FARLIG GODT: Høyt inntak av matvarer som kjøttdeig, pølser og bacon, gir økt fare for både hjertesykdom og kreft, ifølge en internasjonal studie publisert i BMC Medicine. Foto: Stian Lysberg Solum

Bearbeidet kjøtt øker sjansen for en tidlig død

Spiser du mye bearbeidet kjøtt som bacon, pølser og salami? Kanskje ikke etter å ha lest denne saken.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Høyt inntak av matvarer som pølser, bacon og hamburgere øker nemlig faren for en tidlig død.

Det viser en stor europeisk forskningsrapport publisert i tidsskriftet BMC Medicine.

Studien har fulgt nærmere 450.000 kvinner og menn fra ti europeiske land, deriblant Norge, i over ti år.

- Risikoen øker desto mer bearbeidet kjøtt man spiser, og funnene viser også en økt risiko for død av kreft og hjerte- og karsykdom, sier postdoktor Guri Skeie ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø.

Usunn cocktail

Hun er én av tre norske forskere som har bidratt i den internasjonale studien.

FORSKER: Dagrun Engeset ved Universitetet i Tromsø


Over 37.000 norske kvinner har deltatt, som en del av Kvinner og kreftstudien ved Universitetet i Tromsø. Og resultatene er sterk kost:

De som spiste mest bearbeidet kjøtt hadde hele 44 prosent større risiko for en tidlig død, enn de som spiste minst.Skeie mener én mulig årsak er at bearbeidet kjøtt ofte inneholder høye konsentrasjoner av salt og mettet fett, samt konserveringsmidler.

530 gram i uken

- Slikt kjøtt har også tidligere vist seg å gi økt risiko for kreft, sier postdoktor Dagrun Engeset ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø - som er en av

FORSKER: Guri Skeie ved Universitetet i Tromsø

forskerne som har bidratt i studien.

- Er du selv flink til å unngå slik mat?

- Jeg er nok ikke det. Som småbarnsmor er det lett for at det blir en del pølser og kjøtt. Jeg prøver å begrense det, men det blir kanskje litt mer enn det burde, sier Engeset.

Forskeren er ikke alene:

Nordmenn spiser i snitt cirka 530 gram ferdig tilberedt rødt- og bearbeidet kjøtt hver i uken, ifølge Helsedirektoratet.I rapporten mener forskerne at en redusering til et inntak på under 20 gram per dag - altså bare rundt 140 gram i uken - ville forhindret mer enn tre prosent av de årlige dødsfallene.

Måtehold viktig

Et slikt inntak er under halvparten av anbefalingene til de nasjonale kostholdsrådene, som er på 70 gram per dag for både rødt og bearbeidet kjøtt.

- Basert på studien har de helt klart belegg for å strekke seg lenger enn de norske rådene, sier ernæringsprofessor Anette Hjartåker ved Universitetet i Oslo.

- Men det viktigste er å spise kjøtt med måte. For eksempel ved å spise rent kjøtt istedenfor bearbeidet, og hvitt fremfor rødt, sier hun.

- Mindre salt og renere kjøtt

Hovedproblemet er at vi får i oss altfor mye salt, mener ernæringsprofessor Birger Svihus ved Universitetet for miljø- og biovitenskap.

EKSPERT: Ernæringsprofessor Birger Svihus. Foto: Frode Hansen/VG


- Vi har sikre data som viser at høyt saltinntak fører til høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, så her er det grunn til å advare, sier Svihus.
Og med ti gram salt om dagen, får nordmenn i seg dobbelt så mye som anbefalt, ifølge Helsedirektoratet.

Professoren tar derfor til orde for at nordmenn bør lage mer mat fra bunnen av - gjerne med rent kjøtt.

- Da vet man hva man får i seg, samtidig som det blir lettere å unngå usunne tilsetningsstoffer, deriblant salt, sier Svihus.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder