FORBLIR STENGT: Tunnelen ble stengt i 2012 og har et betydelig vedlikeholdsbehov. Dette bildet er fra 2007. Foto:Martin Nilsen,VG

E-18-brokollapsen: Vegvesenet ønsker ikke å gjenåpne Holmestrand-tunnelen

En gjenåpning blir for dyrt og omfattende for å løse trafikksituasjonen, mener Statens vegvesen.

  • Øyvind Gustavsen
  • Ola Mjaaland

Artikkelen er over fem år gammel

Etter at Skjeggestadbroen langs E-18 kollapset mandag forrige uke, har det blitt utredet om Holmestrand tunnel kan gjenåpnes for å avlaste trafikken.

Fredag kom beslutningen.

«Vegvesenet går derfor ikke inn for å sette i stand tunnelen for å åpne den for alminnelig trafikk,» skriver de i en pressemelding.

Tunnelen har vært stengt siden 2012, som følge av at Jernbaneverket startet opp bygging av ny jernbanetunnel.

Tunnelens tekniske tilstand var svært dårlig ved stengningen i 2012.

KNAKK: Skjeggestadbroen på E18 ved Bentsrud i Holmestrand er stengt etter at broen delvis har kollapset. Foto:Frode Hansen,VG

Les hele vurderingen til Statens vegvesen her.

350 millioner kroner

«Vi har foreløpig kommet til at kostnaden ved å sette i stand tunnelen for trafikk vil beløpe seg til i størrelsesorden 350 millioner kroner. Dette inkluderer merkostnader for Jernbaneverket», skriver Vegvesenet i sin pressemelding.

– Arbeidet med å klargjøre tunnelen for trafikk vil ta minimum fem måneder, sier direktør Jane Bordal i veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.

De mener at en slik investering ikke løser trafikkutfordringen, fordi Jernbaneverket vil fortsatt måtte disponere halve tunnelen for sin anleggsdrift, slik at trafikk uansett bare kan gå i ett felt.

Vil måtte stenges i korte perioder

I kortere perioder vil tunnelen måtte strenges som en følge av Jernbaneverkets arbeid.

OMKJØRINGSMULIGHETER: Her er mulige alternative traseer i dag. Foto: GRAFIKK:VG,

– Vi vil derfor arbeide videre med andre alternativ for å avbøte virkningene av E18-bruddet, sier Bordal.

Den ødelagte Skjeggestadbroen (sørgående trafikk) blir etter planen sprengt ned i løpet av neste uke. Etter at broen er tatt ned vil Vegvesenet komme til for å undersøke tilstanden på østre bro (nordgående) med sikte på å gjenåpne den.

I denne sammenheng vurderer også Vegvesenet å bygge en midlertidig vei forbi broene.

Idag omdirigeres trafikken via andre fylkesveier og Holmestrand sentrum.

Arbeidet med å bygge opp igjen Skjeggestad bro ved Holmestrand kan koste over 100 millioner kroner, mener bransjen.

Holmestrandtunnelen ble åpnet for trafikk i mai 1982. Vestfold fylkeskommune vedtok den 12. desember 2013 ikke å gjenåpne tunnelen for trafikk. Begrunnelsen var kostnader på 135-150 millioner kroner for nødvendig rehabilitering før åpning.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder