Tankskip og fregatt kolliderte i Hordaland: Fregatten i fare for å gå ned

INNENRIKS

HJELTEFJORDEN (VG) Redningsmannskapene jobber på spreng for å berge milliardfregatten KNM «Helge Ingstad», etter at skipet kolliderte med tankskipet TS «Sola» utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden i firetiden natt til torsdag.

Publisert: Oppdatert: 16.11.18 10:52

Flere slepebåter jobber på spreng med å berge krigsskipet. VGs reporter på stedet forteller at skipet har ligget stabilt siden de 13.30-tiden. Frem til da hadde det krenget mer og mer.

En lokal beboer, som hørte smellet fra sammenstøtet, sammenligner lyden med et jordskjelv i området som var for noen år siden.

I en pressemelding torsdag ettermiddag opplyser politiet at det er krevende å gjøre undersøkelser av fregatten, og at de regner med at etterforskningen av ulykken vil pågå over noe tid. De sier også at det er for tidlig å si noe om årsaken til kollisjonen.

Mannskapet på begge skipene blir avhørt torsdag kveld, opplyser politiet.

Les også: Forsikringsreglene til havs kan etterlate Forsvaret med milliardregning

Steinar Nilsen fra Forsvarsmateriell sa først at fregatten ble satt på land, men dette ble senere korrigert til at skipet drev på grunn. Det ble så brukt slepebåter til å trykke båten lenger inn på land, fordi man fryktet at krigsskipet skulle skli av.

– Det ble besluttet at skipet ble satt på grunn, og det ble vurdert at det var fare for at den kunne skli ned fra land og deretter kantre og synke. Beslutningsgrunnlaget ble gjennomført av sjøforsvarets eksperter og eksperter fra våre maritime kapasiteter, opplyser Forsvaret klokken 13 på en pressekonferanse.

1 av 7PÅ SIDEN: Dette bildet fra kystverket viser hvor skeivt fregatten ligger. Kystverket opplyser om at det ligger et tynt lag med diesel ved havaristen. Kystverket

Har du tips eller bilder? Tips oss her!

Her kan du se hvor kollisjonen skjedde, og skipenes bevegelser etter sammenstøtet. Fregattens bevegelser er usikre, siden sporingssystemet var slått av under sammenstøtet.

Etterforskning

Forsvaret opplyser at fregatten var operativ, og at den var utstyrt med våpnene fregatten er laget for. De sier at det ikke skal være knyttet noen fare til våpnene, og at de prøver å forhindre at det de skal havne under vann.

Forsvaret ønsker ikke å kommentere hendelsesforløpet, i påvente av havarikommisjonens gjennomgang. Når en konklusjon kan foreligger, vet de ikke.

Vest politidistrikt opplyser at de har startet taktisk og teknisk etterforskning etter sammenstøtet. Statens havarikommisjon og Forsvaret har også iverksatt undersøkelser.

– Vi er i ferd med å få folk på plass i Bergen og har reist over med minst syv personer. To av disse kommer fra havarikommisjon til forsvaret. Vi er godt i gang med å innhente informasjon og data, sier direktør i Havarikommisjonen, William J. Bertheussen til VG.

– Inngår blodprøvetagning i denne fasen?

– En ting er å samle inn informasjon, men det er like viktig for oss å ekskludere årsaksfaktorer. Da er blodprøvetagning noe vi tidligere har fått hjelp av politiet til å gjennomføre, sier Bertheussen.

1 av 4Hommedal, Marit / NTB scanpix

– Preget

Alle som var om bord på fregatten er evakuert. Åtte personer ble lettere skadet i ulykken, men de er under medisinsk behandling.

– Det er opprettet et mottakssenter som består av leger og psykologer her. Jeg har møtt besetningen, de er naturlig nok preget, men vi tar godt vare på dem på mottaket, sier sjef for sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes.

Se Forsvarets pressekonferanse her:

Ifølge vaktkommandør Ole Jakob Hartvigsen ved 110-sentralen skal det ha vært 137 mann om bord i fregatten og 23 mann om bord i tankskipet, da kollisjonen skjedde.

Medisinsk fagleder Lam Van Nguyen var ute på vaktrunde da sammenstøtet skjedde.

– Alt rundt meg bare veltet, og jeg skjønte i løpet av sekunder at dette var alvor, forteller han til Romerikes Blad.

Han forteller at alt gikk etter boken, da skipet skulle evakueres.

– Det er jo situasjoner som dette vi øver på hele tiden, og da det smalt handlet det om å utføre prosedyrene og prøve å holde hodet kaldt, sier han til avisen.

Uklart hendelsesforløp

Ifølge Statens havarikommisjon var tre båter involvert i kollisjonen: fregatten, tankskipet og slepebåten «Tenax». Forsvaret kunne senere opplyse om at slepebåten ikke var involvert i hendelsen.

Oberstløytnant og pressetalsmann i Forsvaret, Vegard Finberg, bekrefter overfor VG at fregatten har deltatt i Trident Juncture.

– Fregatten var ferdig med oppdraget, og var på vei tilbake til basen på Haakonsvern, sier Finberg, som opplyser at Forsvaret ble varslet om ulykken klokken 04.15.

Forsvaret sier at Nato er opplyst om at fregatten ikke er tilgjengelig.

Små skader på supertankeren

Tankskipet fikk en skade i forbindelse med kollisjonen, men ifølge Kystverket er denne godt over vannlinjen. Det er ikke meldt om noen form for lekkasje fra skipet.

Tankskipet «Sola» TS er 250 meter lang og 44 meter bred. Skipet er registrert i Malta og eies av Tsakos-gruppen.

Kystverket opplyser at det planlegges at tankskipet skal returnere til kai.

Les også: KNM «Helge Ingstad» på oppdrag i Syria.

Prøver å berge fartøyene

Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble omtalt i VG for noen uker siden i forkant av den store NATO-øvelsen Trident Juncture som fortsatt pågår i Norge.

I 07.30-tiden opplyste Ivar Moen, oberstløytnant og pressetalsmann i Forsvarets operative hovedkvarter, at hovedansvaret for bergingsaksjonen overtas av Forsvaret.

Her evakueres alle passasjerene fra fregatten KNM «Helge Ingstad» av redningsselskapet:

– Vi bruker alle tilgjengelige kapasiteter, forteller pressetalsmann og oberstløytnant Ivar Moen.

Punktert tank

Kystverket skriver i en pressemelding at forurensningspotensialet, altså det som er om bord i havaristen, er 380 kubikkmeter marin diesel, i tillegg til noe helikopterdrivstoff og noe bunker.

Brannvesenet har fått melding om at det har lekket ut cirka ti kubikk helikopterdrivstoff.

– Helikopterdrivstoff er tyntflytende parafin. En del av det vil fordampe, men vi har forberedt en aksjon for å ta det opp, dersom det skulle bli nødvendig, sier varabrannsjef Frode Bødtker.

Beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly, sier til VG at Kystverket kartlegger sølet og flyger over ulykkesstedet med Kystverkets overvåkningsfly.

Her kan du se oljesølet etter kollisjonen:

Sporingen av skip fra Marine Trafficer tyder på at det automatiske identifikasjonssystemet (AIS) var skrudd av på fregatten onsdag kveld. Forsvaret hverken bekrefter eller avkrefter dette.

Ferdselsforbud

Politiet i Vest opplyser i en pressemelding at det er innført ferdselsforbud i Nordfra Sandvika i Øygarden på sjø, land og i luften rundt den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad.»

I tillegg har Avinor innført ferdselsforbud i luftrommet over samme området. Dette ferdselsforbudet gjelder også bruk av droner. Ferdselsforbudet gjelder inntil videre.

Avhør

Politiet skriver i en pressemelding klokken 17.30 torsdag at de vil bevare kontroll på området rundt havaristen frem til fredag morgen, både på land og sjø.

Politiet vil i samråd med Forsvaret foreta en ny vurdering av omfanget av restriksjonene fredag. TS Sola vil bli holdt tilbake på Stureterminalen til etterforskningen tilsier at skipet kan frigis.

Videre foretas det kriminaltekniske undersøkelser i samarbeid med Statens havarikommisjon for transport. Dette gjelder både dokumentasjon av skader på skipene og innsamling av elektroniske data. Politiet skriver at det er for tidlig å kunne si noe kvalifisert om årsaksforhold.

– Så lenge fregatten ligger slik den gjør per nå (stor helning) er det også krevende å foreta undersøkelser inne i fartøyet. Politiet regner med at etterforskningen vil pågå over noe tid, men kan ikke gi noen tidshorisont i ettermiddag, skriver operasjonsleder Stein Rune Ø. Halleraker i pressemeldingen.

Det gjennomføres avhør av mannskapet på begge skipene. Avhøret vil foregå på Haakonsvern og Sture.

Her kan du lese mer om