Dansk sjøfartsinspektør: - Jeg er offer, ikke helt

I 15 år var de mentale belastningene for sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen så vonde at han ikke orket å snakke om Scandinavian Star-brannen.

  • Karin Muri

Artikkelen er over fire år gammel

Søndag kom han til Oslo for å fortelle hvem som sto bak det han mener var en nøye utspekulert og planlagt brannstiftelse og sabotasje, og for å dele kunnskapen han mener å ha om det som skjedde.

Hvem sto bak brannen? Spørsmålet hang flere ganger i luften på advokat Sigurd Klomsets kontor i Oslo sentrum. Skipsingeniøren fra den danske Sjøfartsstyrelsen som var blant de aller første som gikk om bord i det utbrente passasjerskipet i Lysekil søndag 8. april for 26 år siden, var invitert at Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.

Stor spesial: Her kan du lese historien om Scandinavian Star

Synet han møtte i brannruinene den gangen, var sjokkerende. Han var sendt ut som den danske sjøfartsstyrelsens offisielle representant på gjerningsstedet. Hans oppgave var å vurdere brannforløpet på skipet og samle fakta til Sjø- og Handelsretten.

MØTTE PRESSEN: I 26 år har den danske sjøfartsinspektøren Henning Thue Jensen ikke hatt anledning til å dele sin kunnskap om hva som skjedde under Skandinavian Star-brannen. Nå tar han bladet fra munnen. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX Foto: Håkon Mosvold Larsen , NTB scanpix

– Flere ganger måtte vi ut og kaste opp. Det var bare vilkårene, forklarte han i dag.

Brannfolkene hadde lagt hvite lakener over noen av de døde, men langt fra alle. Noen lå i stillinger som om de sov. Andre knelet, eller lente seg opp mot veggen. Flere barn lå på gulvet i nattøy, sa Jensen i en stor reportasje som ble publisert i den danske avisen Politiken søndag.

Bakgrunn: De uløste gåtene etter «Scandinavian Star»-katastrofen

– Da jeg skulle snakke om dette igjen nå, knakk jeg fullstendig sammen. Det som har forfulgt meg resten av livet var ikke antallet lik, men tilstanden deres, sier han til VG.

– De første 15 årene etter brannen, klarte jeg ikke å forholde meg til den mentalt, legger han til.

PERSONLIG PÅKJENNING: Scandinavian Star-brannen og det han så da han kom om bord som en av de første, har forfulgt ham og gjort vondt siden. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX Foto: Saken Håkon Mosvold Larsen , NTB scanpix

Nå har Flemming Thue Jensen bestemt seg for at han ikke vil gå i graven med sin kunnskap om hva som skjedde den skjebnefulle natten i Kattegat - og i de påfølgende 38 timene mens brannene herjet.

I 2000 ble ble han leder av Sjøfartsstyrelsen, og han har tidligere fortalt at han da måtte sette noen grenser for hva han kunne si og forklart at han var «bundet på hender og føtter» på grunn av sin posisjon.

– Politiet avhørte aldri deg. 26 år senere, hvor mye synes du selv at du har gjort for at det du vet har blitt kjent?

Pårørende: Forstår ikke hvorfor dette kommer nå

– Jeg har ikke gjort mer enn det jeg kunne. Mentalt kunne jeg ikke forholde meg til det. Jeg var ikke mentalt beredt til det. Hver gang noen sa «Scandinavian Star» så kollapset jeg, og var det noen som begynte å snakke om lik, så begynte jeg å gråte. Det er derfor, sier den pensjonerte inspektøren, før han snur seg og må ta en pause fra intervjuet fordi tårene presser på.

– Jeg måtte vente til jeg var beredt, sier han, og forteller at han først nå klarer å snakke om det.

Svikten fra politiet

I 2010 klarte han ikke å holde tilbake lenger, og satte i gang en privat etterforskning. Han kunne ikke slå seg til ro med rapportene fra danske DanTest og Sintef og politiets konklusjoner om at det ikke lå sabotasje bak brannen.

– Det har vært svikt, på svikt, på svikt fra politiets side.Jeg satt på den største kunnskapen om hva som hadde skjedd om bord. Hadde politiet tatt kontakt med meg for å ta en kaffe, lyttet og fulgt opp det jeg visste, så hadde denne saken vært avsluttet. Fordi politiet ikke bet seg fast i at det var sabotasje, så kunne de heller ikke finne frem til gjerningsmennene, mener han.

I dag fortalte han om de utbrente madrassbunnene han observerte, og som lå i branndøren og hindret den fra å lukke seg, slik at brannen spredde seg som en ildkule i trappeløpet.

Han snakket om den 15 centimenter lange klossen som var plassert i gulvskinnen til skyvedøren inn til bildekket. Noen visste hvor den lå og måtte ha plassert den der. Når døren sto åpen fra bildekk, fikk brannen tilført oksygen.

– Den klossen var årsaken til at jeg mange år senere kunne koble saken sammen, forklarte Jensen.

Dessuten hevder han at sabotasjen på hydraulikkrøret som han på tirsdag etter brannen oppdaget at med manuell kraft var blitt skrudd fra hverandre, krevde både verktøy og kunnskap for å få ødelagt. Han fant blant annet mutteren som var skrudd av.

Norsk politi har tidligere avvist at dette er tegn på sabotasje på dødsskipet. De har fortalt at de mener det var åstedsgranskere som flyttet madrassene til korridoren. Politiet mener også at det mye omtalte hydraulikkrøret ble konstruert med en knekk, fordi det skulle forbi et stag på veggen.

Les mer her: Politiet: Madrassene ble plassert i gangen av politiets etterforskere

Hovedmennene røpte seg selv

Hvem gjorde det? Gjentok Flemming Thue Jensen.

– Han som startet hovedbrannen startet også hydraulikkbrannen, det som kalles brann tre eller "krematoriet" - den store dieseloljebrannen. Hovedmannen røpte seg selv. Det er to personer som står bak, jeg har lagt dem opp på en tallerken. Jeg vet hvem de er, men ingen får meg til å sette navn på dem. Det er det politiets jobb å følge opp.

– Betyr det at du vil gå til politiet her med disse navnene? Undret advokat Sigurd Klomset.

– Norsk politi har gjort mange ting feil, og har selv vært med på ødelegge sin egen etterforskning. Jeg har ikke tillit til norsk politi. Jeg lar meg gjerne avhøre i en rettssal eller av etterforskningskommisjonen, sa Flemming Thue Jensen.

Det har vært stil en rekke spørsmål ved grunnene til at den pensjonerte skipsingeniøren ikke har tatt flere initiativ gjennom årene for å få frem sin del av historien.

Les også: Fortsetter etterforskningen til våren 2016

– Du la dine observasjoner som du har fortalt om her i dag frem for en norsk politimann som du møtte om bord på skipet for 26 år siden, har du gjort forsøk på å finne ham?

– Nei. Han så jeg bare en gang. Jeg møtte etterforskningslederen en gang, og jeg møtte noen politibetjenter en gang. Jeg skulle ikke utføre etterforskning, jeg skulle konstatere og legge frem fakta og fortelle hva som hadde skjedd. Men jeg ville hjelpe dem i gang og gjøre dem oppmerksom på det.

NULL TILLIT: Flemming Thue Jensen hevder han vet hvem som sto bak Sandinavias største uoppklarte mordsak, men har ikke tillit til norsk politi og vil ikke fortelle dem det. Til høyre Gisle Weddegjerde, skipsteknisk utreder i Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinvian Star. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/NTB SCANPIX Foto: Håkon Mosvold Larsen , NTB scanpix

Horribelt at Kripos ikke etterforsket

Er det noe du har hatt dårlig samvittighet for gjennom alle disse årene?

– Nei. Jeg har vært lei meg. Vi er flere som har vært frustrerte. Vi dunket stadig pannen i muren. Skulle jeg stå frem, skulle jeg gjøre det solo. Jeg er ingen helt i denne saken, jeg er et offer. Saken har forfulgt meg, sier Jensen, og tar et dypt drag av sigaretten.

Ved siden av ham står Gisle Weddegjerde, skipsteknisk utreder i Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Skandinavian Star.

– Hva betyr fremleggingen av disse opplysningen for saken videre?

– Noen må vurdere om det er det samme politikammeret som fullstendig pulveriserte etterforskningen den gangen, er det som også nå skal etterforske videre i denne saken. Det var vel egentlig et svensk anliggende i utgangspunktet. Et av de mest alarmerende forholdene er at Kripos eksisterte den gangen, men at de aldri ble involvert i etterforskningen. De var der kun for å identifisere. Det er horribelt, mener Weddegjerde.

Vil ikke kommentere

Oslo politidistrikt sendte søndag ut en pressemelding hvor de skrev at de vil ta med seg informasjonen som kom frem søndag inn i den videre etterforskningen.

– Opplysningene vil bli sammenholdt med opplysninger som allerede foreligger i etterforskningsmaterialet, skriver Unni Turid Grøndahl i kommunikasjonsenheten.

Hun sier de ellers ikke vil kommentere uttalelsene og påstandene, særlig fordi etterforskningen pågår fremdeles.

Flere artikler

  1. Inspektør Flemming Thue Jensen om brannen: Inspektør om «Scandinavian Star»-brannen: – Det var sabotasje

  2. Tidligere sjøfartsinspektør: Brannen på «Scandinavian Star» var påsatt

  3. Dansk granskningssjef bryter tausheten om Scandinavian Star

  4. Tidligere sjøfartsinspektør varsler mer nytt om Scandinavian Star

  5. Politiet tilbakeviser Thue Jensens påstander om «Scandinavian Star»-brannen

Fra andre aviser

  1. Inspektør vil ikke la seg avhøre av norsk politi

    Fædrelandsvennen
  2. Inspektør: – «Scandinavian Star»-brannen påsatt av mannskapet

    Aftenposten
  3. Dette er de nye «Scandinavian Star»-bevisene

    Bergens Tidende
  4. Dansk sjøfartsinspektør: Peker ut nye drapsmenn på «Scandinavian Star»

    Aftenposten
  5. Hevder mordbrannen på «Scandinavian Star» var påsatt av profesjonelle

    Bergens Tidende
  6. Inspektør: – Scandinavian Star-brann påtent av mannskap

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder