«Gutter vil ha sko de kan leke i» vs «Jenter vil ha vakre og jentete sko»

Fjerner utskjelt Eurosko-reklame

Euroskos nye reklame har fått folk til å rase i sosiale medier. Reklamen omtales blant annet som kjønnsdiskriminerende og nå fjerner skokjeden reklamen.

Artikkelen er over fem år gammel

Reklamen viser svarthvitt bilder av ei jente og en gutt. Under bildet av en smilende gutt med hendene i lomma står det: «Gutter vil ha sko de kan leke i», mens teksten under bildet av ei mer alvorlig jente sier «Jenter vil ha vakre og jentete sko».

Plakatene har vært vist i skokjedens butikker 230 butikker i Norge.

– Latterlig

En av de som har reagert er Kim Andre Åsheim, finanspolitisk rådgiver i SV, er en av mange som har reagert:

– Jeg synes det er fullstendig latterlig å bygge opp under vranglære om at jenter skal sitte inne og pynte seg mens gutter skal være ute og leke. Alle barn skal være ute og leke, klatre og få skrubbsår, sier han til NRK.

Refs i Sverige

Reklamekampanjen ble 4. mars i år felt for å være kjønnsdiskriminerende av Reklameombudsmannen i Sverige.

Reklameombudsmannen retter skarp kritikk mot reklamen og sier at reklamekampanjen «fremstiller barns interesser på en stereotypisk måte som ikke er forenelig med at barn kan ha ulike interesser uavhengig av kjønn».

– Beklager

Salgssjef i Eurosko Norge, Nina Ekstrøm, sier at de legger seg flate og nå skal reklameplakatene bort fra kjedens butikker.

– Vi har ikke noe ønske om å oppfordre til tradisjonelle kjønnsroller ved å sette inn en sånn plakat. Vi sier bare beklager. Unnskyld! Unnkyld! Unnskyld, sier Ekstrøm.

Nina Ekstrøm sier til VG at de omstridte reklamebildene ble satt ut i de norske Eurosko-butikkene for tre til fire uker siden.

– Våre kunder reagerte på bildene og etter kritikken bestemte vi oss for å fjerne bildene fra butikkene. Men dette arbeidet har tatt tid og i noen butikker har bildene stått helt frem til i dag. Jeg håper nå at de siste plakatene blir fjernet i løpet av dagen - eller senest mandag, sier Ekstrøm til VG.

Hun forteller om voldsomme reaksjoner fra kundene.

– Reaksjonene har vært at vi med disse plakatene bygger opp under gamle kjønnsrollemønster. Det har ikke vært vår intensjon, sier Ekstrøm - og legger til at hun setter pris på forbrukernes engasjement:

– Jeg setter pris på at de sier hva de mener, da kan vi også få gjort noe med det de er misfornøyde med.

Nedenfor ser du eksempler på folks reaksjoner på Twitter:

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder