. Det er statsråden positiv til.

- Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det skal gå greit å lage et slikt kart. Dette er et godt initiativ, sier samferdselsministeren til VG Nett etter møtet.

- Med tanke på nullvisjonen dere jobber for, finnes det noen enklere måte å redusere antall døde i trafikken på enn å bygge flere midtdelere?

- Det er flere veier til å nå det målet. Blant annet det å sette ned fartsgrensen og skerpe bruken av bilbelter. Vi må ikke være så smale å si at det bare finnes en vei. Men midtrekkverk er en viktig sak å jobbe med, sier Navarsete.

VG-debatt:

- Er du fornøyd med mengden midtrekkverk på norske veier?

- Det ville være dumt å være fornøyd. Jeg er utålmodig etter å få gjort mer, sier samferdselsministeren.

Navarsete har stor respekt for brødreparet

Hun har møtt brødrene bak organisasjonen Nei til frontkollisjoner ved flere anledninger og kjenner til den tragiske forhistorien til deres engasjement.

- Jeg har veldig stor respekt for at de velger å kanalisere sin sorg og frustrasjon inn i et konstruktivt arbeid, sier Navarsete.

- Vi gjør dette for søsteren vår. Hun var et menneske som reagerte på urettferdighet, sier brødrene.

De håper at regjeringen i det kommende statsbudsjettet prioriterer en satsing på midtrekkverk, og oppfordrer samtidig nordmenn til å øve press på myndighetene.

- Vi leser i VG esten hver dag at det har vært en ny trafikktragedie, men vi blar bare over til neste side. Det blir så dagligdags. Vi som opinion og velgere må gjøre noe, sier Per Kåre Holdal.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder