OPP TIL KUNDENE: Orkla, ved konserndirektør Håkon Mageli, er blant de som har sagt ja til å havne på listen over PR-byrået Geelmuyden.Kieses kunder. Foto: Frode Hansen

OPP TIL KUNDENE: Orkla, ved konserndirektør Håkon Mageli, er blant de som har sagt ja til å havne på listen over PR-byrået Geelmuyden.Kieses kunder. Foto: Frode Hansen

Geelmuyden.Kiese først ut med kundeliste

PR-byrået Geelmuyden.Kiese (GK) la fram 38 av sine 50 største kunder tirsdag.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

GK er det første av de store norske kommunikasjonsbyråene som åpner kundelisten.

GK-sjef Hans Geelmuyden har ledet et bransjeutvalg som utformet et nytt etisk bransjeregelverk der det oppfordres til mer åpenhet.

Byrået har latt det være opp til kundene å si ja eller nei til å havne på listen. Blant dem som sa ja, er Orkla, Ikea, Cermaq, Blodbanken, Kunnskapsdepartementet og Difi.

At 12 av de 50 største ikke ønsker å «stå fram» forklares med timing, mer enn prinsipiell motstand. Det opplyses at det ikke er noen offentlige institusjoner blant de 12 som ønsker å holde kundeforholdet hemmelig.

Debatten om åpenhet rundt PR-byråenes kundelister skjøt fart i fjor høst da landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) gikk rett fra jobben som rådgiver i First House til kongens bord, uten at det ble opplyst hvem hun hadde jobbet for og rådgitt.

Blant andre i apparatet rundt regjeringen var også statssekretær Julie Brodtkorp (H) ved Statsministerens kontor, som sluttet som administrerende direktør i JKL for å jobbe for sin gamle sjef, statsminister og Høyre-leder Erna Solberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder