KREATIVT: Kvinnene VG har snakket med forteller at de synes det er morsomt både å gi og lage pakkekalender. Her er kalendrene til Laila Gåsholt, Bente Edvardsen og Rakel Vatn Sørli. Foto: PRIVAT

Svir av tusenvis på pakkekalendere

I disse dager sitter tusenvis av foreldre og pakker inn kalendergaver til barna sine. For mange koster kalenderen nesten like mye som gavene på julaften.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

De siste årene har tradisjonen for egenproduserte julekalendere blitt stadig mer populært.

Det bekrefter også fem mødre som fullfører barnas pakkekalender i disse dager.

Flere innrømmer å bruke flere tusen på kalendergavene. Og forteller at gavene i pakkekalenderen totalt koster omtrent like mye som det som ligger under treet på julaften.

- Ungene får ikke dyre pakker på julaften. De får pakker gjennom hele desember, forteller firebarnsmor Rakel Vatn Sørli (35).

HER KAN DU DELE TIPS OG BILDER AV HVORDAN DU LØSER ÅRETS JULEKALENDER - ELLER BRUK HASHTAG #vgjulekalender SAMMEN MED BILDER DU DELER PÅ SOSIALE MEDIER.

LES OGSÅ: Fem mødre viser sine kalendere til barna

- Økende trend

- I forhold til tidligere, da kalendergavene gjerne var små sjokoladebiter, har dette bare vokst og er så avgjort en trend, sier Thomas Angell, direktør for Virke Handel.

Pakkene er blitt større og mer gavepreget.

- Vi ser et økt salg av kalendermateriale og små-gjenstander. Julekalendertrenden er en del av julehandelen og bidrar også til å forklare at julemarkedsføringen begynner tidlig, sier Angell.

Får du pakkekalender selv om du er voksen? Tips VGs journalister .

- Ut av proporsjoner

Forbrukerøkonom i Nordea, Christine Warloe, mener kalenderne har vokst ut av proporsjoner:

- Jeg ville tenke at en fornuftig pris er pluss/minus ti kroner per gave. Det bør være stor forskjell mellom kalendergavene og det barna får på julaften.

FORBRUKERØKONOM: Silje Sandmæl i DnB. Foto: DnB, Matre, Jostein

Nordmenn bruker 207 kroner i snitt på pakkekalender. For barn under 18 år er snittprisen 407 kroner, viser en fersk undersøkelse Ipsos MMI har gjort for DNB.

- At mange bruker flere tusen kroner overrasker meg ikke i det hele tatt. Undersøkelsen viser bare snittprisen, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom hos DNB.

HVA BØR PAKKEKALENDEREN KOSTE? Diskutér i kommentarfeltet under artikkelen.

- Kan vanne ut julen

Hun mener trenden har sammenheng med gode økonomiske tider:

- Vi har fått fryktelig god råd de siste årene, på grunn av lav rente. Det siste året har vi strammet inn, men vi har aldri brukt så mye på barn som nå.

FORBRUKERØKONOM: Christine Warloe i Nordea. Foto: NORDEA

Warloe mener konsekvensen er at vi risikerer å vanne ut julen.

- Dersom man åpner store gaver hver dag i 24 dager, kan det redusere gleden og spenningsnivået på julaften, sier hun.

Stresselement

I disse dager deler mange bilder av pakkekalendre i sosiale medier.

- Det skaper jo et ekstra press og enda en ting vi skal lykkes med. Og det er kvinnene som nesten konsekvent har oppgaven med å kjøpe inn disse smågavene - tillegg til andre julegaver til familie og venner, sier Warloe.

- Mødrene vi har snakket med svarer jo at de har det moro med kalendrene?

- Ja, og det er jo hyggelig å lage og gi noe fint. Men man må passe seg for at man ikke skaper enda et stresselement i en stressende tid.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder