Kunne blitt advart 30 sekunder før dødskrasjen

Under innflyvningen til Kiruna hadde pilotene i Herculesen «Siv» stilt terrengvarslingssystemet fra normal til taktisk flyvning. Hadde de ikke gjort det, ville systemet varslet om at de var på kollisjonskurs med Kebnekaise.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL
Hele rapporten fra den svenske havarikommisjonen

Fem norske offiserer omkom i ulykken for halvannet år siden.

Da den endelige rapporten ble lagt frem i dag, kom det frem at pilotene i flyet har endret modus fra «Normal» til «Tactical» på bakkekollisjons- og terrengvarslingssystemet i flyet.

Systemet, som kalles TAWS (Terrain awareness and warning system), er koplet opp mot en database og skal varsle om eventuelle hindringer i terrenget.

Men da systemet ble satt i «Tactical»-mode, fikk besetningen mangelfull eller ingen informasjon fra denne databasen.

«Det har kommet klart frem at systemet i «tactical mode» har mangelfull eller ikke dekkende database nord av 60 grader N», heter det i havarirapporten.

Advarsel

Dersom systemet hadde stått i normal modus, hadde flyverne fått beskjed 30 sekunder før flyet krasjet. Systemet ville advart dem.

«Man kan slå fast at TAWS-systemet, utstyrt med en komplett terrengdatabase, mest trolig ville ha gitt en advarsel tidsnok for å forhindre ulykken. Dette er sannsynlig ikke minst på grunn av at om flyet hadde blitt tatt opp bare 50 meter (cirka 150 fot) før ville det unngått terrenget», står det i rapporten.

Forsvaret fortalte på pressekonferansen i dag at flyverne ikke visste at systemet ikke ville fungere optimalt dersom de endret modus.

- Dette er et system som brukes i to ulike versjoner. Det skiftes mellom den ene versjonen og den andre. Det er en stor versjon som ikke var i bruk, så er det det vi kaller en taktisk del som gir en mer begrenset varsel. I denne databasen for dette systemet så var det ikke er kartgrunnlag, det var en av de svakhetene som ble påvist i rapporten, at det ikke var godt nok kjent, sier forsvarssjef Harald Sunde til VG.

- Det tok vi veldig raskt tak i da vi ble kjent med ulykken, sa generalmajor Finn Kristian Hannestad under pressekonferansen tirsdag.

- Vi har hatt en grundig gjennomgang på Gardermoen for å forsikre oss om at dette systemet forstås og at kunnskapen om systemet er god. Jeg må legge til at det er et komplisert system, men likevel må vi lære av dette, og det går på hvordan vi utdanner, hvordan vi tar i bruk ulike materiell og hvordan vi følger opp det. Men systemet, som brigadér Rygg sa, fungerte slik det skulle.

De sier de nå informerer alle om hvordan systemet skal brukes riktig.

Fikk klarering

REDEGJORDE: Forsvarssjef Harald Sunde var blant dem som redegjorde for rapporten etter Hercules-ulykken da den ble lagt frem i dag. Foto: Mattis Sandblad, VG


Da Hercules-flyet var i samtale med flytårnet i Kiruna, fikk de klarsignal til å stige ned mot 7000 fot. Det er omtrent samme høyde som toppen av Kebnekaise.

Flyet «Siv» var imidlertid utenfor radardekning. Svenske luftfartsmyndigheter har tidligere bekreftet overfor VG at en slik klarering ikke er gyldig før flyet er innenfor radardekning.

Bare rundt to minutter etter at flyet fikk klareringen, krasjet det inn i Sveriges høyeste fjell.

Systemsvikt

I rapporten som ble offentliggjort i dag, står det at den grunnleggende systemsvikten er at «Det norske Luftforsvaret har ikke sikret seg at besetningen har hatt rutiner for å forhindre at luftfartøyet gikk ned under laveste sikre flygenivå» og «LFV har ikke hatt gode nok arbeidsrutiner for å sikre at klareringer har fulgt gjeldende bestemmelser».

- Ovenstående brister har forårsaket at luftfartøyet kom til å fly på en høyde som var lavere enn terrenget i området uten at besetningen var klar over dette, slår de fast i rapporten.

ULENDT: Med klatreutstyr tok marinejegerne seg opp i havariområdet, hvor de fant denne delen av C-130J Hercules Siv fra Luftforsvaret. Foto: FOTO: MJK

- Det er for meg en lettelse at vi er kommet til en slags avslutning der vi kan gå videre uten å behøve tenke på hva rapporten vil inneholde, sa faren til omkomne Steinar Utne (35), Torfinn Utne (70), til VG i går.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder