-Rimi skulle være nest billigst

Med 700 millioner i overskudd fra 2000 skulle Hakon-gruppen i år tjene enda mer. Det viste seg raskt å være vanskelig.

Artikkelen er over 18 år gammel

- Vi greide ikke å nå de kravene til inntjening som var nødvendig. Derfor måtte prisene opp, sier en kilde til VG.

Derfor tapte Rimi på VGs Matbørs. Og derfor gikk landbruksministeren til boikott.

«Vi gjør Norge billigere» og «Størst på lave priser» står det fortsatt på Rimi-butikker rundt om i landet. Faktum er at Hakon-gruppen ikke har råd til å bli billigere enn Rema 1000.

VGs godt informerte kilder sier at Rimi aldri har hatt som mål å være billigst. Strategien har de siste årene vært å ligge et par prosent over Rema i pris. Man skulle være nest billigst.

Slått av fire

I det siste har man heller ikke greid å være nest billigst. I mai var Rimi plutselig slått av fire andre matkjeder. De som satt i ledelsen i Hakon-gruppen i sommer, var svært frustrert. Stein Erik Hagen skiftet strategi ofte. Han blandet seg direkte inn i driften av selskapet.

- I vår skulle vi øke prisene for å nå budsjettet. I sommer skulle vi bli billigere. I høst gikk Hagen ut på nytt og sa at alle måtte regne med at matvareprisene ville stige. Hakon-gruppen vil ikke nå budsjettet for i år.

Det har Erik Volden, fersk administrerende direktør i Hakon-gruppen, bekreftet.

I et VG-intervju i desember uttalte Volden blant annet:

«Lønnsomheten har gått drastisk ned i dagligvarebransjen etter at dere (VG) startet med Matbørsen.»

Det er foreløpig ikke kjent hvor store markedsandeler Hakon har tapt i år. I sommer lå Hakon an til å miste opp mot tre prosent i markedsandeler. Det tilsvarer over tre milliarder kroner i redusert omsetning.

«Året under ett vil vi få en negativ markedsutvikling,» sa Volden i det samme VG-intervjuet.

- Stein Erik lager et helvete når han ser slike tall. Han vil ikke innrømme at Hakon taper markedsandeler, sier en kilde til VG.

Kritiske

Hakon-gruppen har forsøkt å ta igjen det tapte i høst. Blant annet har Rimi-kjeden satset store beløp på tilbudsvarer. Dette bidrar til å øke omsetningen, men neppe inntjeningen.

- Det er ikke særlig imponerende å selge 100-lapper for 70 kroner. Det koster enormt mye penger, sier en kilde til VG.

Flere VG har snakket med, er svært kritisk til måten Hagen behandler sine nærmeste medarbeidere på.

- Han kan bli forbannet og skjelle ut folk. Det kan ofte være vanskelig å forstå hvorfor han reagerer så sterkt, sier en som kjenner ham godt. Men tidligere ansatte forteller at han åpenbart også har sterke sider.

- Han kan være visjonær og ekstremt inspirerende å jobbe for. Han har alltid hatt en veldig lojal organisasjon. Hagen er flink til å gi sine medarbeidere utfordringer.

PS: Tre av de tidligere direktørene i Hakon-gruppen (Øyvind Winther, Johannes Hagen og Per Gunnar Evje) har alle fått jobb i Apokjeden. Winther er administrerende direktør i den nystartede apotekkjeden og har allerede fungert en stund i selskapet.

Flere artikler

  1. VGs matbørs utløste Rimis katastrofeår

  2. Sparker enda en toppsjef

  3. Rimi-Hagen nekter for kundesvikt

  4. Rimi-Hagen advarer Rema-Reitan mot å havne i «det svarte hullet»

  5. Dyr strøm også i sommer

Fra andre aviser

  1. REMA best igjen

    Aftenposten
  2. REMA billigst igjen

    Aftenposten
  3. Sliter etter Rimi-Hagens salg

    Bergens Tidende
  4. - De lyttet ikke til oss, heller ikke til kundene

    Aftenposten
  5. Vil selge Ica Maxi

    Aftenposten
  6. Kundene svikter Ica og Rimi

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder